Варіативність освітнього процесу при викладанні тем розділу «Топографія та картографія» в 11 класі

  • Юлія Прасул Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3516-7882
  • Наталя Бубир Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1362-1151
  • Марина Кутіліна Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0008-5128-8725
  • Яна Юрченко Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0005-2937-1088
Ключові слова: освітні технології, методи навчання, моделювання освітньої діяльності, картографічна компетентність, надзвичайний стан, 11 клас

Анотація

Мета статті полягає у визначенні шляхів організації освітньої діяльності учнів 11 класу для формування картогра­фічної компетентності у межах теми «Топографія та картографія» за сучасних умов невизначеності.

Основний матеріал. Набуття географічних компетентностей учнями не може якісно і ефективно відбуватися за умови відсутності картографічної грамотності як частини інформаційно-цифрової компетентності, що пов’язано з розглядом карти як концентрованого носія інформації. Не маючи можливостей розширення обсягу топографо-кар­тографічних знань у змісті шкільної географії, потрібно звернути увагу на якість організації освітнього процесу з формування топографо-картографічних знань, умінь і навичок за різних умов провадження освітньої діяльності. Ураховуючи теоретичні засади організації освітнього процесу, зовнішні і внутрішні умови, роль топографо-карто­графічних знань у структурі шкільної географії, запропоновано модель організації навчання щодо формування кар­тографічної компетентності через технології навчання і його результати, виражені у компетентностях знаннєвого, діяльнісного та оцінно-ціннісного виду. У сучасних реаліях українців є необхідність розглядати п’ять технологій про­ведення уроків: традиційну очну, змішану, синхронну онлайн, синхронну консультаційного типу без відеозв’язку, асинхронну, можливості моделювання за якими відображена у публікації. Усі названі технології володіють певною системою доступних методів і прийомів навчання.

Висновки і подальші дослідження. Усі технології проведення занять з картографічної тематики можуть ефек­тивно існувати. Аналіз методичного супроводу довів, що для кожної технології навчання мають бути свої техноло­гії, методи, прийоми. Запропонована модель організації освітнього процесу визначила взаємозв’язок між ними. Розроблені моделі уроків за 5 технологіями показали, що моделювання освітньої діяльності є перманентною рисою роботи вчителя, особливо у сучасному мінливому світі. Розробки уроків мають дозволяти переключитися швидко з очного уроку на асинхронний, з дистанційного онлайн уроку на дистанційний консультаційний тощо. Ефективність окремих моделей уроків перевірена авторами на практиці і рекомендується до використання як приклад для моде­лювання уроків з інших тем.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Юлія Прасул, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент кафедри фізичної географії та картографії

Наталя Бубир, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат географічних наук, доцент кафедри фізичної географії та картографії

Марина Кутіліна, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

старший викладач кафедри іноземних мов професійного спрямування факультету іноземних мов

Яна Юрченко, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

студентка кафедри фізичної географії та картографії

Посилання

Bezuglyi, V.V., & Lysycharova, G.O. (2021). Formation peculiarities of cartographic competence of 10th grade students by means of the geography textbook. Bulletin of Alfred Nobel University. Pedagogy and psychology. Pedagogical Sciences, 2(22), 85–92. doi: 10.32342/2522-4115-2021-2-22-10 [in Ukrainian].

Braslavska, O., Barvinok, N. (2021). Formation of cartographic competence of future geography teachers when studying disciplines of fundamental training. Psychological and Pedagogical Problems of Modern School, 1(5), 6–15. doi: 10.31499/2706- 6258.1(5).2021.234755 [in Ukrainian].

Datsenko, L.M. (2011). The cartographic component of school geographic education in the conditions of society’s informatization. Bulletin of Geodesy and Cartography, 3(72), 51–55 [in Ukrainian].

Klymenko, V.G., Prasul, Y.I., Ivanenko, L.O., Moiseyenko, R. (2020). Practical works as a component of the geography course (on the example of the 11th grade - standard level). Problems of Сontinuous Geographic Education and Cartography, 31, 34–42. doi: 10.26565/2075-1893-2020-31-04 [in Ukrainian].

Nepsha, O.V. (2022). Methodical aspects in the formation of cartographic literacy of students during the study of the school geography course. Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and Secondary Schools, 84, 106–110. doi: 10.32840/1992- 5786.2022.84.18 [in Ukrainian].

Nosachenko, V.M. (2016). Formation of cartographic competence of future geography teachers in the process of professional training. (Extended abstract of candidate’s thesis). Pereyaslav-Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Kramer, C., Jahnke, H. (2019). Geographies of Schooling: An Introduction. Geographies of Schooling, 14, 1–16. Available at: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-18799-6_1 [in English].

Reinfried, S., Hertig, Ph. (2020). Geographical Education: How Humanenvironment-Society Processes Work. Encyclopedia of Life Support Systems. Geography. Available at https://www.eolss.net/sample-chapters/c01/e6-06b-46.pdf [in English].

Teaching Geography. An eight-part professional development workshop in geography for 7th- through 12th-grade teachers. (2002). S. Burlington: Corporation for Public Broadcasting, 67 [in English].

Teaching secondary geography. (2022). Available at: https://www.open.edu/openlearn/mod/oucontent/view.php?id=48124&printable=1 [in English].

Опубліковано
2023-12-31
Як цитувати
Прасул, Ю., Бубир, Н., Кутіліна, М., & Юрченко, Я. (2023). Варіативність освітнього процесу при викладанні тем розділу «Топографія та картографія» в 11 класі. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (38), 50-57. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2023-38-06
Номер
Розділ
Статті

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)