Information technologies as factor of forming of national competitiveness of countries

  • Анна Перепелица
Keywords: information, information technologies, informative society, competitiveness of economy of country, high–tech, rating of competitiveness of information technologies,

Abstract

The article «Information technologies as factor of forming of national competitiveness of countries» deals with orming of competitiveness of countries features and rates of development of information technologies, and also prospects of development and examples of informative NT, are considered in a world economy». Considered change of structure of factors of forming of competitiveness of countries in a world economy, increase of value of information technologies, connection is analyzed between the height of high–tech and in particular information technologies and by the level of competitiveness. Levels and factors of competitiveness of information technologies are also considered. Information technologies as constituents of processes of the use of informative resources are examined societies that to present tense passed the great number of the evolutional stages.

The article analyzes  the competitiveness of some European countries, due to introduction of information technologies. Also, in the article, becoming of theory of informative economy and influence of modern information technologies is examined on different parties of socio–economic life. The special attention is spared to the fundamental changes in behavior of basic economic subjects (consumers, firms, state) under act of NT and on the feature of realization in the new terms of public economic policy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Беленов О. Н. Конкурентоспособность стран и регионов / О. Н. Беленов, А. А. Анучин. – М. : Изд-во КноРус, 2011. – 144 с.

Кузьмин Д. В. Национальная конкурентоспособность, глобальная нестабильность и макроэкономическое равновесие / Д. В. Кузьмин. – Челябинск : Восток–Запад, 2010. – 224 с.

Салихова Я. Ю. Формирование маркетинговых стратегий в условиях конкуренции / Я. Ю. Салихова, С. Г. Светуньков. – СПб. : Изд–во СПб ГУЭФ, 2007 – 143 с.

Сидоров В. И. Единство традиций и инноваций в системе трудовой мотивации трансформационной экономики : монографія В. И. Сидоров, Т. В. Тарасенко, Т. Е. Шедякова. – X. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2009. – 336 с.

Совершенствование архитектуры внешнеэкономических связей и повышение международной конкурентоспособности России. – М. : МГИМО–Университет, 2010. – 300 с.

Супрун В. А. Интеллектуальный капитал: главный фактор конкурентоспособности экономики в XXI веке / Супрун В. А. – М., 2006. – 190 с.

Фатхутдинов Р. А. Конкурентоспособность / Р. А.Фатхутдинов. Россия и мир. 1992. – М. : Экономика, 2005. – 608 с.

Фатхутдинов Р. А. Глобальная конкурентоспособность. На стол современному руководителю / Р. А. Фатхутдинов. – М. : Стандарты и качество, 2009. – 464 с.
Cited
How to Cite
Перепелица, А. (1). Information technologies as factor of forming of national competitiveness of countries. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (4 (1144, 2), 49-52. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/irtb/article/view/4419