COMPETENCE APPROACH IN THE CREATION AND IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS IN THE FIELD OF "LAW" KNOWLEDGE

Keywords: competence, competency, competence approach, competence model, learning outcomes, communicative competence

Abstract

In the article is devoted to the competence approach in the creation of educational programs in the field of «law» and the peculiarities of the educational process in implementation of the competence model of modern education. Covered the main aspects of content and essence of the concepts «competence», «competence», «learning outcomes» examined the views of scientists on the content of the notion «competence approach», described the ways of formation of communicative competence ofspecialists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

V. O. Gumenyak, V. N. Karazin Kharkiv National University

Senior Lecturer of Department of State and Legal Disciplines
Svobody Square, 4, Kharkiv, 61022, Ukraine

References

Бахрушин В. Компетентності і результати навчання у нових стандартах вищої освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/

Бахрушин В. Стандарти вищої освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.education-ua.org/ua/articles/689-standarti-vishchoji-osviti. http://education-ua.org/ua/

Ветютнев Ю.Ю., Макаров А.И. Компетентностный подход в изучении и преподавании права: метод сократического диалога // Право и образование. – 2008. – №7. – С. 97-103.

Про вищу освіту: Закон України // Голос України. – 2014. – 6 серпня [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-vii

Зязюн І. А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи [текст] // Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи: [монографія] / І. А. Зязюн. – К.; Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. – С. 10–18.

Енциклопедія освіти / АПН України ; [голов. ред. В. Г. Кремень]. – К. : Юрін- ком Інтер, 2008. – 1040 с.

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти [Електронний ресурс]. − Режим доступу http://mon.gov.ua/content/Діяльність/Реформа%20освіти/07-metod-rekomendacziyi.doc

Нагорна Н. В. Формування у студентів понять компетентності й компетенції [текст] / Н. В. Нагорна // Виховання і культура. – 2007. – № 1-2 (11-12). – С. 266–268.

Національна стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс]. − Режим доступу http://http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

Онуфрієнко Г.С. До проблеми формування мовно-риторичної компетентності як невідємної ознаки освіченості і чинника професіоналізму // Дошкільна освіта. – 2008. – № 2 (20). – С. 62-68.

Равен Дж. Компетентность в современном обществе / Перевод с англ. – М., 2002.

Пометун О. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – С. 66-72.

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій України: Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1341 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1341-2011-%D0%BF.

Химинець В. Компетентнісний підхід до професійного розвитку вчителя [текст] / В. Химинець // Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakinppo.org.ua/2010-01-18-13-44-15/233-2010-08-25-07-10-49.

Холодная М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. –СПб.: Питер, 2002. – 272 с.

Tuning Educational Structures in Europe. Phases I–V, 2003–2008 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.tuning. unideusto.org

Published
2017-04-24
Cited
How to Cite
Gumenyak, V. O. (2017). COMPETENCE APPROACH IN THE CREATION AND IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL PROGRAMS IN THE FIELD OF "LAW" KNOWLEDGE. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Law, (21), 205-208. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/law/article/view/8475
Section
Проблеми вищої юридичної освіти