Стратегія ЄС щодо розвитку електромобільності в контексті переходу до зеленої економіки
Анотація
Дана стаття присвячена дослідженню стратегії ЄС щодо розвитку електромобільності в контексті переходу до зеленої економіки. Метою дослідження є оцінка поточної позиції ЄС у глобальному ландшафті електромобільності, ідентифікація основних політичних прогалин та розробка науково обґрунтованих рекомендацій щодо активізації виробництва електромобілів. Методологічна основа дослідження базується на якісному підході з акцентом на порівняльному та структурному аналізі ключових чинників, що впливають на розвиток електромобільності в Європейському Союзі. Дослідження використовує системний аналіз і контекстну оцінку для з’ясування того, яким чином інноваційні технології інтегруються в транспортну політику ЄС та ширший процес зеленої трансформації економіки. Результати дослідження свідчать, що успіх електромобільного переходу в ЄС залежатиме від трьох критичних чинників: збереження політичної послідовності, справедливого розвитку інфраструктури та підтримки промислової конкурентоспроможності в умовах змін глобального ринку. У статті ідентифіковано основні виклики та можливості, пов’язані з інтеграцією зелених енергетичних технологій у транспортну систему ЄС, а також проаналізовано їхній вплив на формування сталого майбутнього мобільності. Дослідження пропонує науково-практичні рекомендації щодо посилення виробництва електромобілів у ЄС із фокусом на формуванні політик, які забезпечать довгострокову стабільність та ефективне впровадження зелених енергетичних технологій. Практична цінність цього дослідження полягає у формуванні ґрунтовної основи для політиків ЄС щодо прискорення інтеграції зелених технологій у транспортний сектор, що, у свою чергу, підвищить конкурентоспроможність Європи на глобальному ринку електромобілів.
Завантаження
Посилання
/Посилання
ACEA. (2025). New Passenger Car Registrations – Full Year 2024. European Automobile Manufacturers Association. Retrieved from: https://www.acea.auto
Best Selling Cars. (2025). 2024 (Full Year) Europe: Electric Car Sales per EU, UK, and EFTA Country. Retrieved from: https://www.best-selling-cars.com
Bethoux, O. (2020). Hydrogen fuel cell road vehicles: State of the art and perspectives. Energies 13 (21): 5843. DOI: I: 10.3390/en13215843
Council of the European Union. (2024). Heavy-duty vehicles: Council signs off on stricter CO2 emission standards. Retrieved from: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/05/13/heavy-duty-vehicles-council-signs-off-on-stricter-co2-emission-standards/
Cui, Xiaotian, et al., (2023). Deep reinforcement learning for power optimization in hybrid electric vehicles. IEEE Trans. Intell. Transp. Syst. 24, 4102–4115. DOI: 10.1109/ACCESS.2020.3022944
Das, H. S., Rahman, M. M., Li, S., and Tan, C. W. (2020). Electric vehicles standards, charging infrastructure, and impact on grid integration: A technological review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, vol. 120, p. 109618. DOI: 10.1016/J.RSER.2019.109618.
Dovgal, O., Goncharenko, N., Honcharenko, V., Shuba, T., and Babenko, V. (2019). Leadership of China In the Innovative Development of the BRICS Countries. Journal of Advanced Research in Law and Economics, Volume X, Winter, 8(46): 2305-2316. DOI: 10.14505/jarle.v10.8(46).09
Dovgal, O., Goncharenko, N., Reshetnyak, O., Dovgal, G., Danko, N., Shuba, T. (2020). Sustainable Ecological Development of the Global Economic System: the Institutional Aspect. Journal of Environmental Management and Tourism, Volume XI, Issue 3(43), Summer: 725-740. DOI: 10.14505//jemt.v11.3(43).27
Dovgal, O., Goncharenko, N., Karp,V., Revyakin, G. (2022). Integrated Evaluation of Innovative Development of the New EU Member States and Other EU Countries. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, Vol. 25, No. 2. 117-136. DOI:10.18778/1508-2008.25.16
Dovgal, O., Goncharenko, N., Reshetnyak, O., Dovgal, G., Danko, N. (2021). Priorities for Greening and Sustainable Development of OECD Member Countries and Ukraine: a Comparative Analysis. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, Vol. 24, No. 1: 45-63. DOI: 10.18778/1508-2008.24.03
EAFO. (2025). European Alternative Fuels Observatory – EV Statistics. Retrieved from: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu
Environmental Information Systems, 2022. Decarbonising Road Transport ‒ the Role of Vehicles, Fuels and Transport Demand. Technical report, EEA Report No 2/2022. Retrieved from: https://shipzero.com/wp-content/uploads/2022/12/10036.pdf
European Commission. (2023). Clean and sustainable mobility. Retrieved from: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/clean-and-sustainable-mobility/
