Інструменти управління розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки

Ключові слова: цифрова трансформація, стратегічне планування, клієнтоорієнтованість, адаптація бізнес-моделі, дефіцит цифрових навичок, організаційна культура, прогнозна аналітика, гнучкість цифрової стратегії, цифрові платформи

Анотація

Висвітлено особливості цифрового оточення, які сприяють стрімкому зростанню нестабільності у діяльності підприємств. Обґрунтовано необхідність конкретизації деяких аспектів та інструментів традиційного стратегічного планування. Визначено суть цифрової трансформації як стратегічного процесу зміни бізнесу, базованого на принципах клієнтоцентричності, системної інноваційної роботи та адаптації бізнес-моделей, активного використання даних і розвитку компетенцій. Висвітлюються проблеми цифрової трансформації українських компаній, серед яких недостатня розробка стратегії, невідповідність організаційної культури необхідним змінам, дефіцит цифрових навичок, застарілі технології, відсутність координації між старими та новими технологіями та високі витрати на впровадження нововведень. Розглянуто підхід до стратегії цифрової трансформації як до інструменту для установки пріоритетів, що забезпечує конкурентні переваги для бізнесу в умовах швидкозмінних ринків, через застосування цифрових технологій для вирішення нових бізнес-завдань. Виділено можливі напрями забезпечення гнучкості цифрової стратегії, такі як розвиток партнерства та співпраці, використання аналізу великих даних та предиктивної аналітики для реалізації рішень у реальному часі, та застосування гнучких технологій як для реалізації, так і для розробки стратегії. Сформульовано гіпотезу про доцільність розроблення мінімально життєздатної стратегії. Як додатковий метод підвищення гнучкості стратегії цифрової трансформації запропоновано модульну структуру її побудови, яка базується на концепції архітектури бізнесу та установлює тісний зв'язок між стратегією підприємства, бізнес-моделлю та ІТ-архітектурою. Надано короткий огляд цифрових бізнес-моделей, зазначено, що найбільш успішними у цифровому середовищі є бізнес-моделі екосистемного типу, включаючи цифрові платформи. Виокремлено етапи цифрової трансформації, розглянуто додаткові інструменти їх впровадження, такі як моделі оцінки цифрової зрілості, система ключових показників та дорожня карта цифрової трансформації. Запропоновано узагальнену структуру інструментарію стратегічного управління розвитком бізнесу у цифровому середовищі, зокрема за етапами здійснення цифрових перетворень.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Борис Самородов , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Доктор економічних наук, професор

Володимир Котковський , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Доктор наук з державного управління

Тімур Малафєєв , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Кандидат наук з державного управління, доцент

Посилання

Bonne, D., & Maulik, P. (2018). Rethinking development strategies in the digital economy. Management Review MIT Sloan, 23(4), 23-26.

Chaniasa, S., Myers, M. D., & Hess, T. (2019). Development of digital transformation strategy in pre-digital organizations. Journal of Strategic Information Systems, 28(1), 17-33.

World Economic Forum. (2018). Digital enterprise: Transition from experiments to transformation (Report). Davos.

McKinsey & Company. (2019). The ecosystem playbook: Winning in the world of ecosystems.

Ismagilova, L. A., & Galimova, M. P. (2018). Tools for implementing a cooperation strategy: A model for choosing an outsourcer. In Innovation Management and Education Excellence through Vision 2020. Proceedings of the 31st International Business Information Management Association (IBIMA) conference (pp. 1614-1627). Milan, Italy.

Nochvina, I. O. (2021). Digitization of the economy: Opportunities and main threats. KhNPU Journal of Economic Studies, 19, 90-97. Retrieved from http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/economics/article/view/3678 [In Ukrainian]

Pishchulina, O. (2020). Digital economy: Trends, risks and social determinants (Report). Razumkov Center. Retrieved from https://razumkov.org.ua/uploads/article/2020_digitalization.pdf [In Ukrainian]

Ukraine Reform Conference URC 2022. (2022). Plan for the Restoration of Ukraine (Report). Retrieved from https://ua.urc2022.com/plan-vidnovlennya-ukrayini [In Ukrainian]

Taptunova, I., & Kazatska, M. (2021). Towards an EU digital single market: E-commerce. Ukrainian Center of European Policy. Retrieved from https://ucep.org.ua/wpcontent/uploads/2021/07/ucep_report_e-commerce_31.05.2021.pdf [In Ukrainian]

