Business tourism development at modern stage
Keywords:
business tourism, business meetings, incentive tourism, expenditures for business trips, conferences, exhibitions, team building
Abstract
The article focuses on the peculiarities of development of business tourism at the modern stage. The article analyses the concept «business tourism» and its structure is analyzed; shows that it includes several types of tourism, grows rapidly and is a profitable sector of the economy. However, the share of business tourism in the structure of the trips by purpose decreases increasly. The article reveals regions and the countries of concentration of business tourism. The article shows that in the world, a large number of events related to tourism. Depending on the purposes incentive-programs are as follows: 1) the incentive; 2) the motivational; 3) team building.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Александрова А. Ю. Международный туризм : учебник / А. Ю. Александрова. – М. : Аспект Пресс, 2004. – 470 с.
Балабанов И. Т. Экономика туризма : учебник / И. Т. Балабанов, А. И. Балабанов. – М. : Финансы и статистика, 2002. – 508 с.
Деловой туризм: анализ рынка [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://hotelodessa.info/delovoie-turizm/delovoj-turizm-eto.html
Деловой туризм и индустрия MICE в России и за рубежом: основы, понятия и тенденции (практический опыт) – М. : Импринт, 2004. – 206 с.
Зорин И. В. Энциклопедия туризма : справочник / И. В. Зорин, В. А. Квартальнов. – М. : Финансы и статистика, 2004. – 369 с.
Инсентив [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://do.gendocs.ru/docs/index-73726.html?page=2.
Кириллов А.Т. Маркетинг в туризме : учебное пособие / А. Т. Кириллов, Л. А. Волкова. – СПб. : Изд-во С.-Петербургского ун-та, 1996. – 204 с.
Организация тимбилдинга [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.maximice.ru/info/310/
Самойленко А. А. География туризма / А. А. Самойленко [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.litmir.net/br/?b=136997&p=8География туризма с целью отдыха и развлечений.
Смирнова О. А. Территориальная структура делового туризма в мире / О. А. Смирнова [Электронный ресурс]. – Режим доступа к ресурсу : http://diss.rsl.ru/diss/06/0288/060288034.pdf.
Туризм, гостеприимство, сервис : словарь-справочник. – М. : Аспект Пресс, 2002. – 305 с.
Цыганов С. А. Конкурентоспособность стран мира на мировом туристическом рынке / С. А. Цыганов, Е. Е. Юрченко, С. А. Юрченко // Региональные исследования, Смоленск : ООО «Универсум»/ – №1 (47), 2015. – С. 88–95
Экономика и организация туризма. Международный туризм / Е. Л. Драчева, Ю. В. Забаев, Д. К. Имаев и др.; под ред. И. А. Рябовой, Ю. В. Забаева, Е. Л. Драчевой. – М. : КНОРУС, 2005. – 576 с.
Юрченко С. А. Особенности организации современного конгрессно-выставочного туризма (на примере ЭКСПО-2012) / С. А. Юрченко, Е. Е. Юрченко // Туристичний бізнес: світові тенденції та національні пріоритети. Матеріали YII міжнародної науково-практичної конференції (20 листопада 2015 року). – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна. – С. 275–276.
Asia Pacific, led by China, Dominates Global Business Travel [Electronic resourсe]. – Way of access : http://www.gbta.org/PressReleases/Pages/rls_072814.aspx
Travel & Tourism Economic Impact 2014 [Electronic resourсe]. – Way of access : http://www.wttc.org//media/files/reports/economic%20impact%20research/regional%20reports/world2014.pdf;
Travel & Tourism Economic Impact 2015 [Electronic resourсe]. – Way of access : http://www.wttc.org//media/files/reports/economic%20impact%20research/regional%202015/world2015.pd
UNWTO Tourism Highlights, 2007 Edition [Electronic resource]. – Way of access : http://tourlib.net/wto/WTO_highlights_2007.pdf
UNWTO Tourism Highlights, 2009 Edition [Electronic resource]. – Way of access : http://tourlib.net/wto/WTO_highlights_2009.pdf
UNWTO Tourism Highlights, 2011 Edition [Electronic resource]. – Way of access : http://tourlib.net/wto/WTO_highlights_2011.pdf
UNWTO Tourism Highlights, 2014 Edition [Electronic resource]. – Way of access : http://tourlib.net/wto/WTO_highlights_2014.pdf
2014 Power List. Travel Weekly [Electronic resourсe]. – Way of access : http://www.travelweekly.com/Travel-News/Travel-Agent-Issues/Travel-Weekly-2014-Power-List
Балабанов И. Т. Экономика туризма : учебник / И. Т. Балабанов, А. И. Балабанов. – М. : Финансы и статистика, 2002. – 508 с.