European Commission. (2023). Fit for 55 Package – Climate Target Plan 2030. Retrieved from: https://ec.europa.eu/clima
European Commission (2024). EU Mobility & Transport achievements 2019-2024. Retrieved from: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/eu-mobility-transport-achievements-2019-2024_en
European Commission (2024). European policies and legislation. Retrieved from: European policies and legislation | European Alternative Fuels Observatory
European Commission (2024). European Alternative Fuels Observatory. Retrieved from: Alternative Fuels: €422 Million of EU Funding to Boost Zero-Emission Mobility | European Alternative Fuels Observatory
European Commission (2025). EU Urban Mobility Observatory. Retrieved from: EU invests €422 million for alternative fuels infrastructure including urban node projects - European Commission
European Commission (2024). European Alternative Fuels Observatory. EV Registration Highlights: 25% of New Cars Had a Plug. Retrieved from: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu
European Association of Automotive Suppliers CLEPA (2024): BATT4EU funding at risk amid budget cut from the European Commission. Retrieved from: BATT4EU funding at risk amid budget cut from the European Commission | CLEPA
European Automobile Manufacturers Association (ACEA). (2025). New car registrations: +0.8% in 2024; battery-electric 13.6% market share. Retrieved from: https://www.acea.auto
European Partnership (2024). Powering the Future: €184.5M Clean Hydrogen Partnership Call to Boost Hydrogen Value Chain across Europe. Retrieved from: Powering the Future: €184.5M Clean Hydrogen Partnership Call to Boost Hydrogen Value Chain across Europe - Clean Hydrogen Partnership
Fraunhofer Research Institution for Battery Cell Production FFB (2025). Study on the battery supply chain shows China's global dominance ‒ and options for Europe. Retrieved from: Press release 18/02/2025
Goncharenko, N., Shapoval, V. (2021). ECO-INNOVATION FINANCING AS AN ELEMENT OF A “GREEN” ECONOMY FORMATION IN THE GLOBALIZATION CONDITIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Green, Blue and Digital Economy Journal, Vol. 2, no.2, рр. 15-23. DOI: 10.30525/2661-5169/2021-2-3
International Energy Agency. (2023). Global EV Outlook 2023. Technical report, IEA, Paris. Retrieved from: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2023
Nour, M., Chaves‐Ávila, J. P., Magdy, G., and Sánchez‐Miralles, Á. (2020). Review of positive and negative impacts of electric vehicles charging on electric power systems. Sep. 01, 2020, MDPI AG. DOI: 10.3390/en13184675.
Nutkani, H. Toole, Fernando, N., and Andrew, L. P. C. (2024). Impact of EV charging on electrical distribution network and mitigating solutions – A review. IET Smart Grid. DOI: 10.1049/STG2.12156.
Statista. (2024). Electric Vehicle Market Share in the European Union (2018–2024). Retrieved from: https://www.statista.com
Towards a climate-neutral and competitive European road transport system - contribution of EU R&I projects (2025). Retrieved from: Towards a climate-neutral and competitive European road transport system - contribution of EU R&I projects - European Commission
Transport & Environment. (2024). EV Readiness Index 2024. Retrieved from: https://www.transportenvironment.org
Transport & Environment. (2024). €39bn a year in public investment would ensure green transport is made in Europe – study. Retrieved from: €39bn a year in public investment would ensure green transport… | T&E
ACEA. (2025). New Passenger Car Registrations – Full Year 2024. European Automobile Manufacturers Association. Retrieved from: https://www.acea.auto
Best Selling Cars. (2025). 2024 (Full Year) Europe: Electric Car Sales per EU, UK, and EFTA Country. Retrieved from: https://www.best-selling-cars.com
Bethoux, O. (2020). Hydrogen fuel cell road vehicles: State of the art and perspectives. Energies 13 (21): 5843. DOI: I: 10.3390/en13215843
Council of the European Union. (2024). Heavy-duty vehicles: Council signs off on stricter CO2 emission standards. Retrieved from: https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/05/13/heavy-duty-vehicles-council-signs-off-on-stricter-co2-emission-standards/
Cui, Xiaotian, et al., (2023). Deep reinforcement learning for power optimization in hybrid electric vehicles. IEEE Trans. Intell. Transp. Syst. 24, 4102–4115. DOI: 10.1109/ACCESS.2020.3022944
Das, H. S., Rahman, M. M., Li, S., and Tan, C. W. (2020). Electric vehicles standards, charging infrastructure, and impact on grid integration: A technological review. Renewable and Sustainable Energy Reviews, vol. 120, p. 109618. DOI: 10.1016/J.RSER.2019.109618.
