Tools of improving the quality of tourist services in the conditions of competition
Abstract
The article examines the theoretical and practical principles of business process management in the field of tourism. The factors are given and their influence on creation of qualitative tourist service is investigated; the most essential quality criteria influencing activity of the enterprises of tourist sphere are resulted. The subject of the article is the aspects of business process management of modern tourism enterprises, the management of which should be aimed at ensuring the competitiveness of tourism services. To this end, attention is focused on the quality of tourist services in view of the strengthening of individualization of demand. Objective: to consider the structuring of tourist services, to identify general and specific components that are inherent in the tourist offer, to explore the features of the process approach to business process management in the tourism industry through the prism of interpretations of modern scientists. The following general scientific methods were used in the research: analytical, descriptive, comparative, systematic, systemic. The following results were obtained: it was proved that the process approach is a modern, powerful and effective means of managing the activities of a tourist enterprise and significantly improves the quality of tourist services. However, in practice, due to the specifics of the tourism business, the separation of business processes of the tourism enterprise is a difficult task. Conclusions: the main essential properties of the business process of a tourist enterprise are separated, which characterize it as a set of interconnected operations, including organization, interdependence, efficiency, continuity, convenience, application of Internet technologies to increase efficiency and effectiveness of business processes of tourist enterprises. . The business process inherent in the tourist enterprise that distinguishes it from set of the enterprises of other spheres is offered.
Downloads
References
/References
Глушко В. Просування туристичних послуг. Науковий журнал київського національного торговельно-економічного університету. Київ, 2018. № 1. – С. 86–96. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/uazt_2018_1_9.
Пустовіт О. Г., Пустовіт Є.В. Особливості бізнес-процесів у туристичних компаніях. Збірник наукових праць одеського національного морського університету. Одеса, 2020. №. 1. – С. 115-126. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rmegt_2020_1_11
Батьковець Н. О., Кордек Е. І., Стецюк Л. Р. Віртуалізація бізнес-процесів через впровадження сучасних інформаційних технологій в туризмі. Актуальні задачі сучасних технологій: матеріали IV міжнародної науково-технічної конференції., м. Тернопіль, 25-26 листопада 2015 р. Тернопіль, 2015. C.175-176. URL: http:// tourlib.net/statti_ukr/batkovec2.htm
Сагалакова Н. О. Туризм: бізнес-процеси, ціни і ціноутворення : монографія, Київ : Київ. нац. торг.- екон. ун-т, 2016. – 416 с.
Головкова Л. С., Дяченко Л .А. Реінжиніринг бізнес-процесів у розвитку залізничного туризму в Україні. Збірник наукових праць Дніпропетровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна. Проблеми економіки транспорту. Дніпро, 2016. №. 12. – С. 67-76. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpdnuzt_pet_2016_12_10.
Стоян К. С., Широка В. В. Теоретичні засади вдосконалення бізнес-моделі туристичного підприємства. Електронне наукове фахове видання. Ефективна економіка. Київ, 2019. № 1. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2019_1_42.
Цвілий С. М., Бублей Г. А. Діджиталізація бізнес-процесів компаній з надання міжнародних туристичних послуг. Діджиталізація сучасної системи міжнародних економічних відносин: матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Київ. 21 листопада 2020р. Київ. – URL: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3765
Шамликашвили В. А. Виртуальный туризм как новый вид туризма. Научно-практический журнал. Креативная экономика. 2014. № 10(94). С. 128-138.
Hlushko V. (2018) Prosuvannia turystychnykh posluh [Promotion of tourist services]. Naukovyi zhurnal kyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu [Scientific journal of Kyiv National Trade and Economics University]. no 1, pp. 86–96. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/uazt_2018_1_9.
Pustovit O. H., Pustovit Ye.V. (2020) Osoblyvosti biznes-protsesiv u turystychnykh kompaniiakh [Features of business processes in tourist companies]. Zbirnyk naukovykh prats odeskoho natsionalnoho morskoho universytetu [Collection of scientific works of the Odessa National Maritime University]. no 1, pp. 115-126. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rmegt_2020_1_11;
Batkovets N. O., Kordek E. I., Stetsiuk L. R. (2015) Virtualizatsiia biznes-protsesiv cherez vprovadzhennia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii v turyzmi [Virtualization of business processes through the introduction of modern information technologies in tourism]. Aktualni zadachi suchasnykh tekhnolohii: materialy IV mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii [Actual tasks of modern technologies: materials of the IV International Scientific and Technical Conference], Ternopil, 25-26 lystopada 2015. pp. 175-176. Available at: http://tourlib.net/statti_ukr/batkovec2.htm.
Sahalakova N. O. (2016) Turyzm: biznes-protsesy, tsiny i tsinoutvorennia: monohrafiia [Тourism: Business Processes, Prices and Pricing: Monograph], Kyiv : Kyiv. nats. torh.- ekon. un-t.
Holovkova L. S., Diachenko L .A. (2016) Reinzhynirynh biznes-protsesiv u rozvytku zaliznychnoho turyzmu v Ukraini [Reengineering business processes in the development of railway tourism in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats Dnipropetrovskoho natsionalnoho universytetu zaliznychnoho transportu imeni akademika V. Lazariana. Problemy ekonomiky transportu [Collection of scientific works of the Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after academician V. Lazaryan. Problems of transport economy]. no 12, рр. 67-76. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpdnuzt_pet_2016_12_10.
Stoian K. S., Shyroka V. V. (2019) Teoretychni zasady vdoskonalennia biznes-modeli turystychnoho pidpryiemstva [Theoretical principles of improving the business model of a tourist enterprise]. Elektronne naukove fakhove vydannia. Efektyvna ekonomika [Electronic Scientific Professional Edition. Effective economy]. no 1. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/efek_2019_1_42.
Tsvilyi S. M., Bublei H. A. (2020) Didzhytalizatsiia biznes-protsesiv kompanii z nadannia mizhnarodnykh turystychnykh posluh [Didegitization of business processes companies for the provision of international tourist services]. Didzhytalizatsiia suchasnoi systemy mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Didding the modern system of international economic relations: Materials of the International Scientific and Practical Conference], Kyiv, 21 lystopada 2020. Available at: http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3765
Shamlikashvili V. A. (2014) Virtualnyiy turizm kak novyiy vid turizma [Virtual tourism as a new type of tourism]. Nauchno-prakticheskiy zhurnal. Kreativnaya ekonomika [Scientific-practical magazine. Creative economics]. no 10(94). рр. 128-138.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.