«Золотий перетин» у показниках діяльності закладів вищої освіти України

Ключові слова: заклади вищої освіти України, фінансування, освітньо-наукові послуги, якість надання освітньо-наукових послуг, призери, Всеукраїнська студентська олімпіада, Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт, ABC-аналіз, «золотий перетин», автоматизація

Анотація

Вітчизняна система вищої освіти зобов’язана забезпечувати якість, прозорість і мобільність. Мета статті – виявлення «золотого перетину» в показниках якості надання освітньо-наукових послуг закладами вищої освіти (ЗВО) України на основі автоматизованого ABC-аналізу. Сформовано методику проведення автоматизованого ABC-аналізу за допомогою табличного процесора Microsoft Excel; проведено ABC-аналіз показників якості надання освітньо-наукових послуг ЗВО України в частині сумарної кількості підготовлених призерів Всеукраїнської студентської олімпіади та Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт; перевірено гіпотезу про наявність «золотого перетину» в показниках якості надання освітньо-наукових послуг ЗВО України.
У групу A увійшло 84 ЗВО України (38,53 % від загальної кількості), які мали від 15 до 146 призерів. Накопичена частка призерів цієї групи ЗВО в їх загальній кількості склала 80,97 %. У групу B увійшло 56 ЗВО України (25,69 % від загальної кількості), які мали від 7 до 14 призерів. Їх внесок у загальну кількість призерів склав 14,19 %. До групи C увійшли 78 ЗВО України (35,78 % від загальної кількості) з кількістю призерів від 1 до 6. Частка дипломантів із ЗВО цієї групи у загальній кількості становила 4,84 %.
Для перевірки гіпотези про наявність «золотого перетину» прийнято, що більшою величиною будуть ЗВО із груп B і C, меншою величиною – ЗВО із групи A. Отримано співвідношення 134/84 ЗВО. Розраховані значення виявилися надзвичайно близькими до еталонного «золотого» числа φ=1,618.

Завантаження

Біографія автора

Олеся Тоцька, Волинський національний університет імені Лесі Українки

доктор економічних наук, професор, професор кафедри менеджменту

Посилання

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2019). On the distribution of state budget expenditures among institutions of higher education based on indicators of their educational, scientific and international activities: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 24.12.2019 No. 1146 (with changes). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1146-2019-%D0%BF#Text [in Ukrainian]

Carlucci, D., Renna, P., Izzo, C., & Schiuma, G. (2019). Assessing teaching performance in higher education: a framework for continuous improvement. Management Decision. 57(2). 461–479. Retrieved from https://doi.org/10.1108/MD-04-2018-0488

Grant, S., Comber, B., Danby, S., Theobald, M., & Thorpe, K. (2018). The quality agenda: governance and regulation of preschool teachers’ work. Cambridge Journal of Education. 48(4). 515–532. Retrieved from https://doi.org/10.1080/0305764X.2017.1364699

Hanushchak-Efimenko, L. M., Kaplun, V. V., & Shcherbak V. G. (2017). Resource-innovative model of raising university autonomy. Scientific Bulletin of Polissia. 2(1(9)). 61–69. Retrieved from http://nvp.stu.cn.ua/issue/view/5941

Inozemtseva, V. Yu. (2013). The real needs of the individual and educational programs: where is the “golden section”?. Postmethodology. 6. 37–41. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Postmetodyka_2013_6_11 [in Ukrainian]

Kaygin, B., Balçin, B., Yildiz, C., & Arslan, S. (2011). The Effect of teaching the subject of Fibonacci numbers and Golden Ratio through the history of mathematics. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 15. 961–965. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.03.221

Manea, N. P., & Iatagan, M. (2015). Perceptions of PhD students regarding the quality of educational services of Romania. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 191. 1735–1739. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.303

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020a). More money – for the stronger. MES published the distribution of state funding of universities in 2020. Retrieved from https://mon.gov.ua/news/bilshe-groshey-silnishim-mon-opublikuvalo-rozpodil-derzhfinansuvannya-universitetiv-u-2020-rotsi [in Ukrainian]

