ІНВЕСТИЦІЇ У СФЕРУ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ІХ ВИРІШЕННЯ

Ключові слова: загальна середня освіта, вища освіта, неперервна освіта, інвестиції, фінансування освітньої галузі

Анотація

В умовах стрімкого розвитку науково-технічного прогресу та формування нових напрямків розвитку та оптимізації економіки, галузь освіти потребує особливо швидкого реагування на економічні та суспільні зміни.  Зміни у суспільстві тягнуть за собою необхідність швидкої зміни підходів до управління освітою та ефективного залучення і використання  матеріальних активів. Пандемія Covid-19 виявила низьку готовність більшості закладів освіти до використання в освітньому процесі сучасних технічних засобів. Застарілий підхід до управління закладами освіти, зокрема їх фінансовою складовою, є причиною неефективного використання коштів і, як наслідок, утруднює розвиток безпосередньо галузі освіти та суспільства зокрема.

У статті розглянуто проблему якісного матеріально-технічного забезпечення закладів та установ системи освіти України, проблему законодавчого врегулювання функціонування галузі освіти в умовах технічного прогресу та пандемії Covid-19. Охарактеризовано сучасний стан мережі закладів та установ системи освіти, зокрема закладів дошкільної, загальної середньої, професійно-технічної та вищої освіти. Охарактеризовано структуру та характер видатків на освіту у розрізі останніх трьох років. У статті наведено  характеристику сучасного стану інвестицій у науково-технічну та інноваційну діяльність. Оскільки освітня галузь є неприбутковою за своєю природою і повністю залежить від зовнішнього фінансування, питання матеріально-технічного забезпечення освіти повністю залежить від суспільних настроїв та навиків освітніх управлінців.

В процесі аналізу сучасного стану освітньої галузі, виявлено проблеми законодавчого врегулювання позашкільної освіти, в тому числі дистанційної освіти.

Виявлено потребу в реформуванні підходів до підготовки та перепідготовки управлінських кадрів системи освіти, з метою формування в останніх навичок фінансового та проектного менеджменту.  Зазначено необхідність оптимізації мережі закладів освіти та зміни підходів до підготовки управлінських кадрів системи освіти, та необхідність реформування підходів до фінансування освітньої та науково-технічної галузей, як чинників, що безпосередньо впливають на темп економічного зростання та розвиток суспільства загалом.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Людмила Ситник, Донецький національний університет імені Василя Стуса

доктор економічних наук, професор кафедри менеджменту та поведінкової економіки

Катерина Біша , Донецький національний університет імені Василя Стуса

студентка другого (магістерського) рівня вищої освіти кафедри менеджменту та поведінкової економіки

Посилання

Andrushchenko V.P. (2008). Rozdumy pro osvitu. Statti. Narysy. Interviu - 2-e vyd., dopov. Kyiv: Znannia Ukrainy. 819.

Savosh V.O. (2021). Smyslova eksplikatsiia fenomena "neperervna osvita": sut, meta, funktsii, etapy, vyiav na rivniakh pryntsypu ta protsesu. Arkhiv Visnyka Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. №2. Retrieved from: http://pedagogy.visnyk.zu.edu.ua/article/view/181673.

Osetskyi V.L., Tatomyr I.L. (2017). Rol masovykh vidkrytykh onlain-kursiv u suchasnomu «Osvitnomu landshafti». Naukovyi zhurnal «Ekonomika Ukrainy». №12. 86–98.

Norbert T. (2019). Upravlinnia talanovytoiu moloddiu cherez “praktykantski prohramy”. Naukovyi zhurnal «Ekonomika Ukrainy». №4. 42–57.

Pidhornyi A.Z., Korolova T.S. (2017). Do pytannia pro optymizatsiiu merezhi vyshchykh navchalnykh zakladiv v Ukraini. Naukovyi zhurnal «Ekonomika Ukrainy». №8. 60–72.

Zakon Ukrainy Pro osvitu. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Demohrafichna ta sotsialna statystyka. Rynok pratsi. Oplata pratsi ta sotsialno-trudovi vidnosyny. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/zp.htm.

Ofitsiinyi sait Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from: https://mon.gov.ua/.

Doshkilna osvita v Ukraini. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/dosh_osvit/arch_dosh_osv.htm.

Zahalna serednia ta profesiina (profesiino-tekhnichna) osvita v Ukraini. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/zag_ser_prof_osv/arch_zag_ser_prof_osv.htm.

Vyshcha osvita v Ukraini. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2005/osv_rik/osv_u/vysh_osvita/arch_vysh_osvita.htm.

Osvita v umovakh pandemii u 2020/2021 rotsi: analiz problem i naslidkiv. Analitychnyi tsentr Cedos. Retrieved from: https://cedos.org.ua/researches/osvita-v-umovah-pandemiyi-analiz-problem-i-naslidkiv/.

Ekonomichna statystyka. Nauka, tekhnolohii ta innovatsii. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy. Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/menu/menu_u/ni.htm.

Statystychnyi zbirnyk Ministerstva finansiv «Biudzhet Ukrainy - 2020». Retrieved from: https://mof.gov.ua/uk/statistichnij-zbirnik.

Опубліковано
2021-12-30
Як цитувати
Ситник, Л., & Біша , К. (2021). ІНВЕСТИЦІЇ У СФЕРУ ОСВІТИ: ПРОБЛЕМИ ТА ШЛЯХИ ІХ ВИРІШЕННЯ. Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку, 3(3), 57-63. https://doi.org/10.26565/2786-4995-2021-3-06
Розділ
Управління фінансово-кредитними системами та соц.-гум. компонента їх розвитку