РІВЕНЬ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИКЛАДАЧІВ ЄЗУЇТСЬКИХ ШКІЛ НА СХОДІ ПОЛЬСЬКОЇ ПРОВІНЦІЇ ТОВАРИСТВА ІСУСА В 1648–1675 РР.: ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ, ТЕНДЕНЦІЇ ЗМІН, ВПЛИВ НА ЯКІСТЬ ОСВІТИ

  • Сергій Сєряков Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди https://orcid.org/0000-0003-2187-5263
Ключові слова: Товариство Ісуса, єзуїти, Польська провінція, формація, риторика, філософія, теологія.

Анотація

В статті аналізуються тенденції у змінах рівня інтелектуальної підготовки  єзуїтів, які викладали на сході Польської провінції Товариства Ісуса в період з 1648 р. по 1675 р., передумови цих змін та їх вплив на якість освіти в місцевих осередках ордену. Автор підкреслює, що в рамках єзуїтської шкільної моделі ключова роль надавалася фігурі педагога. В цьому пересвідчує не лише регламентація шкільним статутом ордену (“Ratio atque institutio studiorum”) різних аспектів навчання, але й приділення великої уваги інтелектуальному вишколу єзуїтів.

        Перманентні військові дії, які відбувалися на теренах Польської провінції в 1648–1675 рр., завдали значного удару по її кадровому потенціалу. Загибель багатьох єзуїтів, припинення/призупинення діяльності низки осередків ордену, міграції їх представників всередині і за межі Речі Посполитої та спричинений цим розлад системи відтворення кадрів – все це негативно позначилося на рівні освіченості викладачів шкіл Товариства Ісуса на сході Польської провінції. Головним індикатором цього процесу стали численні лакуни в інтелектуальній формації магістрів, які в кінці 1660-х – першій половині 1670-х рр. стали найчисельнішою категорією педагогів studia inferiora. Незначне покращення в цей час рівня опанування ними риторики цілком компенсувалася синхронним зменшенням поширеності філософської освіти. Ці проріхи в освіченості були наслідком аврального залучення до викладання новіціїв в ситуації, коли не вистачало досвідчених кадрів. Водночас в середовищі отців-викладачів studia inferiora паралельно зменшується питома вага осіб з досвідом опанування курсу риторики pro nostris. Єдиним острівцем стабільності залишалося середовище отців-викладачів studia superiora, що можна пояснити селекцією осіб, яких залучали до викладання ідеологічно важливих дисциплін. Втім ця категорія єзуїтських педагогів була нечисленною і працювала з вузьким колом учнів, а тому суттєво не впливала на загальну ситуацію в єзуїтських школах на сході Польської провінції. Натомість негативні тенденції у рівні освіченості викладачів studia inferiora (як магістрів, так і єзуїтів-отців) безпосередньо позначалися на якісному рівні місцевих шкіл ордену. В цьому пересвідчує низка кризових явищ, які знайшли відображення в документації Товариства Ісуса –  намагання єзуїтів уникнути викладання, недбале ставлення педагогів до своїх обов'язків та байдужість керівництва у питанні заохочення учнів до навчання і підвищення рівня освіти загалом. Керівництво ордену усвідомлювало наявні проблеми, але боролося з ними консервативними методами, намагаючись забезпечити чітке виконання норм “Ratio studiorum”.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Archivum Romanum Societatis Iesu (ARSI). Polonica 11.
ARSI. Polonica 12.
ARSI. Polonica 13.
ARSI. Polonica 14.
ARSI. Polonica 15.
ARSI. Polonica 16.
ARSI. Polonica 16.
ARSI. Polonica 44.
ARSI. Polonica 54.
Bednarski, S. 1933. Upadek i odrodzenie szkół jezuickich w Polsce. Kraków, Wydawnictwo Księży Jezuitów, 538 s.
CDIAL Ukrainy, Centralnyi derzhavnyj istorychnyi arkhiv Ukrainy m. L’viv [Central State Historical Archive of Ukraine, Lviv], f. 140, op. 1, spr. 119 (In Latin).
Центральний державний історичний архів України, м. Львів, ф. 140, оп. 1, спр. 119.
1996. Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy. 1564–1995. Kraków, WAM, 882 s. (In Polish).
Jaroszewicz, J. 1845. Obraz Litwy pod względem jej cywilizacyi od czasów najdawniejszych do końca wieku XVIII, cz. III. Wilno, Drukarnia M.Romma, 273 s. (In Polish).
Kłoczowski, J. 2000. Dzieje chrześciaństwa polskiego. Warszawa, Świat Książki, 463 s. (In Polish).
Kochanowicz, J. 2018. Edukacja muzyczna w kolegiach jezuickich Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Universalia et Particularia. Ars et praxis Societatis Jesu in Polonia. Ed. B. Bohdanowicz, T. Jeż. Warszawa, Sub Lupa, ss. 373–393. (In Polish).
