Аналітика даних як необхідна складова фахових і громадянських компетентностей
Анотація
В наш час державні інститути, організації генерують та оприлюднюють великі обсяги даних. Ці дані вже стали основою для прозорого управління, джерелом ідей та інновацій для бізнесів. Тому вміння аналізувати великі дані та відкриті дані стає необхідною складовою загальних і фахових компетентностей у різних галузях. Європейські та американські університети вже активно впроваджують освітні програми, що містять компоненти з аналітики даних. Дослідження і адаптація їхнього досвіду необхідні для швидкого подолання значної дистанції відриву українських університетів.
Мета й об’єкт дослідження. Метою дослідження є виявлення міри актуальності формування в здобувачів вищої освіти компетентностей у аналітиці даних, а також, аналіз досвіду європейських і американських університетів у запровадженні відповідних освітніх програм та компонентів освітніх програм. Головним об’єктом дослідження є освітні програми європейських та американських університетів.
Методологія дослідження включає: порівняльний аналіз змісту наукових публікацій, документів європейських інституцій та освітніх програм університетів; узагальнення та систематизацію результатів наукових досліджень і аналізу змісту освітніх програм.
Результати дослідження. Виявлено, що компетентності в області аналітики даних для сучасних фахівців є одними з ключових і стратегічних. Показано, що європейські та американські університети активно впроваджують нові освітні програми для підготовки фахівців з аналітики даних та включають відповідні дисципліни до освітніх програм для різних галузей, зокрема, для менеджменту. Виявлені основні компоненти освітніх програм, що забезпечують формування компетентностей здобувачів освіти в області аналітики даних.
Практична цінність отриманих результатів: сформульовані рекомендації щодо удосконалення освітніх програм шляхом включення актуальних компетентностей та дисциплін з аналітики даних.
Основні висновки можуть бути використані для доповнення переліку загальних та фахових компетентностей; для розробки нових освітньо-професійних програм; для удосконалення освітньо-професійних програм, зокрема, для спеціальності «Менеджмент»
Завантаження
Посилання
Davenport, T. H., & Harris, J. G. (2007). Competing on analytics: The new science of winning. Harvard Business Press.
Davenport, T. H. (2006). Competing on analytics. Harvard Business Review, 84(1), 98–107, 134. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/7327312_Competing_on_Analytics
OECD. (n.d.). Skills for a digital world. Retrieved from https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/topics/policy-issues/future-of-work/skills-for-a-digital-world.pdf
European Commission. (n.d.). Digital Europe Programme. Retrieved from https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/activities/digital-programme
Ehlers, U.-D. (n.d.). Future skills – The future of learning and higher education. Retrieved from https://www.researchgate.net/figure/The-Triple-Helix-Model-of-Future-Skills_fig6_344537368
Ehlers, U.-D. (n.d.). Future skills as new currency for the world of tomorrow. Retrieved from https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-981-19-0351-9_65-1.pdf
Caratozzolo, P., Cukierman, U., Nørgaard, B., Schrey-Niemenmaa, K., Azofeifa, J. D., & Rueda-Castro, V. (2024). Future skills forecasting: Ensuring quality learning for every segment of the workforce. 2024 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). Retrieved from https://doi.org/10.1109/EDUCON60312.2024.10578916
Gray, J. (2014). Towards a genealogy of open data. European Consortium for Political Research, Glasgow. Retrieved from https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2605828
Bidzilia, Y., & Kravets, D. (2019). Development of open data as new perspectives and opportunities for modern Ukrainian journalism. Theory and Practice of Press, 9(27), 232–245. Retrieved from https://doi.org/10.37222/2524-0331-2019-9(27)-13 [in Ukrainian].
Study “Transparency and participation in communities: Western experience for Kharkiv region and Ukraine”. (n.d.). Retrieved from https://od.org.ua/doslidgennya-transparentnist-i-partisipaciya-v-gromadah-zahidny-dosvid-dlya-harkivshchyny/ [in Ukrainian].
European Commission. (2021). 2030 Digital Compass: The European way for the digital decade. Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52021DC0118
Imperial College Business School. (n.d.). MSc in Business Analytics. Retrieved from https://www.imperial.ac.uk/business-school/masters/business-analytics/
University College London. (n.d.). MSc in Data Science and Machine Learning. Retrieved from https://www.ucl.ac.uk/prospective-students/graduate/taught-degrees/computational-statistics-and-machine-learning-msc
The University of Edinburgh. (n.d.). Retrieved from https://postgraduate.degrees.ed.ac.uk/index.php?r=site/view&id=902
Technische Universität München. (n.d.). Master’s in Data Engineering and Analytics. Retrieved from https://www.tum.de/en/studies/degree-programs/detail/data-engineering-and-analytics-master-of-science-msc
Delft University of Technology. (n.d.). MSc in Data Science and Artificial Intelligence Technologies. Retrieved from https://www.tudelft.nl/onderwijs/opleidingen/masters/dsait/msc-data-science-and-artificial-intelligence-technology
Institut Polytechnique De Paris. (n.d.). Data Science and AI for Business X-HEC Master. Retrieved from https://programmes.polytechnique.edu/en/master/programs/data-science-for-business-joint-degree-with-hec
Lund University. (n.d.). Data Analytics and Business Economics – Master's Programme. Retrieved from https://www.lusem.lu.se/study/masters-programmes/data-analytics-and-business-economics-masters-programme
Warsaw University of Technology. (n.d.). Data Science (M.Sc.). Retrieved from https://ww4.mini.pw.edu.pl/graduate-studies/data-science-m-sc/
Erasmus University Rotterdam. (n.d.). MScBA "Business Analytics & Management". Retrieved from https://www.eur.nl/en/master/business-analytics-management/programme-overview
EU Business School. (n.d.). Master in Business Analytics & Data Science. Retrieved from https://www.euruni.edu/
The University of Arizona. (n.d.). Retrieved from https://infostudy-usa.com/univerity-of-arizona-ua?utm_source=chatgpt.com#rec718178425
American University Kyiv. (n.d.). Retrieved from https://www.auk.edu.ua/ua/bakalavr-data-science/?utm_source=chatgpt.com
Topalova, S. (2024). Impact of innovative technologies on the competencies of a modern manager and new educational challenges. Financial and Credit Systems: Prospects for Development, 4(15), 190–200. Retrieved from https://doi.org/10.26565/2786-4995-2024-4-15 [in Ukrainian].
Topalova, S. (n.d.). Civic and elite competence: The price of absence for Ukraine. Retrieved from https://od.org.ua/гражданская-и-элитарная-компетентно/ [in Ukrainian].
Topalova, S. O., & Shvydka, O. B. (2020). Social responsibility of higher economic education institutions in the context of university mission implementation. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 2(33), 585–592. Retrieved from https://fkd.ubs.edu.ua/index.php/fkd/article/view/3021 [in Ukrainian].
Recommendation of the European Parliament and the Council of the European Union “On key competencies for lifelong learning”. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_975#Text [in Ukrainian].
Авторське право (c) 2025 ФІНАНСОВО-КРЕДИТНІ СИСТЕМИ: ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.