Features of the innovative development of the spa industry

Keywords: spa industry, innovations, innovative development, competitiveness, tourism

Abstract

Innovative development is a key factor in increasing the competitiveness of spa facilities. The development and implementation of innovations is a necessary prerequisite for those spa resorts that aim for successful operations. It has been determined that the introduction of various types of innovations into the activities of spa facilities will affect the competitiveness not only of individual facilities, but also of the economic development of the region and the country as a whole. The purpose of the article is to substantiate the features of the innovative development of the spa industry. To achieve the goal, the following research methods analysis and synthesis, comparative and generalization were used. It has been determined that innovations in the spa industry involve not only the development and implementation of advanced technologies, but also unique medical and health services and products that contribute to increasing the efficiency of the functioning of spa facilities. It has been established that today there is almost no innovative activity in the spa industry, with the exception of modern health complexes. In view of this, the introduction of innovations is an important element of the activity of spa facilities, the purpose of which is to increase their competitiveness. It has been determined that today a new innovative service is particularly popular a 3D tour or virtual tour, which helps attract potential clients and investors, promote and increase the competitiveness of both an individual health resort and the resort as a whole. It has been established that an important factor in the effective operation of spa facilities is the quality and level of service, which forms a certain image of the facility. Therefore, it is important to constantly improve the professional level of personnel. Thus, for the spa segment, innovation is a priority, and for the successful functioning of spa institutions, the implementation of innovations is necessary. The results of the research can complement and expand the specialized training courses of higher education institutions, where personnel are trained for the field of tourism.

Downloads

References

/

References

Башук Г. О. Державне регулювання інноваційних функцій підприємства України. Ефективна економіка. 2013. №8. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=2244 (дата звернення: 25.07.2024).

Давидова О. Г. Особливості застосування інновацій у розвиток туристичної галузі України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Економіка». 2015. № 7 (172). С. 65-69.

Голод А. П. та ін. Модернізація санаторно-курортного господарства як чинник маркетингової політики регіонального розвитку туризму. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія. Економічні науки. 2022. №9. С.22-27.

Ковач М. Й. Концептуальні основи інноваційного розвитку санаторно-курортного господарства регіону. Економіка і регіон. 2011. С. 58–63.

Кравченко Л. А. Інноваційне забезпечення розвитку туристично-рекреаційного потенціалу регіону. Вісник Хмельницького національного університету. 2011. №3. С. 7–11.

Мороз С. Р., Пітюлич М. І. Модернізація санаторно-курортного господарства як чинник розвитку соціального туризму. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія Економічна. Серія Юридична. 2020. Вип. 27. С. 67-73.

Мороз С. Сучасні інструменти просування санаторно-курортних послуг. ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція молодих учених, аспірантів і студентів з міжнародною участю: зб. тез доп. (18 травня 2023 року, м. Львів). Львів, 2023. С. 492-494.

Мороз С. Р. Стратегічні пріоритети інноваційного розвитку санаторно-курортного господарства в Україні. Економічний вісник Національного гірничого університету. 2019. № 3. С. 52–57.

Стрікаленко Т. В., Д’яконова А. К., Коротич О. М. Інноваційна діяльність санаторно-курортних закладів: проблеми, варіанти вирішень, освіта. Social and Economic Aspects of Education in Modern Society. 2021. С. 48-55.

Равлик Н. В. Поняття інновацій та їх роль у розвитку підприємства. Актуальні проблеми економіки. 2015. №4. С. 215-219.

Тарасенко О. І. Необхідність інноваційної політики в санаторно-курортній сфері України. Маркетинг інновацій і інновації у маркетингу: зб. тез доп. VІI Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Суми, 26-28 вересня 2013 р). Суми : ТОВ «ДД «Па-пірус», 2013. С. 267-268.

Published
2024-12-30
Cited
How to Cite
Solomiia Moroz. (2024). Features of the innovative development of the spa industry. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: International Relations. Economics. Country Studies. Tourism, (20), 74-80. https://doi.org/10.26565/2310-9513-2024-20-08