Методичні основи формування знань про відновлювані джерела енергії у шкільному курсі географії

  • Олена Агапова Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3074-5524
  • Анатолій Байназаров Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-1511-3596
  • Надія Брегеда Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0009-4276-6331
Ключові слова: відновлювана енергетика, відновлювані джерела енергії, шкільна освіта, навчальна програма з географії, методика навчання

Анотація

Метою статті є обґрунтування методичних підходів до формування знань учнів про відновлювані джерела енер­гії (ВДЕ) та сучасний енергетичний сектор у шкільному курсі географії, а також розроблення практичних рекомен­дацій щодо удосконалення навчального змісту з урахуванням потреб сталого розвитку, інноваційної енергетики та екологічної освіти.

Основний матеріал. У статті проаналізовано методичні основи формування знань про ВДЕ в межах шкільного курсу географії. Наголошено на ключовій ролі відновлюваної енергетики у забезпеченні енергетичного переходу, протидії кліматичним змінам і досягненні цілей сталого розвитку. Обґрунтовано необхідність інтеграції тематики ВДЕ в освітній процес як складової формування екологічної свідомості, енергетичної грамотності та активної громадянської позиції учнів. Охарактеризовано зарубіжний досвід, який засвідчує недостатній рівень обізнаності молоді про ВДЕ та доводить доцільність удосконалення змісту освіти шляхом упровадження інтерактивних, міждисциплі­нарних і практикоорієнтованих методів навчання, що сприяють формуванню ціннісного ставлення до довкілля й усвідомлення значення ВДЕ в контексті сталого розвитку. У ході дослідження проаналізовано чинні навчальні про­грами з географії для 6–11 класів закладів загальної середньої освіти України, що дало змогу визначити ступінь представленості тематики ВДЕ в шкільному курсі та сформулювати пропозиції щодо її розширення і систематизації.

Висновки. На основі контент-аналізу було запропоновано інтеграцію низки змістових компонентів: базових по­нять відновлюваної енергетики, класифікації джерел, особливостей їх ресурсного потенціалу, технологій генерації енергії в Україні та світі, екологічних переваг, глобальних і національних стратегій розвитку ВДЕ, просторових, еко­логічних і соціально-економічних чинників розміщення об’єктів відновлюваної енергетики. Запропоновано теми практичних завдань, елементи проєктної й дослідницької діяльності учнів для засвоєння навчального матеріалу, пов’язаного з тематикою ВДЕ. Обґрунтовано доцільність використання інноваційних дидактичних підходів: кейс-ме­тоду, рольових ігор, роботи з інтерактивними картами, симуляцій і дебатів тощо. Запропоновані освітні активності спрямовані на розвиток критичного мислення, аналітичних умінь і відповідального ставлення до енергетичних ре­сурсів і довкілля. Представлені напрацювання можуть бути використані для оновлення змісту навчальних програм з географії, розробки навчально-методичних матеріалів і впровадження елементів STEM/STREAM-освіти в галузі географії, екології та фізики.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Олена Агапова, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент ЗВО кафедри фізичної географії та картографії

Анатолій Байназаров, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент ЗВО кафедри фізичної географії та картографії

Надія Брегеда, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

бакалавр зі спеціальності Середня освіта (Географія) кафедри фізичної географії та картографії

Посилання

Association “Enerhoefektyvni Mista Ukrainy.” (2025). Project "Energy School 2.0". https://enefcities.org.ua/diyalnist/proekty/proyekt-shkola-energi-20/ [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2023, April 21). Energy Strategy of Ukraine until 2050 (Order No. 373-r). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/373-2023-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Matviichuk, A., & Ivanchuk, A. (2020). Formation of concepts about innovative technologies in electric power engineering in vocational education students. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 113–124. https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/download/3161/2585 [in Ukrainian].

Ministry of Economy of Ukraine. (2024). National Energy and Climate Plan until 2030. https://me.gov.ua/Documents/Detail?id=17f558a7-b4b4-42ca-b662-2811f42d4a33&lang=uk-UA&title=NatsionalniiPlanZEnergetikiTaKlimatuNaPeriodDo2030-Roku [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2017). Geography grades 10–11. Advanced level: Curriculum for general secondary education institutions (Order No. 1407, 23.10.2017). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/21.12.%20geografia/geograf-prof-10-11k-profilniy-riven-19122017.doc [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020). Geography (in-depth study): Curriculum for grades 8–9 of general secondary education institutions (Letter No. 1/11-5718, 25.08.2020). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2020/Prohrama%20HEOHRAFIYA_POHLYBLENE%20VYVCHENNYA.docx [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2022). Geography grades 10–11. Standard level: Curriculum for general secondary education institutions (Order No. 698, 03.08.2022). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.geography-10-11-standart.pdf [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2022). Geography grades 6–9: Curriculum for general secondary education institutions (Order No. 698, 03.08.2022). https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.geography-6-9.pdf [in Ukrainian].

