TOURIST BRANDING PROJECT OF KHARKIV REGION DISTRICTS: ETHNO-CULTURAL ASPECT

  • А. V. Sokolenko V.N. Karazin Kharkiv National University
  • A. V. Mazurova V.N. Karazin Kharkiv National University
Keywords: tourism development, ethno-cultural tourism, districts of Kharkiv region, Kharkiv city, brand of district

Abstract

Ethno-cultural peculiarities of particular area residents play an important role in the development of tourism. Ethnic heritage of Eastern Ukraine is of particular interest. Due to the development of tourism in Eastern Ukraine an urgent issue in creating brand of Kharkiv region as a whole and its separate parts has appeared. Each Kharkiv region district, undoubtedly, has interesting features that could be used in tourism industry development.

The purpose of the study it is to analyze ethno-cultural tourism resources and tourism brands to determine districts of Kharkiv region.

The article describes the main resources of the ethnic and cultural tourism, their classification according to the internal structure. A group of single ethno-cultural resources, including legends, songs, dances, place names and others has been determined as well as  complex ethnic and cultural resources, including language, religion and beliefs, traditions, local cuisine,etc. It analyzes the activities of organizations involved in supporting development of ethnic and cultural tourism in Kharkiv regions and the city of Kharkiv. Ethnocultural characteristics of Kharkiv region districts have been analyzed. Event-defined resources, objects or places associated with the activity of well-known etnofors may become tourist brand districts of Kharkiv region.

Among the districts of Kharkiv region there are presumed territorial brands associated with monuments and places where well-known etnofors lived or worked. A large number of brands belonging to groups of festivals, fairs and historical monuments have been studied.

Ethnocultural tourism potential in Kharkiv region is significant and diverse, but the actual practice of the local representatives of the tourist business is still focused on the stereotypical types of services and the direction of travels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

А. V. Sokolenko, V.N. Karazin Kharkiv National University
PhD student
A. V. Mazurova, V.N. Karazin Kharkiv National University
PhD student

References

1. Балаганская М.Ю. Роль этнокультурного компонента в формировании туристического продукта [Элек-тронный ресурс]. – Режим доступа: http://tourlib.net/books_tourism/balaganskaya.htm
2. Воскресенский, В.Ю. Международный туризм [Текст]: учеб. пособие / Ю.В. Воскресенский. – М.: Юнити–Дана, 2006. – 255 с.
3. Гайдученко И. Сельский зеленый туризм – альтернативный вид занятости для сельского населения и отды-ха для горожан / И.Гайдученко [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.vecherniy.kharkov.ua/ news/1849/
4. Голиков А.П. Рекреация, туризм, краеведение: [Текст] / А.П.Голиков, В.И.Редин // Харьковская область / под. ред. А.П. Голикова, А.Л. Сидоренко. – Х., 1993. – С. 91–95.
5. Климов А. Сельский туризм и природно–заповедный фонд Харьковщины : [Текст] / А. Климов // Бизнес ин-форм. – 2002. – № 5/6. – С. 41–43.
6. Кононенко Б.И. Большой толковый словарь по культурологии: [Текст] / Б.И. Кононенко. – М.: Вече 2000; АСТ, 2003 – 512с.
7. Левочкина Н.А. Туристические бренды территории: структура и особенности: [Текст] / Н. А. Левочкина. – Российское предпринимательство. – 2012. – № 20 (218). – С. 152–158.
8. Нездойминов С.Г. Брендинг туристического региона: [Текст] / С.Г. Нездойминов // Вестник ПГУ. Серия: Экономика. – 2014. – №4 (23). – С. 78–85.
9. Никифорова Г.Ю. Оценка эффективности брендинга территории: [Текст] / Г.Ю. Никифорова. – Российское предпринимательство. – 2011. – №10(58). – С.109–116.
10. Мистический тур по Харьковской области [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.segodnya.ua/regions/kharkov/misticheskiy–tur–po–harkovskoy–oblasti–podzemele–s–prizrakami–poiski–nlo–i–legenda–volchey–reki–625000.html
11. Организация туризма: учебное пособие: [Текст] / А.П. Дурович, Г.А. Бондаренко, Т.М. Сергеева и др.; под общ. ред. А.П. Дуровича. – 2–е изд., испр. – Мн.: Новое знание, 2005. – 640 с.
12. Орлова М.Л. Ресурси етнічного туризму регіону: суспільно–географічна оцінка (на матеріалах Одеської області): автореф. дис… на здобуття наук. ступеня канд. геогр. наук: спец. 11.00.02 / М.Л. Орлова, – Одеса, 2009. – 20 с.
13. Редіна В.А. Довідник юного краєзнавця Харківщини: [Текст] / В.А Редіна, О.О. Сіталова – 2005. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://xt.ht/oblast/
14. Соколенко А.В. Дослідження ефективності використання туристсько–рекреаційного потенціалу Харківської області на прикладі пам’яток Верхньосалтівської археологічної культури: [Текст] / А.В. Соколенко // Географія, картографія, географічна освіта: історія, методологія, практика: матеріали міжнародної науково–практичної конференції, 9–11 жовтня 2014 р., м. Чернівці, Україна. – Київ, Логос, 2013. – С. 282–284.
15. Третецький В. Розкриваємо туристичний потенціал: [розвиток краєзн. туризму на Харківщині] / В. Тре-тецький // Губернія. – 2005. – № 6. – С. 15.
16. Туристичний та курортно–рекреаційний комплекс Харківської області: [Довід. інформація] / Харк. обл. держ. адмін. // Україна туристична: провідні підприємства, особистості / авт.–упоряд. В. Болгов; відп. за вип. І. Болгов. – К., 2006. – Вип. 1. – С. 182–183.
17. Шульженко Л.С. Слобожанщина як складова частина єдиного туристського простору: [Текст] / Л.С. Шульженко // Зб. наук. пр. Сер. Історія та геогр. / Харк. держ. пед. ун–т ім. Г.С. Сковороди. – 2000. – Вип. 4. – С. 237–245.
18. Харківський історичний музей. Слобожанськи мотиви. Етнографія Слобідської України [Электронный ре-сурс]. – Режим доступа: http://museum.kh.ua/exhibits/slobozhanski–motivi.html
19. Харьковский областной организационно–методический центр культуры и искусства [Электронный ре-сурс]. – Режим доступа: http://www.cultura.kh.ua/
20. Moscardo G. Understanding Ethnic Tourists – the Tjapukai experience [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rainforest–crc.jcu.edu.au
Published
2016-05-17
Cited
How to Cite
SokolenkoА. V., & Mazurova, A. V. (2016). TOURIST BRANDING PROJECT OF KHARKIV REGION DISTRICTS: ETHNO-CULTURAL ASPECT. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series "Geology. Geography. Ecology", (43), 174-183. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/geoeco/article/view/5762