Хімічні дисципліни в екологічній освіті: історія викладання та реальність

Ключові слова: хімія, біогеохімія, екологічна освіта, природничі науки, компетентність, рівні вищої освіти, годинне навантаження

Анотація

Мета. Огляд історії викладання нормативної дисципліни «Хімія з основами біогеохімії» та вибіркових хімічних дисциплін при підготовці фахівців зі спеціальності 101 «Екологія» з метою 1) звернути увагу до сучасного стану годинного навантаження природознавчих дисциплін хімічного напрямку, що складають базис для підготовки освіченого фахівця-еколога, та 2) пошуку шляхів поліпшення внеску хімічної складової у вищу екологічну освіту в умовах реформування вищої школи України. Методологічні підходи. Конкретизація, аналіз, синтез, розкриття причинно-наслідкових зв’язків з декларативним напрямом системних досліджень. Результати. У хронологічному порядку проведено аналіз викладання нормативної та вибіркових хімічних дисциплін з 1999 по 2018 рр. для  спеціальності 101 «Екологія». Показано корисність і важливість хімічної підготовки для формування, як спеціальних, так і інтегрованих компетентностей екологів; висловлюється тривога за третинне скорочення навантаження на нормативну дисципліну «Хімія з основами біогеохімії» і сумнів ефективності її засвоєння здобувачами вищої освіти за цих умов. Пропонуються шляхи вирішення проблеми, що виникла, через зміну підходу у класичному викладанні хімії в реальній обстановці. Висновки. У реаліях сьогодення скорочення викладання дисциплін хімічного змісту та усунення них з навчальних програм є невиправданим і регресивним. З підвищенням техногенного навантаження на біосферу необхідність у поширенні та покращенні хімічних знань є очевидною. Для набуття компетентностей, що вимагаються, як варіанти пропонуються введення блок-дисциплін хімічно-екологічного напрямку, хіміко-аналітичних спецкурсів, проведення презентацій та майстер-класів. Саме біогеохімія з її природознавчою інформативністю і прикладною складовою здатна надати фахівцю-екологу сучасний світогляд, професійний кругозір та необхідну компетентнісну значимість.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Г. В. Федорова, Одеський державний екологічний університет

кандидат хімычних наук, доцент

Посилання

Koinova, I.B. (2017). Novi pidkhody do ekologichnoi оsvity v Ukraini [New approaches environmental to the education in Ukraine]. Visnyk of V.N. Каrazin Kharkiv national university series «Eсology», (16), 150-154 [In Ukrainian].

Nekos, А.N., Tsekhmіstrova Yu.V. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid osоbysto-оrіyentоvanoho napriamu pry vykladanni ekolohii v serednikh navchalnykh zakladakh [The competence approach of personally oriented direction during teaching ecology in schools]. Man and Environment. Issues neoecology, (1-2(25)), 88-93 [In Ukrainian].

Rud, M.V. (2006). Kompetentnisnyi pidkhid v оsviti. [The competitive approach in education]. Visnyk Lviv National university series «Pedagogical», (21(1)), 73-81 [In Ukrainian].

UR Bologna Seminar Using Learning Outcomes. (2004). Edinburg, 1-2 July. Available at: www.bologna-bergen2005.no [In English].

Hаluzevyi standart vyshchoi osvity (HSVO) Mіnisterstva оsvity i nauky, mоlоdi tа sportu Ukrainy. Osvitno-profesiina prohrama pidhotovky bаkаlаvra . [The Branch Standart of Higher Education of Department of education and science, young people and sport of Ukraine. The educational and professional bachelor’s pro-gram]. (2011). Ministerstvo оsvity i nauky, mоlоdi tа sportu Ukrainy. Kyiv, 41 [In Ukrainian].

Zakon Ukrainy «Pro vyshchu оsvitu». (2017). [The Law of Ukraine «On Higher Education»] vid 01.07.2014 №1556-VII. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/lows/show/1556-18/ [In Ukrainian].

Project Tuning Educational Structures in Europe (TUNING). URL: www.unideusto.org/tuningeu/ [In English].

Metodychni rekomendatsii shchоdо rozroblennia standartiv vyshchоi оsvity. (2017). [Metodical recommendations about the development of Standarts of Higher Education of Ukraine]. Available at: https://mon. gov.ua>app>vishcha-osvita [In Ukrainian].

Standart vyshchоi оsvity Ukrainy (2018). [Standart of Higher Education]. Ministerstvo оsvity i nauky Ukrainy. Kyiv. Available at: https://www.mon.gov.ua>npa abo https://www.mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5bb/626/82a/5bb62682ac 919819553374 [In Ukrainian].

Fedorova, H.V. (2015). Biogeokhimiia [Biogeochemistry]. Оdessa : ТЕS, 16-23. (284). [In Ukrainian].

University of Copenhagen. Available at: https://www.studies.ku.dk/masters/water-and-enviroument/program/ structure [In English].

Highest ranking unis for Environmental Science degree United-Kingdom. Available at: https://www.whatuni.com>search> subject [In English].

University of Southampton. Available at: https://www.southampton.ac.uk http://www.il.ru/higher/university/38 [In English].

University of Nova Horica (Slovenia). Available at: http://www.ung.si/en/study/school-of-environmental-sciences/faculty [In English].

ETH Zurich. Available at: http://www.usnews.com>education> [In English].

University of Lund (Sweden). Available at: https://www.lunduniversity.lu.se [In English].

University of Davis (USA). Available at: https://www.uc.davis.edu/interest-groups/agriculturel-and-environmental-sciences-graduate-programs [In English].

University of East Anglia. Available at: http://www.uea.ac.uk/env/courses/bsc-environmental-earth-sciences.underground-degrees [In English].

University of Oregon (USA). Available at: chemoc.coas.oregonstate.edu [In English].

University of Wisconsin-Madison (USA). Available at: www.biogeochem.engr.wisc.edu [In English].

Kazan Federal university (RF). Available at: https://edu.kpfu.ru [In Russian].

Dobrovol’skiy, V.V. (2003). Osnovy Biogeokhimii : uchebnik [The Fundamental of Biogeochemistry : text-book]. M. : Izdatelskiy centr «Akademiya», 342 [In Russian].

Radioekologiya programma profilya bakalavriata 1.05.03.06 Ekologiya i prirodopol’zovanye. Available at: msk.postupi.online>programma/748 [In Russian].

Obrazovatel’nyj sait Kazakhstana (2017). Available at: https://www.google.com/search?q=testent.ru>publ>estestvennye_nauki [In Russian].

Опубліковано
2018-12-27
Як цитувати
Федорова, Г. В. (2018). Хімічні дисципліни в екологічній освіті: історія викладання та реальність. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Екологія», (19), 122-130. https://doi.org/10.26565/1992-4259-2018-19-13