ПРАВОВИЙ АНАЛІЗ АДРЕСНОСТІ, ЯК ОСНОВИ НАДАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИ
Анотація
Вступ. Актуальність обраної теми полягає в тому, що система надання соціальної допомоги завжди базується на дотриманні головного принципу – підтримати тих, хто не в змозі подбати про себе самостійно.
Короткий зміст основних результатів дослідження. На сучасному етапі трансформації українського суспільства, враховуючи прогресуючу диференціацію доходів населення, найважливішим завданням системи соціального забезпечення є боротьба з бідністю. Напрацьована система надання соціальної допомоги, є важливим елементом сучасної ринкової економіки, оскільки люди протягом життя стикаються з певними економічними ризиками та іншими невдачами, які можуть призвести до втрати доходу. Більш того, бідність та такі взаємопов’язані з нею явища, як хвороби, злочинність та соціальна зневага, позначаються на суспільстві та економічному розвитку. Однак досить складно визначити, хто є бідним. Це особливо важко в Україні через наявність значної тіньової економіки, недозвітування доходів та досить слабкої адміністративної систем.
Проблема полягає в тому, що останні роки внаслідок законотворчої̈ діяльності з’явилося багато нових правових принципів, що спрямовують правову регламентацію соціальної сфери і позначають загальні напрями реалізації соціальних прав. Деякі принципи зникали, втрачаючи свою актуальність і перестаючи впливати на реалізацію соціальних прав, інші, навпаки, ледве з’явившись у соціально забезпечувальному законодавстві, займають усе впевненіші позиції у системі галузевих принципів. Одним із таких принципів є принцип адресності. Адресність є характерним інструментом програм боротьби з бідністю і скорочення витрат. У статті сформульовано головні принципи адресної соціальної допомоги для бідних. Надано коротку оцінку української системи соціальної допомоги.
Висновок. Досліджено теоретичний огляд адресності соціальної допомоги як складової соціальної політики держави, яка в свою чергу позитивно вплине на ефективність соціального захисту населення.
Важливо зазначити, що за сучасних умов розвитку економіки проблема подолання бідності та забезпечення гідних умов життя громадян є пріоритетним завданням кожної держави. Поставлена мета досягається за рахунок спрямування коштів цільовим, найменш забезпеченим категоріям населення.
Отже, в ідеалі всі нужденні, бідні мають отримувати допомогу передбачену Законами України на умовах адресності соціальних виплат. Адресність є характерним інструментом програм боротьби з бідністю.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Конституція України: Закон України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#top.
Тарасенко В. С. Поняття та види соціальних допомог Науковий вісник Херсонського державного університету. 2014. Випуск 2 (том 2). С. 121-126.
Про соціальні послуги: Закон України від 17 січня 2019 року № 2671-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text
Стойка Л. В. Соціальні зобов’язання держави: проблеми і шляхи вирішення. Економіка та держава. 2010. № 8. С. 115–118. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/8_2010/35.pdf
Кайда О. П. Інноваційні підходи до формування інструментарію реалізації соціальної політики держави. Державне управління: Інвестиції: практика та досвід. 2016. No 23. С. 85-88. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/23_2016/21.pdf
Лутицька Л. П. Соціальний захист малозабезпечених верств населення та методи його вдосконалення. Актуальні проблеми вітчизняної юриспруденції. 2013. No 4. С. 43-48.
Піскун К. В. Адресність соціальної допомоги як напрям покращення методики планування видатків соціального призначення. Соціально-економічні проблеми і держава. 2013. No 1 (8). С. 212-221. URL: http:// sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2013/13pkvvsp.pdf.
Гладун А. Чотири причини, чому адресна соціальна допомога неефективна й несправедлива. 2017. URL: https://commons.com.ua/uk/chotiri-prichini-chomu-adresna-socialnadopomoga-neefektivna-j-nespravedliva/
Богданова О. О. Адресна соціальна допомога - складова соціальної політики. Фінансовий простір. 2012. No4(8). С. 66-70. URL:https://fp.cibs.ubs.edu.ua/files/1204/12boodsa.pdf
Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям: Закон Україні від 1 червня 2000 року № 1768-III.URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1768-14#Text.
The Constitution of Ukraine: Law of Ukraine of 28.06.1996 No. 254к/96-ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#top.
Tarasenko V. S. The concept and types of social benefits Scientific Bulletin of Kherson State University. 2014. Issue 2 (volume 2). С. 121-126. (in Ukrainian).
On social services: Law of Ukraine of January 17, 2019
NO. 2671-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text.
Stoyka L.V. Social obligations of the state: problems and solutions. Economy and state. 2010. № 8. С. 115-118. URL: http://www.economy.in.ua/pdf/8_2010/35.pdf. (in Ukrainian).
Innovative approaches to the formation of tools for the implementation of social policy of the state. Public administration: Investments: practice and experience. 2016. No 23. С. 85-88. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/23_2016/21.pdf. (in Ukrainian).
Lutytska LP. Social protection of the poor and methods of its improvement. Actual problems of national jurisprudence. 2013. No 4. С. 43-48. (in Ukrainian).
Piskun K. V. Targeting of social assistance as a direction of improving the methodology of planning social expenditures. Socio-economic problems and the state. 2013. No. 1 (8). С. 212-221. URL: http:// sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2013/13pkvvsp.pdf. (in Ukrainian).
Four reasons why targeted social assistance is ineffective and unfair. 2017. URL: https://commons.com.ua/uk/chotiri-prichini-chomu-adresna-socialnadopomoga-neefektivna-j-nespravedliva/. (in Ukrainian).
Targeted social assistance as a component of social policy. Financial space. 2012. No4(8). С. 66-70. URL: https://fp.cibs.ubs.edu.ua/files/1204/12boodsa.pdf. (in Ukrainian).
On state social assistance to low-income families: Law of Ukraine of June 1, 2000 NO. 1768-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1768-14#Text
Авторське право (c) 2024 Дар'я Божко
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.