Інтегроване формування математичної і природничої компетентності на уроках географії в рамках базової середньої освіти

  • Анатолій Байназаров Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-1511-3596
  • Вікторія Ачкасова Комунальний заклад «Харківський ліцей №47 Харківської міської ради» Харківської області https://orcid.org/0000-0001-8899-4916
  • Арсен Мікаілов Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0000-1330-559X
  • Олександр Жемеров Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-4840-4122
Ключові слова: математична компетентність, природнича компетентність, викладання географії, базова середня освіта

Анотація

Мета статті – аналіз інтеграційних підходів формування математичної і природничої компетентності в учнів, які навчаються в закладах загальної середньої освіти, на уроках географії.

Основний матеріал. Інтеграція математичних навичок у різні предметні області, зокрема географію, передбачає здатність виконувати математичні розрахунки, працювати з геометричними формами і визначати просторові взає­мозв’язки. Це також включає вирішення практичних завдань, створення математичних моделей та аналіз соціаль­них явищ.

Учнівська компетентність у природничих і математичних науках проявляється через гармонійне розуміння світу, використання математичних методів для розв’язання проблем, логічне мислення, застосування математичної тер­мінології та орієнтування у просторі.

Творчі та дослідницькі завдання сприяють розвитку пізнавальних здібностей учнів, стимулюючи інтерес до нав­чання через аналіз і розв’язання проблем.

Вчителі можуть формувати науковий світогляд в учнів та встановлювати міжпредметні зв’язки, що відповідає підходам «Нової української школи».

Висновок. Зв’язки між географічною та математичною компетентностями є міцними, але для розвитку геогра­фічних навичок важливою є висока математична підготовка вчителя. Аналіз програми з географії показує, що мате­матичні навички часто формуються через практичні роботи, особливо в 6, 8, 10 та 11 класах, де дослідження вклю­чають математичні розрахунки і статистичний аналіз.

Завантаження

Біографії авторів

Анатолій Байназаров, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент кафедри фізичної географії та картографії

Вікторія Ачкасова, Комунальний заклад «Харківський ліцей №47 Харківської міської ради» Харківської області

вчитель географії

Арсен Мікаілов, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

магістр кафедри фізичної географії та картографії

Олександр Жемеров, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, професор кафедри фізичної географії та картографії

Посилання

Vishnikina, L., Topuzov, O. (2017). Structure of students’ subject-specific geographical competence (recommendations for geography teachers). Ukrainian vocational education, 1, 103–112 [in Ukrainian].

State Standard of Basic Secondary Education, Grades 5–9 of the New Ukrainian School. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/10/08/derzhstandartbazovoiosvit prezentatsiya. pdf [in Ukrainian].

Kirman, V. K. (2017). Vector model of mathematical competence of a mathematics teacher and approaches its identification. Current issues in science and mathematics education, 10, 94–101 [in Ukrainian].

Ovcharuk O. V. (2004). Competency-based approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects. Kyiv: “K.I.S.", 112 [in Ukrainian].

Zapototskyi, S. P., Karpiuk, H. I., Hladkovskyi, R. V., Dovhan, A. I., Sovenko, V. V., Datsenko, L. M., Nazarenko, T. H., Hilberh, T. H., Savchuk, I. H., Nikytchuk, A. V., Yatsenko, V. S., Dovhan, H. D., Hroma, V. D., & Horovyi, O. V. (2022). Model curriculum “Geography. Grades 6–9” for secondary education institutions. Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://drive.google.com/file/d/1fJuTRkedVRRsdaS6iVAu4yTWhE25sHp3/view [in Ukrainian].

Dovhan, A. I., Hladkovskyi, R. V., Savchuk, I. H., Sovenko, V. V. (2022). Geography curriculum for students of grades 10–11 (standard level) for Institutions of general secondary education. Ministry of Education and Science of Ukraine (Order dated August 3, 2022, № 698) Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2022/08/15/navchalna.programa-2022.geography-10-11-standart.pdf [in Ukrainian].

Professional standard "Teacher of a general secondary education institution" (2020). Project of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 05.05.2020. Available at: https://mon.gov.ua/ua/news/monproponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-profstandartu-za-profesiyami-vchitel-pochatkovihklasiv-zzso-vchitel-zzso [in Ukrainian].

Rakov, S. A. (2005). Mathematical education: a competency-based approach using ICT: [monography]. Kharkiv: Fact, 360 [in Ukrainian].

Rakov, S. (2007) Formation of mathematical competencies of school graduate as a mission of mathematical education. Mathematics at school, 5, 2–7 [in Ukrainian].

Khomyuk, V. V. (2019). Procedural component of mathematical competence of secondary school students (Formation of key and subject competencies using modern educational technologies: materials of the International Scientific and Practical Conference dedicated to the 90th anniversary of the Kryvyi Rih State Pedagogical University and the 60th anniversary of the Faculty of Psychology and Pedagogy). Ministry of Education and Science of Ukraine, Kryvyi Rih State Pedagogical University. Kryvyi Rih: KDPU, 140–143 [in Ukrainian].

Опубліковано
2024-08-01
Як цитувати
Байназаров, А., Ачкасова, В., Мікаілов, А., & Жемеров, О. (2024). Інтегроване формування математичної і природничої компетентності на уроках географії в рамках базової середньої освіти. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (39), 6-16. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2024-39-01
Номер
Розділ
Статті