Оцінка головних чинників замулення підхідного канала порту Азовсталь (м. Маріуполь, Україна) (рос.)

Ключові слова: Азовське море, річковий стік, замулення, гирловий порт, порт Азовсталь

Анотація

Мета. Фізико-хімічні процеси гирлового узмор'я великих річок, до яких відносяться Дон і Кубань, лімітують транспортні можливості основних портів Азовського моря в результаті заносимості зваженою речовиною, що безперервно надходить. Падіння глибин в акваторіях портів і на підхідних каналах одна з ключових проблем функціонування портів. З потребами судноплавства нерозривно пов'язані днопоглиблювальні роботи і дампінг ґрунту, що витягується, також як саме судноплавство пов'язане з потребами світового господарства. Як неможливо відмовитися від судноплавства, так неможливо відмовитися і від своєчасного проведення днопоглиблювальних робіт. З цієї причини мета роботи полягає в можливій оцінці виробництва днопоглиблювальних робіт для перспектив експлуатації гирлових портів України в Азовському морі. Мета роботи полягає в оцінці замулювання підхідних каналів для перспектив експлуатації гирлових портів України в Азовському морі і планування днопоглиблювальних робіт у майбутніх періодах. Методи. Виконано порівняльний аналіз сучасних гідрометеорологічних умов, в тому числі домінуючий вплив вітрової діяльності, швидкість і напрямок течій за фактичними даними, прозорість морської води, витрати р. Кальміус. Були вивчені доступні знімки супутників дистанційного зондування Землі компанії DigitalGlobe і дані результатів днопоглиблення, яке періодично виконувалося для підтримки глибин на морському підхідному каналі в акваторію порту. Також використані сучасні та ретроспективні дані батиметричних зйомок із застосуванням технологій ГІС обробки для зіставлення результатів, а також стандартні методики статистичної обробки даних. Результати. За розглянутий період були вивчені знімки супутників дистанційного зондування Землі компанії DigitalGlobe. Було виявлено антропогенний вплив на глибини в досліджуваному районі. Для порівняння глибин в районі естуарію річки Кальміус були визначені точки (позиції промірного поста) порівняння глибин на постійних профілях підхідного каналу порту Азовсталь. Аналіз даних прямих вимірювань і графічного матеріалу показав стійке падіння глибин, тобто перманентне замулення морського підхідного каналу. При цьому, прямої статистичної залежності між падінням глибин і обсягом надходження зважених речовин зі стоком р. Кальміус не відзначено. Досить очевидно, що основний винос і седиментацію зважених речовин в даному районі визначає стік р. Дон, незрівнянно більший у порівнянні з обсягом стоку р. Кальміус, тобто, верхня межа максимальної седиментації 5–7‰ збігається з районом досліджуваної акваторії, де теоретично слід очікувати акумуляцію донних відкладень. Висновки. При порівнянні стоку р. Кальміус з глибинами на підхідному каналі порту Азовсталь, в районі естуарію річки, не виявлено достовірного статистичного зв'язку. Необхідний більш тривалий період отримання даних для порівняння стоку р. Кальміус з глибинами на підхідному каналі порту Азовсталь для виявлення взаємозв'язків і тенденцій. Сток р. Дон значно деформований під впливом антропогенних факторів і пошук закономірності можуть позначатися виключно за даними прямих вимірювань, які досить лімітовані. Проте, скорочення стоку і, тим самим прямий вплив на заносимість досліджуваної акваторіі визначає необхідність і технологічну доступність виконання днопоглиблювальних робіт при значно менших витратах на сучасному етапі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

М. А. Берлінський, Одеський державний екологічний університет

доктор географічних наук, професор

Посилання

Gordeev, V.V. (1983). Rechnoj stok v okean i cherty ego geohimii. [River flow into the ocean and the features of its geochemistry]. Moskow: Nauka, 160. (In Russian)

Berlinsky, N., Bogatova, Yu., Garkavaya, G. (2006). Estuary of the Danube. The Handbook of Environmental Chemistry. Springer-Verlag: Berlin-Heidelberg, 5, Part H (Estuaries), 233-264.

Raspredeleniye stoka[Flow distribution]. Available at: http://azniirkh.ru/wp-content/uploads/2017/08/RaspredelenieStokovStokov.jpg (In Russian)

Fomin, V.V., Polozok, A.A., Fomina, I.N. (2015). Modelirovanie cirkulyacii vod Azovskogo morya s uchetom rechnogo stoka [Modeling the circulation of the waters of the Sea of Azov, taking into account the river flow]. Marine Hydrophysical Journal, (1), 17-28. (In Russian)

Ministerstvo oborony SSSR. Lociya Azovskogo morya (1985). [Ministry of Defense of the USSR. Lotiya Azov Sea]. Мoskow, 159. ([In Russian)

Bespalova, L.A., (Ed.). (2015). Sovremennye opasnye ehkzogennye processy v beregovoj chasti Azovskogo morya [Modern dangerous exogenous processes in the coastal part of the Sea of Azov]. Мonograph . South Federal University. Rostov Don, 323. (In Russian)

Chepurna, V.Yu., Gavrilyuk, R.V. (2018). Zminy` l`odovogo rezhy`mu v Azovs`komu mori v ostannij klimaty`chny`j period [Changes in the ice regime in the Azov Sea in the last climatic period]. 3rd International Conference of Young Scientists, ODEKU dated March 22, Odesa. TES 2018, 245-246. (In Ukrainian)

Azovskoye more [Azov Sea]. (2019). Available at: https://ru.wikipedia.org/wiki/Азовское_море (In Russian)

Morskoy port "Azovstal' (2019). [Seaport "Azovstal"]. Available at: https://graintrade.com.ua/ru/port/morskij-port-azovstal-id1904 (In Russian)

Eremeev, V.N., Andrianova, O.R, Skipa, M.I. (2017). Osobennosti kolebanij urovnya vnutrennih morej Atlanticheskogo okeana [Features fluctuations in the level of the internal seas of the Atlantic Ocean]. Visnyk ONU. Ser. Geographical and geological science, 22(2), 11-28. (In Russian)

Permanent Service for Mean Sea Level. Available at: http://www.psmsl.org/

Murashchenkova, N.V. (2007). Otsenka kharakteristik rechnogo stoka v izmenyayushchikhsya prirodno-khozyaystvennykh usloviyakh [Assessment of river flow characteristics in a changing natural and economic conditions]. (Master's thesis). Moskovskiy gosudarstvennyy universitet prirodoobustroystva, Moskow. (In Russian)

Опубліковано
2019-06-08
Як цитувати
Берлінський, М. А., & СагайдакM. O. (2019). Оцінка головних чинників замулення підхідного канала порту Азовсталь (м. Маріуполь, Україна) (рос.). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Екологія», (20), 87-96. https://doi.org/10.26565/1992-4259-2019-20-08