European Commission. (2015). A digital single market strategy for Europe (Communication to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee, and the Committee of the Regions). Retrieved from https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/?qid=1447773803386&uri=CELEX:52015DC0192

EU4DigitalUA Project. (n.d.). Official web portal. Retrieved from https://eu4digitalua.eu/ [In Ukrainian]

State Statistics Service of Ukraine. (n.d.). Retrieved from http://www.ukrstat.gov.ua/ [In Ukrainian]

Ukrainian Institute of the Future. (2022). Ukraine 2030E: A country with a developed digital economy. Retrieved from https://strategy.uifuture.org/kraina-z-forovolotoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html [In Ukrainian]

Association of Retailers of Ukraine. (2022). The impact of the war on online trade: How online sales of retailers changed during the first half of 2022. Retrieved from https://rau.ua/novyni/vpliv-vijni-na-internet/ [In Ukrainian]

Deloitte. (2017). Technological operational models of the digital era: 9 big shifts in technology operating models and how to address them. [In Ukrainian]

KPMG. (2016). Are you ready for digital transformation? Measuring digital business aptitude. Retrieved from https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/pdf/2016/04/measuring-digital-business-aptitude.pdf [In Ukrainian]

Suharevsky, A., & Meffert, Y. (2019). Digital@Scale: Desktop book on digitalization of business. Alfa. [In Ukrainian]

Padmanabhan, V., Berez, S., & Gautheron, P. (2019). Four myths of digital transformation: What only 8% of companies know. Retrieved from https://www.bain.com/insights/four-myths-of-digital-transformation-what-only-8-percent-of-companies-know/ [In Ukrainian]

Deeva, O. A. (2019). The company's readiness for digital transformation: Problems and diagnostics. Business Informatics, (2), 59-72. [In Ukrainian]

Gilova, T. A. (2020). Development of a strategy for the digital transformation of an enterprise taking into account the possibilities of business ecosystems. Economics and Management, (6), 629-642. [In Ukrainian]

Tsenzharyk, M. K., Krylova, Y. V., & Steshenko, V. I. (2020). Digital transformation of companies: Strategic analysis, influencing factors, and models. Economic Bulletin, (3), 390-420. [In Ukrainian]

Thompson Jr., A., & Strickland III, A. J. (2007). Strategic management: Concepts and situations for analysis. Nauka. [In Ukrainian]

Arzumanyan, M. Y. (2017). Enterprise architecture: Transition from IT infrastructure design to business transformation. Journal of Management, (2), 193-224. [In Ukrainian]

Gassman, O., Frankenberger, K., & Schick, M. (2016). Business models: 55 best models. Alfa. [In Ukrainian]

Seddon, P., & Lewis, G. (n.d.). Strategy and business models: What’s the difference? Retrieved from https://www.semanticscholar.org/paper/Strategy-and-Business-Models%3A-What's-the-Difference-Seddon-Lewis/

Pidun, U., Reeves, M., & Schüssler, V. (2019). Do you need a business ecosystem? Boston Consulting Group, BCG Henderson Institute.

GMT Company Partners. (n.d.). 4 business models that make millions. Retrieved from https://www.hashtap.com/@gmtcompanypartners.google/EPxM4nnYLwbm [In Ukrainian]

Parker, J., van Alstyne, M., & Choudary, S. (2017). The platform revolution: How network markets are changing the economy and how to make them work for you. Mann, Ivanov and Ferber. [In Ukrainian]

Gilova, T. A. (2019). Digital maturity of the enterprise: Assessment and management methods. Science, Education, Economics, (1), 38-52. [In Ukrainian]

Bikmetov, E. Y., & Amirkhanova, L. R. (2018). Methodology of studying the nature and factors of organizational changes. Social and Economic Sciences, (3), 225-239. [In Ukrainian]

Wade, M., Noronha, A., Macaulay, J., & Barbier, J. (n.d.). Orchestrating digital business transformation. Retrieved from https://www.imd.org/contentassets/18e3ac0400414cae89e5d99a6a305146/digital-orchestra

Опубліковано
2024-09-30
Як цитувати
Самородов , Б., Котковський , В., & Малафєєв , Т. (2024). Інструменти управління розвитком бізнесу в умовах цифрової економіки. Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку, 3(14), 35-46. https://doi.org/10.26565/2786-4995-2024-3-03
Розділ
Фінанси, облік, аудит та оподаткування