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020b). Final Draft of the Rome Ministerial Communiqué of 22.10.2020. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/11/19/BFUG_compressed.pdf

Nigah, R., Devnani, M., & Gupta, A. K. (2010). ABC and VED analysis of the pharmacy store of a Tertiary Care Teaching, Research and Referral Healthcare Institute of India. Journal of Young Pharmacists. 2(2). 201–205. Retrieved from https://doi.org/10.4103/0975-1483.63170

Pavliuk, R. O., Muzychenko, I. V., Kohut, I. V., & Sulaieva, N. V. (2020). The quality of providing educational services in the higher education system in Ukraine: Students’ opinion. Agathos: An International Review of the Humanities and Social Sciences. 11(2). 207–219. Retrieved from https://www.agathos-international-review.com/issue11_2/29.Pavliuk.pdf

Slav’yuk, R. A., & Totska, O. L. (2021). Verification of the Pareto principle for income from scientific activity of higher education institutions of Ukraine. Scientific Notes of Ostroh Academy National University. «Economics» ser. 21(49). 100–108. Retrieved from https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/19610/1/article_75.pdf [in Ukrainian]

State Scientific Institution “Institute of Education Content Modernization”. (2019a). About the results of the All-Ukrainian competition of student scientific works in the fields of knowledge and specialties in the 2018/2019 academic year: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine of 05.08.2019 No. 1059. Retrieved from https://cutt.ly/dmNFssB [in Ukrainian]

State Scientific Institution “Institute of Education Content Modernization”. (2019b). Regarding the results of the All-Ukrainian student olympiad in academic disciplines and specialties (specializations) in the 2018/2019 academic year: Letter of the IECM of 27.11.2019 No. 22.1/10-4349. Retrieved from https://cutt.ly/XmNFA3f [in Ukrainian]

Totska, O. (2018). Analysis of earnings from the master’s educational programs of Lesya Ukrainka Eastern European National University using the ABC method. Economic journal of Lesya Ukrainka Eastern European National University. 1. 173–180. Retrieved from https://doi.org/10.29038/2411-4014-2018-01-173-180 [in Ukrainian]

Totska, O. L. (2020). Managing the development of higher education of Ukraine in European educational area: monograph. Vezha-Druk. Retrieved from https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/20037 [in Ukrainian]

Totska, O. (2017). ABC-analysis of the bachelor’s educational programs of Lesya Ukrainka Eastern European National University. Economic journal of Lesya Ukrainka Eastern European National University. 4. 114–122. Retrieved from https://echas.vnu.edu.ua/index.php/echas/article/view/45/30 [in Ukrainian]

Totska, O. L. (2018). ABC-analysis of the efficiency of faculties of Lesya Ukrainka Eastern European National University. The problems of innovation and investment-driven development. 14. 60–67. Retrieved from https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/14427/1/article_63.pdf [in Ukrainian]

Totska O. (2024). Monitoring the development of entrepreneurial activity of Ukrainian higher education institutions in the scientific field. National Interest. 3(14). 14–28. Retrieved from https://sc01.tci-thaijo.org/index.php/NIT/article/view/240762/163954.

Trifonova, M. P. (2022). Quality of education and care in kindergartens and their readiness for inclusive education in Bulgaria. European Journal of Special Needs Education. Retrieved from https://doi.org/10.1080/2154896X.2022.2062905.

Zafiropoulos, C., & Vrana, V. (2008). Service quality assessment in a Greek Higher Education Institute. Journal of Business Economics and Management. 9(1). 33–45. Retrieved from https://doi.org/10.3846/1611-1699.2008.9.33-45.

Опубліковано
2024-12-30
Як цитувати
Тоцька, О. (2024). «Золотий перетин» у показниках діяльності закладів вищої освіти України. ФІНАНСОВО-КРЕДИТНІ СИСТЕМИ: ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ, 4(15), 91-106. https://doi.org/10.26565/2786-4995-2024-4-08
Розділ
Економіко-математичні методи та моделі фінансового розвитку