Dovgal, O., Goncharenko, N., Honcharenko, V., Shuba, T., and Babenko, V. (2019). Leadership of China In the Innovative Development of the BRICS Countries. Journal of Advanced Research in Law and Economics, Volume X, Winter, 8(46): 2305-2316. DOI: 10.14505/jarle.v10.8(46).09
Dovgal, O., Goncharenko, N., Reshetnyak, O., Dovgal, G., Danko, N., Shuba, T. (2020). Sustainable Ecological Development of the Global Economic System: the Institutional Aspect. Journal of Environmental Management and Tourism, Volume XI, Issue 3(43), Summer: 725-740. DOI: 10.14505//jemt.v11.3(43).27
Dovgal, O., Goncharenko, N., Karp,V., Revyakin, G. (2022). Integrated Evaluation of Innovative Development of the New EU Member States and Other EU Countries. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, Vol. 25, No. 2. 117-136. DOI:10.18778/1508-2008.25.16
Dovgal, O., Goncharenko, N., Reshetnyak, O., Dovgal, G., Danko, N. (2021). Priorities for Greening and Sustainable Development of OECD Member Countries and Ukraine: a Comparative Analysis. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, Vol. 24, No. 1: 45-63. DOI: 10.18778/1508-2008.24.03
EAFO. (2025). European Alternative Fuels Observatory – EV Statistics. Retrieved from: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu
Environmental Information Systems, 2022. Decarbonising Road Transport ‒ the Role of Vehicles, Fuels and Transport Demand. Technical report, EEA Report No 2/2022. Retrieved from: https://shipzero.com/wp-content/uploads/2022/12/10036.pdf
European Commission. (2023). Clean and sustainable mobility. Retrieved from: https://www.consilium.europa.eu/en/policies/clean-and-sustainable-mobility/
European Commission. (2023). Fit for 55 Package – Climate Target Plan 2030. Retrieved from: https://ec.europa.eu/clima
European Commission (2024). EU Mobility & Transport achievements 2019-2024. Retrieved from: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/eu-mobility-transport-achievements-2019-2024_en
European Commission (2024). European policies and legislation. Retrieved from: European policies and legislation | European Alternative Fuels Observatory
European Commission (2024). European Alternative Fuels Observatory. Retrieved from: Alternative Fuels: €422 Million of EU Funding to Boost Zero-Emission Mobility | European Alternative Fuels Observatory
European Commission (2025). EU Urban Mobility Observatory. Retrieved from: EU invests €422 million for alternative fuels infrastructure including urban node projects - European Commission
European Commission (2024). European Alternative Fuels Observatory. EV Registration Highlights: 25% of New Cars Had a Plug. Retrieved from: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu
European Association of Automotive Suppliers CLEPA (2024): BATT4EU funding at risk amid budget cut from the European Commission. Retrieved from: BATT4EU funding at risk amid budget cut from the European Commission | CLEPA
European Automobile Manufacturers Association (ACEA). (2025). New car registrations: +0.8% in 2024; battery-electric 13.6% market share. Retrieved from: https://www.acea.auto
European Partnership (2024). Powering the Future: €184.5M Clean Hydrogen Partnership Call to Boost Hydrogen Value Chain across Europe. Retrieved from: Powering the Future: €184.5M Clean Hydrogen Partnership Call to Boost Hydrogen Value Chain across Europe - Clean Hydrogen Partnership
Fraunhofer Research Institution for Battery Cell Production FFB (2025). Study on the battery supply chain shows China's global dominance ‒ and options for Europe. Retrieved from: Press release 18/02/2025
Goncharenko, N., Shapoval, V. (2021). ECO-INNOVATION FINANCING AS AN ELEMENT OF A “GREEN” ECONOMY FORMATION IN THE GLOBALIZATION CONDITIONS OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT. Green, Blue and Digital Economy Journal, Vol. 2, no.2, рр. 15-23. DOI: 10.30525/2661-5169/2021-2-3
International Energy Agency. (2023). Global EV Outlook 2023. Technical report, IEA, Paris. Retrieved from: https://www.iea.org/reports/global-ev-outlook-2023
Nour, M., Chaves‐Ávila, J. P., Magdy, G., and Sánchez‐Miralles, Á. (2020). Review of positive and negative impacts of electric vehicles charging on electric power systems. Sep. 01, 2020, MDPI AG. DOI: 10.3390/en13184675.
Nutkani, H. Toole, Fernando, N., and Andrew, L. P. C. (2024). Impact of EV charging on electrical distribution network and mitigating solutions – A review. IET Smart Grid. DOI: 10.1049/STG2.12156.
Statista. (2024). Electric Vehicle Market Share in the European Union (2018–2024). Retrieved from: https://www.statista.com
Towards a climate-neutral and competitive European road transport system - contribution of EU R&I projects (2025). Retrieved from: Towards a climate-neutral and competitive European road transport system - contribution of EU R&I projects - European Commission
Transport & Environment. (2024). EV Readiness Index 2024. Retrieved from: https://www.transportenvironment.org
Transport & Environment. (2024). €39bn a year in public investment would ensure green transport is made in Europe – study. Retrieved from: €39bn a year in public investment would ensure green transport… | T&E
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).