Проблеми оптимізації виробництва та експорту екологічно чистих споживчих товарів в Азербайджані

  • Ільгар Халілов Азербайджанський державний економічний університет https://orcid.org/0000-0001-7617-9439
  • Фархад Емінов Азербайджанський державний економічний університет https://orcid.org/0000-0001-8747-7802
Ключові слова: зелена економіка, екологічно чиста продукція виробництва та споживання, сільське господарство, виробництво вина та соку, шовк та килим, мінеральні води

Анотація

У статті обґрунтовано, що забезпечення зеленої економіки на основі екологізації, модернізації, інновацій та нових технологій у виробництві та переробці сільськогосподарської продукції призводить до радикального покращення виробництва, захисту природного капіталу та екосистемних послуг, а також скорочення забруднення та викидів парникових газів. Зазначалося, що регулювання систем сільськогосподарського виробництва в країні вимагає розширення сільськогосподарських практик, які підвищують продуктивність і виробництво, сприяють захисту екосистем, адаптації до зміни клімату, екстремальних погодних явищ, посух, повеней. Метою дослідження є сприяння виробництву екологічно чистих і експортно важливих споживчих товарів в Азербайджані та стимулювання їх експорту. Також важливими вважають представлення країни у світі з брендовою продукцією, залучення іноземних інвестицій у цю сферу, підвищення інтересу населення до галузі сільського господарства, залучення в сферу інноваційних технологій. Це визначення шкоди від впливу на аграрний сектор і природу внаслідок деградації зростаючих компонентів навколишнього середовища. Мінімізація втрат на цьому етапі та оптимізація розвитку агропромислового комплексу є одним із головних факторів. Наукова новизна дослідження – це впровадження виробництва та переробки екологічно чистої агропромислової продукції, що не завдає шкоди здоров’ю людини та навколишньому середовищу, регулярний моніторинг екологічного стану ґрунтів, забезпечення збільшення виробництва та асортименту екологічно чистих експортоорієнтованих продуктів харчування та товари легкої промисловості. У статті пояснюється, що розвиток зеленої економіки в Азербайджані є невід'ємною частиною державної політики, і вона займає важливе місце в державному управлінні, на прикладі експортоорієнтованих продуктів харчування та легкої промисловості. Зазначається, що сталість розвитку зеленої економіки виступає критерієм виробництва конкурентоспроможної продукції держави, що позитивно сприяє забезпеченню життєво важливих потреб людей.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Ільгар Халілов, Азербайджанський державний економічний університет

кандидат географічних наук, доцент

Фархад Емінов, Азербайджанський державний економічний університет

кандидат географічних наук, доцент

Посилання

Aagerup, U., Frank, A.-S., and Hultqvist, E. (2019). The persuasive effects of emotional green packaging claims. Br. Food J. 121, 3233–3246. https://doi.org/10.1108/BFJ-08-2019-0652

Aksoy, U., Boz, İ., Eynalov, H. & Guliyev, Y. (2018). Organic Agriculture in Azerbaijan: Current status and potentials for future development. Ankara, FAO. 104. Available at: http://www.fao.org/3/a-i831e.pdf

Anar Abbasov (2020). Production and sales markets of organic agricultural products. Agricultural Economy, 2 (32), 53-66. [in Azerbaijani]

Amanova S., Hajiyeva G. (2023). Investigation of Natural Condition in Urban Landscapes of Plain Areas Based on GIS, C. R. Acad. Bulg. Sci., 76(11), 1679–1689. https://doi.org/10.7546/CRABS.2023.11.05

Anderson, E. C., Wormwood, J., Barrett, L. F., and Quigley, K. S. (2019). Vegetarians’ and omnivores’ affective and physiological responses to images of food. Food Qual. Pref. 71, 96–105. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2018.06.008

Babayev A.H., Babayev V.A. (2011). Basics of ecological agriculture, Baku, "Law", 383.

Banovic, M., Reinders, M. J., Claret, A., Guerrero, L., and Krystallis, A. (2019). A cross-cultural perspective on impact of health and nutrition claims, country-of-origin and eco-label on consumer choice of new aquaculture products. Food Res. Int. 123, 36–47. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2019.04.031

Barsics, F., Megido, R. C., Brostaux, Y., Barsics, C., Blecker, C., Haubruge, E., et al. (2017). Could new information influence attitudes to foods supplemented with edible insects? Br. Food J. 119, 2027–2039. https://doi.org/10.1108/BFJ-11-2016-0541

Berger, V. (2019). Social norm-based gamification to promote eco-friendly food choice. J Consum. Mark. 36, 666–676. https://doi.org/10.1017/S1368980017002889

Cadario, R., and Chandon, P. (2019). Which healthy eating nudges work best? A meta-analysis of field experiments. Mark. Sci. 39, 459–665.

Cairns, G. (2019). A critical review of evidence on the sociocultural impacts of food marketing and policy implications. Appetite 136, 193–207. https://doi.org/10.1016/j.appet.2019.02.002

Carfora, V., Catellani, P., Caso, D., and Conner, M. (2019). How to reduce red and processed meat consumption by daily text messages targeting environment or health benefits. J. Environ. Psychol. 65:101319. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2019.101319

Circus, V. E., and Robison, R. (2019). Exploring perceptions of sustainable proteins and meat attachment. Br. Food J. 121, 533–545. https://doi.org/10.1108/Bfj-01-2018-0025

Cooremans, K., and Geuens, M. (2019). Same but different: using anthropomorphism in the battle against food waste. J. Public Policy Mark. 38, 232–245. https://doi.org/10.1177/0743915619827941

Fataliyev Hasil (2009). Production of safe food products is the demand of the times. Respublika, 6. [in Azerbaijani].

Ferrari, L., Cavaliere, A., De Marchi, E., and Banterle, A. (2019). Can nudging improve the environmental impact of food supply chain? A systematic review. Trends Food Sci. Technol. 91, 184–192 https://doi.org/10.1016/j.tifs.2019.07.004

Hajiyeva, A., Hajiyeva, G., Dadashova, K. K. (2023). Landscape-ecological carcass model of urban landscape and methods of optimize urban landscapes (on the patterns of Ganja and Mingachevir cities). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series "Geology. Geography. Ecology", (59), 277-283. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2023-59-20

Materials of the State Statistics Committee of the Republic of Azerbaijan, Baku, 2016 [in Azerbaijani]

Materials of the State Statistics Committee of the Republic of Azerbaijan, Baku, 2021 [in Azerbaijani]

Materials of the State Statistics Committee of the Republic of Azerbaijan, Baku, 2022 [in Azerbaijani]

Materials of the State Statistics Committee of the Republic of Azerbaijan, Baku, 2023 [in Azerbaijani]

Report on the status of organic farming and food economy in Azerbaijan, 2022 [in Azerbaijani]

Tea growing is a traditional field in the southern zone, especially Lankaran. Available at: https://modern.az/news/142327/ [in Azerbaijani]

Azərsun Holdinq. Sun tea factory. Available at: https://azersun.com/en/activity-fields/

Available at: https://gilanholding.com/industries/Gabala+Canning+Factory+100?hl=en

Available at: https://www.vpoxod.ru/page/nature/granat_info

Опубліковано
2024-06-01
Цитовано
Як цитувати
Халілов, І., & Емінов, Ф. (2024). Проблеми оптимізації виробництва та експорту екологічно чистих споживчих товарів в Азербайджані. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, cерія «Геологія. Географія. Екологія», (60), 424-431. https://doi.org/10.26565/2410-7360-2024-60-32