Від "рами картини" Г. Зіммеля до картини як "феноменологічного симулякру" у викладанні соціології

  • Oksana Danylenko Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна, https://orcid.org/0000-0002-8710-1888
Ключові слова: феноменологічна соціологія, етнометодологія, метод феноменологічної редукції, візуальна соціологія, картина, «феноменологічний симулятор», гарфінкелівські експерименти

Анотація

У статті розглядаються різні варіанти використання в процесі викладання феноменологічної соціології та етнометодології творів мистецтва, а саме – картин, які представлено в художніх музеях. Виокремлюються проблемні поля соціологічного аналізу: картина як «феноменологічний симулятор», картина як «культурний текст»; картина та рама, картина як поле гарфінкелівських експериментів та ін. Основна увага концентрується на обґрунтуванні можливості та перспективності роботи з картиною як з «феноменологічним симулятором» при опануванні ключових понять феноменологічної соціології та метода феноменологічної редукції.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Oksana Danylenko, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна 4, м. Свободи, Харків 61022, Україна,

Доктор соціологічних наук, професор кафедри політичної соціології, oksadan@gmail.com

Посилання

Шюц А. Основные понятия феноменологии / А. Щюц. Избранное: Мир, светящийся смыслом : пер. с нем. и англ. – М. : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2004. – С. 161 – 180.

Бергер П. Социальное конструирование реальности: трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман ; [пер. с англ. Е. Руткевич]. – М. : Медиум, 1995. – 323 с. – (Первые публикации в России).

Knoblauch H. Die kommunikative Konstruktion kultureller Kontexten / Hubert Knoblauch. – Berlin / New York : De Gruyter, 1995. – 338 s.

Knoblauch H. Communication, contexts and culture. A communicative constructivist approach to intercultural communication, in di Luzio / Hubert Knoblauch // Culture in Communication.Analyses of Intercultural Situations / A. S. Guenthner and F. Orletti (eds.). – Amsterdam/ Philadelphia : John Benjamins, 2001. – pp. 3 – 33.

Knoblauch H. Die Video-Interaktions-Analyse. Sozialer Sinn / Hubert Knoblauch // Zeitschrift für hermeneutische Sozialforschung. – 2004. – № 1. – S. 123 – 138.

Зиммель Г. Рама картины. Эстетический опыт // Социология вещей :сСборник статей / под ред. В. Вахштайна. – М. : Территория будущего, 2006. – С. 48 – 53.
7. Шеллинг Ф. В. Й. Философия искусства. – М. : Мысль, 1966. – 496 с. (Сер. «Философское наследие»).

Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования : учебник / Петр Штомпка ; пер. с пол. Н. В. Морозовой. – 2-е изд. – М. : Логос, 2010. – 168 с.

Круткин В. Снимки домашних альбомов и фотографический дискурс // Визуальная антропология: настройки оптики / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С. 109 – 125.

Сергеева О. Как мы стали телезрителями: реконструкция повседневности по фотографиям 50-х-70-х годов / О. Сергеева // Визуальная антропология: настройки оптики / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С.175 – 188.

Малес Л. Фотография в социологических дисциплинах. Методический аспект / Л. Малес // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность : сборник науч. ст. / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – Саратов : Научная книга, 2006. – С. 168 – 182.

Knoblauch H. Videography. Focused ethnography and video analysis / Hubert Knoblauch, Bernt Schnettler, Jürgen Raab & Hans-Georg Soeffner (Eds.) // Video analysis: Methodology and methods. Qualitative audiovisual data analysis in sociology. – Frankfurt a. Main : Lang, 2006. – P. 69 – 83.

Пауэлс Л. Репрезентируя движущиеся культуры: проблемы и возможности антропологической и социологической киносъемки / Л. Пауэлс // Визуальная антропология: настройки оптики / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С. 37 – 64.

Вашик К. Метаморфозы зла: немецко-русские образы врага в плакатной пропаганде 30-50-х годов / К. Вашик // Образ врага /сост. Л. Гудков ; ред. Н. Конрадова. – М. : ОГИ, 2005. – С. 191 – 230.

Бернстийн Ф. Представления о здоровье в революционной России: гендерная политика в плакатах по половому просвещению в 1920 годы / Ф. Бернстийн // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С. 215 – 245.

Быкова С. Советская иконография и «портретные дела» в контексте визуальной политики, 1930 годы / С. Быкова // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С.105 – 126.

Янковская Г. «Бригадный метод» и другие «ноу-хау» изополитики эпохи сталинизма / Г. Янковская // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С.126 – 140.

Хемби Э. Домашняя сфера и повседневность в искусстве Татьяны Назаренко / Э. Хемби // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009 . – С. 141 – 157.

Бойм С. Конец ностальгии? Искусство и культурная память конца века: Случай Ильи Кабакова [Электронный ресурс] / С. Бойм // Новое литературное обозрение. – 1999. – № 39. – Режим доступа : http://magazines.russ.ru/nlo/1999/39/boym.html.

Ярская-Смирнова Е. Взгляды и образы: методология, анализ, практика. оптики / Ярская-Смирнова Е., Романов П. ; под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С. 7 – 16.

Гарфинкель Г. Исследования по этнометодологии : пер с англ / Гарольд Гарфинкель. – СПб. : Питер, 2007. – 335 с.
Опубліковано
2017-01-26
Як цитувати
Danylenko, O. (2017). Від "рами картини" Г. Зіммеля до картини як "феноменологічного симулякру" у викладанні соціології. Український соціологічний журнал, (1-2), 94-100. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/4442
Номер
Розділ
Соціологічна освіта