Деловой туризм: анализ рынка [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://hotelodessa.info/delovoie-turizm/delovoj-turizm-eto.html
Деловой туризм и индустрия MICE в России и за рубежом: основы, понятия и тенденции (практический опыт) – М. : Импринт, 2004. – 206 с.
Зорин И. В. Энциклопедия туризма : справочник / И. В. Зорин, В. А. Квартальнов. – М. : Финансы и статистика, 2004. – 369 с.
Инсентив [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://do.gendocs.ru/docs/index-73726.html?page=2.
Кириллов А.Т. Маркетинг в туризме : учебное пособие / А. Т. Кириллов, Л. А. Волкова. – СПб. : Изд-во С.-Петербургского ун-та, 1996. – 204 с.
Организация тимбилдинга [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.maximice.ru/info/310/
Самойленко А. А. География туризма / А. А. Самойленко [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.litmir.net/br/?b=136997&p=8География туризма с целью отдыха и развлечений.
Смирнова О. А. Территориальная структура делового туризма в мире / О. А. Смирнова [Электронный ресурс]. – Режим доступа к ресурсу : http://diss.rsl.ru/diss/06/0288/060288034.pdf.
Туризм, гостеприимство, сервис : словарь-справочник. – М. : Аспект Пресс, 2002. – 305 с.
Цыганов С. А. Конкурентоспособность стран мира на мировом туристическом рынке / С. А. Цыганов, Е. Е. Юрченко, С. А. Юрченко // Региональные исследования, Смоленск : ООО «Универсум»/ – №1 (47), 2015. – С. 88–95
Экономика и организация туризма. Международный туризм / Е. Л. Драчева, Ю. В. Забаев, Д. К. Имаев и др.; под ред. И. А. Рябовой, Ю. В. Забаева, Е. Л. Драчевой. – М. : КНОРУС, 2005. – 576 с.
Юрченко С. А. Особенности организации современного конгрессно-выставочного туризма (на примере ЭКСПО-2012) / С. А. Юрченко, Е. Е. Юрченко // Туристичний бізнес: світові тенденції та національні пріоритети. Матеріали YII міжнародної науково-практичної конференції (20 листопада 2015 року). – Х. : ХНУ імені В. Н. Каразіна. – С. 275–276.
Asia Pacific, led by China, Dominates Global Business Travel [Electronic resourсe]. – Way of access : http://www.gbta.org/PressReleases/Pages/rls_072814.aspx
Travel & Tourism Economic Impact 2014 [Electronic resourсe]. – Way of access : http://www.wttc.org//media/files/reports/economic%20impact%20research/regional%20reports/world2014.pdf;
Travel & Tourism Economic Impact 2015 [Electronic resourсe]. – Way of access : http://www.wttc.org//media/files/reports/economic%20impact%20research/regional%202015/world2015.pd
UNWTO Tourism Highlights, 2007 Edition [Electronic resource]. – Way of access : http://tourlib.net/wto/WTO_highlights_2007.pdf
UNWTO Tourism Highlights, 2009 Edition [Electronic resource]. – Way of access : http://tourlib.net/wto/WTO_highlights_2009.pdf
UNWTO Tourism Highlights, 2011 Edition [Electronic resource]. – Way of access : http://tourlib.net/wto/WTO_highlights_2011.pdf
UNWTO Tourism Highlights, 2014 Edition [Electronic resource]. – Way of access : http://tourlib.net/wto/WTO_highlights_2014.pdf
2014 Power List. Travel Weekly [Electronic resourсe]. – Way of access : http://www.travelweekly.com/Travel-News/Travel-Agent-Issues/Travel-Weekly-2014-Power-List
Cited
How to Cite
Iurchenko, S., & Iurchenko, O. (1). Business tourism development at modern stage. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (5), 171-175. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/irtb/article/view/6640
Section
Tourism and hospitality research
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.