Model of the postural mechanisms formation in children with musculoskeletal system disorders by means of corrective physical education

  • П. Н. Бочков
Keywords: model, postural system, dynamic stability, corrective physical education, postural mode

Abstract

The article attempts to present a system model of postural mechanisms formation in children with musculoskeletal system disorders with a syndrome of postural deficiency, using the possibilities of corrective physical education. The hypothesis foundation construction of such a test model was based on the well-known assumptions of posturology about the five entrances of the postural aplomb system: three external and two internal, which integrated activity constitutes the success of the child’s body dynamic stabilization in space. Based on the phylogenetic predetermination of these inputs formation, firstly a model of sequential stimulation of external sensory inputs is proposed to form a stable body position in space (vestibular, visual, plantar), and then internal (oculomotor and proprioceptive) with parallel integration study of all discussed above sensory flows in specially organized postural modes conducted on the basis of the game (theatrical) method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Барановская Е. Н. Формирование установочных поз и ходьбы у детей дошкольного и младшего школьного возраста с детским церебральным параличом : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Федер. науч. центр физ. культуры и спорта (ФГБУ ФНЦ ВНИИ ФК). Москва, 2013. 181 с.

Гурулёва Т. Г. Воспитание координационных способностей в спортивно-оздоровительных группах детей – 6–7 лет : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Бурятский государственный университет. Улан-Удэ, 2006. 150 с.

Доман Г., Доман Д., Хаги Б. Как сделать ребенка физически совершенным. Москва : Аквариум, 2000. 336 с.

Єфименко М. М. Основи корекційно спрямованого фізичного виховання дітей з порушеннями опорно-рухового апарату : дис. … док. пед. наук : 13.00.03 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2014. 451 с.

Мога Н. Д., Бочков П. Н. Принципы формирования постуральных механизмов у детей с нарушениями опорно-двигательного аппарата. Вести БДПУ. Бердянск, 2018. № 4. С. 3–10.

Руденко С. А. Развитие способности к равновесию у детей 6–7 лет : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Государственная академия физ. культуры имени П. Ф. Лесгафта. С.-Пб, 1999. 247 с.

Уханёва Е. В. Организация физического воспитания детей раннего возраста на основе развития функции равновесия : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Санкт-Петерб. гос. акад. физ. культуры им. П. Ф. Лесгафта. С.-Пб, 2002. 172 с.

Published
2019-03-28
Cited
How to Cite
Бочков, П. Н. (2019). Model of the postural mechanisms formation in children with musculoskeletal system disorders by means of corrective physical education. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (44), 31-42. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/12482