Kościelak, S. 2003. Jezuici w Gdańsku od drugiej połowy XVI do końca XVIII wieku. Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, 368 s. (In Polish).
Lisiak, B. 2003. Nauczanie matematyki w polskich szkołach jezuickich od XVI do XVIII wieku. Kraków, WAM, 260 s. (In Polish).
Łukaszewicz, J. 1838. Obraz Historyczno-Statystyczny Miasta Poznania w dawniejszych czasach, t. 2. Poznań, czcionkami C. A. Pompejusza, 436 s (In Polish).
Moraczewki, J. 1842. Starożytności polskie, t. 1. Poznań, księgarnia Jana Konstantego Żupańskiego, 594 s. (In Polish).
Szujski, J. 1889. Historyi polskiej treściwie opowiedzianej ksiąg dwanaście. Warszawa, księgarnia Gebethnera i Wolffa, 439 s. (In Polish).
Paszenda, J. 2004. Nauczanie architektury w szkołach jezuickich XVIII wieku. Wkład jezuitów do nauki i kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów i pod zaborami. Ed. I. Stasiewicz-Jasiukowa. Kraków-Warszawa, WAM, ss. 385–402. (In Polish).
Pelczar, R. 1995. Szkolnictwo jezuickie w Jarosławiu 1575–1773 r. Nasza Przeszłość. Kraków, 84, ss. 13–47 (In Polish).
Piechnik, L. 1994. Początki seminariów nauczycielskich w Polsce w wieku XVI. Z dziejów szkolnictwa jezuickiego w Polsce. Kraków, WAM, ss. 63–74 (In Polish).
Puchowski, K. Jezuickie kolegia szlacheckie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Studium z dziejów edukacji elit. Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 636 s. (In Polish).
2000, Ratio atque institutio studiorum SJ czyli ustawa szkolna Towarzystwa Jezusowego (1599). Warszawa, Ateneum, 129 s. (In Polish).
Sieriakov, S. 2010. Vykladats’kyi sklad yak pokaznyk yakisnoho rivnia yezuits’koi osvity na ukrains’kykh terenakh Rechi Pospolytoi u 1648–1670 rr. [The teaching staff as an indicator of the quality level of Jesuit education in the Ukrainian territories of the Polish-Lithuanian Commonwealth in 1648–1670]. Kyivs’ka akademiia. Kyiv, Krytyka, issue 8, s. 92–111. (In Ukrainian).
Сєряков, С. 2010. Викладацький склад як показник якісного рівня єзуїтської освіти на українських теренах Речі Посполитої у 1648–1670 рр. Київська академія. Київ, Критика, вип. 8, с. 92–111.
Sieriakov, S. 2005. Zovnishni umovy isnuvannia, ekonomichne pidgruntia diialnosti i struktura osvity yezuits’kykh shkil v Ukraini u 1648–1660 rr. [External conditions of existence, economic basis of activity and structure of education of Jesuit schools in Ukraine in 1648–1660]. Ukrains’kyi istorychnyi zbirnyk (2004). Kyiv, Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy, issue 8, s. 92–108. (In Ukrainian).
Сєряков, С. 2005. Зовнішні умови існування, економічне підґрунтя діяльності і структура освіти єзуїтських шкіл в Україні у 1648–1660 рр. Український iсторичний збірник (2004). Київ, Iнститут історії України НАН України, вип. 8, с. 92–108.
Sieriakov, S. 2016. Ostroz’ka yezuits’ka shkola v druhii polovyni XVII st.: material’ne pidhruntia isnuvannia, vykladats’kyi sklad, intelektual’no-kulturnyi potentsial. [Ostroh Jesuit school in the second half of the 17th century: material basis of existence, teaching staff, intellectual and cultural potential]. Ostroz’ka davnyna. Ostrih, Vydavnytstvo Natsional’noho universytetu «Ostroz’ka akademiia», issue. 5, s. 67–84. (In Ukrainian).
Сєряков, С. 2016. Острозька єзуїтська школа в другій половині XVII ст.: матеріальне підгрунтя існування, викладацький склад, інтелектуально-культурний потенціал. Острозька давнина. Остріг, Видавництво Національного університету «Острозька академія», вип. 5, с. 67–84.
Załęski, S. 1908. Jezuici w Polsce. W skróceniu, 5 tomów w jednym, z dwoma mapami, Kraków, W.L. Anczyca i sp. 370 s. (In Polish).
Załęski, S. 1900. Jezuici w Polsce, t. 1, Lwów, Drukarnia Ludowa, 446 s. (In Polish).
Załęski, S. 1902. Jezuici w Polsce, t. 3, cz. 1, Lwów, Drukarnia Ludowa, 439 s. (In Polish).
Опубліковано
2025-08-13
Як цитувати
Сєряков, С. (2025). РІВЕНЬ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИКЛАДАЧІВ ЄЗУЇТСЬКИХ ШКІЛ НА СХОДІ ПОЛЬСЬКОЇ ПРОВІНЦІЇ ТОВАРИСТВА ІСУСА В 1648–1675 РР.: ЧИННИКИ ФОРМУВАННЯ, ТЕНДЕНЦІЇ ЗМІН, ВПЛИВ НА ЯКІСТЬ ОСВІТИ. Дриновський збірник, 17(17). вилучено із https://periodicals.karazin.ua/drinov/article/view/27105