Rudenko, B. M. (2019). European experience in teaching the basics of energy saving. In Conference proceedings "Geographical Research: History, Present, Prospects" (p. 73). Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko. http://fizmatsspu.sumy.ua/Konferencii/sbor/nano/materialy_NANO_2019.pdf#page=73 [in Ukrainian].

Sankovska, I. M. (2024). Formation of rational energy use skills in primary school students. Organization of educational activities in Kyiv educational institutions under martial law, (V), 158–171. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/49670/1/Sankovska_FUPCNRVE.pdf [in Ukrainian].

Shestydesiatna, O. H. (2014). Opportunities for studying environmentally friendly energy sources in the school geography course of Ukraine. In Scientific and methodological support of the training direction “Human Health” (p. 103–105). Poltava: Astraya. http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/12192/1/44.pdf [in Ukrainian].

Acikgoz, C. (2011). Renewable energy education in Turkey. Renewable Energy, 36(2), 608-615. https://doi.org/10.1016/j.renene.2010.08.015 [in English].

Colmenares-Quintero, R. F., Barbosa-Granados, S., & Pérez-Quintero, S. (2022). Learning and teaching styles in a public school with a focus on renewable energies. Sustainability, 14(23), 15545. https://doi.org/10.3390/su142315545 [in English].

Da Silva, R. F., Carmona, J. A., Campos, J. C., & Pérez-Hernández, A. (2015). Methodology and tools of a docent strategy for the teaching and learning of climate change and renewable energies. In ICERI2015 Proceedings (pp. 1616–1625). IATED [in English].

Hasan, S. T. (2012). Awareness and misconceptions of high school students about renewable energy resources and applications: Turkey case. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(3), 1829-1840 [in English].

Hoque, F., Yasin, R. M., & Sopian, K. (2022). Revisiting education for sustainable development: Methods to inspire secondary school students toward renewable energy. Sustainability, 14(15), 9058. https://doi.org/10.3390/su14159058 [in English].

Keramitsoglou K. M. (2016). Exploring adolescents’ knowledge, perceptions and attitudes towards Renewable Energy Sources: A colour choice approach. Renewable and Sustainable Energy Reviews, (59), 1159–1169. https://doi.org/10.1016/j.rser.2015.12.047 [in English].

Middleton, P. (2018). Sustainable living education: Techniques to help advance the renewable energy transformation. Solar Energy, (173), 412–419. https://doi.org/10.1016/j.solener.2018.07.059 [in English].

Papadimitriou, V. (2004). Prospective primary teachers' understanding of climate change, greenhouse effect, and ozone layer depletion. Journal of Science Education and Technology, (13), 299–307. https://doi.org/10.1023/B:JOST.0000031268.72848.6d [in English].

Revák, I. M., Jász, E., Kovacs, E., Teperics, K., Visi, J. Ü., & Máth, J. (2019). Primary and secondary school students' knowledge related to renewable energy and some of its influencing factors. Journal of Baltic Science Education, 18(6), 924–942. [in English].

Rushton, E. A., Sharp, S., & Walshe, N. (2023, November). Global Priorities for Enhancing School-Based Climate Change and Sustainability Education. https://www.researchgate.net/profile/ElizabethRushton/publication/376314510_Global_priorities_for_enhancing_schoolbased_climate_change_and_sustainability_education/links/6572eaa2ea5f7f02054f0d01/Global-priorities-for-enhancing-school-based-climate-change-and-susta-inability-education.pdf [in English].

Zyadin, A., Puhakka, A., Ahponen, P., Cronberg, T., & Pelkonen, P. (2012). School students' knowledge, perceptions, and attitudes toward renewable energy in Jordan. Renewable Energy, (45), 78–85. [in English].

Опубліковано
2025-06-01
Як цитувати
Агапова, О., Байназаров, А., & Брегеда, Н. (2025). Методичні основи формування знань про відновлювані джерела енергії у шкільному курсі географії. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (41), 6-17. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2025-41-01
Номер
Розділ
Статті

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)