Зміни в українському освітньому полі в умовах соціальної невизначеності
Анотація
Статтю присвячено аналізу змін в українському освітньому полі. Сфокусовано увагу на середній освіті, зокрема розглянуто тренд зростання приватної середньої освіти. Зазначено, що в 2020-2021 навчальному році кількість учнів приватних шкіл зросла на 174,5% порівняно з 2014-2015 навчальним роком, вчителів – на 89,6%. Проаналізовано ситуацію у сфері приватної дистанційної освіти. Підкреслено роль приватних шкіл як першопрохідців у розширенні можливостей вітчизняного освітнього поля. Зазначено, що збільшення варіантів вибору в спектрі освітніх можливостей є позитивною тенденцією. Наведено дані щодо динаміки в секторі педагогічної освіти. Сформульовано припущення, що попит на дипломованих педагогів зростатиме, втім, у державних школах зберігатиметься дефіцит молодих викладачів. Проаналізовано статистику вступу до ЗВО, яка свідчить про те, що педагогічні спеціальності не завжди є вибором найкращих випускників шкіл. Наведено дані щодо розвитку вітчизняної онлайн-освіти: від індивідуальних освітніх проєктів на кшталт Youtube-каналів до державних ініціатив (Всеукраїнська школа онлайн). Акцентовано на тому, що автори приватних освітніх Youtube-каналів – це приклад аґентів змін, чия завзятість не тільки підвищує зацікавленість підлітків у науці, а й надихає інших на створення освітніх проєктів, що забезпечує сприятливі умови для розвитку освітніх інновацій. Проаналізовано перебіг такої освітньої реформи, як «Нова українська школа», зокрема її зміст та реальне втілення. Наведено приклади успішного реформування та труднощі його реалізації у початковій школі; розглянуто загрози та ризики подальшого реформування, пов’язані зі зміною політичного керівництва; проаналізовано громадську думку щодо реформування середньої освіти. Сформульовано висновок про те, що політичні пертурбації та карантинні обмеження, спричинені пандемією, в умовах нестійкої інституційності призводять до того, що в Україні можливі як актуалізація прогресивних інновацій, так і гальмування змін.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Вaґнep, Т., & Дiнтepcмiт, Т. Миcтeцтвo нaвчaти. Як пiдгoтувaти дитину дo peaльнoгo життя / пер. з англ. Надія Борис. Київ: Наш формат. 2017. 312 с.
Вища та фахова передвища освіта в Україні у 2020 році. Статистична інформація. Державна служба статистики України. Київ, 2021. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/vush_osv/vfpo_Ukr_20.xls (Останнє звернення: 30.11.2021).
Гуменюк В. В. Аґентність: множинність визначення та операціоналізація в контексті шкільної освіти // Наукові записки НаУКМА. Соціологія. 2020. Том 3. с. 27-36.
Динаміка ставлення українців до ЗНО. Результати національного опитування. URL: http://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/rg_zno_052018.pdf (Останнє звернення 25.05.2021)
Загальна середня та професійна (професійно-технічна) освіта в Україні у 2020 році. Статистична інформація. Державна служба статистики України. Київ, 2021. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/osv_rik/zcpho_Ukr_2020.xls (Останнє звернення: 30.11.2021)
Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n183 (Останнє звернення 30.11.2021).
Моніторинг НУШ. Результати та рекомендації. Перший етап, 2019-2020 рр. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/2021/Monitorynh/Monitorynh_vprovadzhennya_reformy_NUSH_rezultaty_ta_rekomendatsiyi_26_02.pdf (Останнє звернення 25.05.2021)
На урок. Веб-сайт naurok.ua. URL: https://naurok.ua/ (Останнє звернення 30.11.2021)
Нечитайло І. С. Якісні зміни в освіті як підґрунтя соціальних змін: деякі революційні «сценарії» // Вісник Львівського університету. Серія соціологічна. 2016. №10. С. 236-245.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (Останнє звернення 25.05.2021)
Оксамитна С. М., Хоменко Л. В. Освітня нерівність в українському суспільстві: соціальні детермінанти освітніх переходів // Наукові записки НаУКМА. Соціологічні науки. 2017. Том 196. С. 13-18.
Освітня реформа: результати та перспективи // Інформаційно-аналітичний збірник. Київ, 2019. 227 с.
Про проєкт «Всеукраїнська школа онлайн». 2021. URL: https://lms.e-school.net.ua/about (Останнє звернення 30.11.2021).
Рідлі М. Еволюція всього / пер. з англ. М. Солдаткіної. Київ: КМ-БУКС, 2019. 336 с.
Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (Останнє звернення 30.11.2021).
Сокурянська Л. Г. Реформування вітчизняної вищої школи в оцінках учасників освітнього процесу // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2016. Вип. 36. С. 108-113.
Статистичні характеристики закладів загальної середньої освіти міста Києва (2017-2018 навчальний рік). (2018). Департамент освіти і науки, молоді та спорту виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Освітня агенція міста Києва. URL: https://don.kyivcity.gov.ua/files/2018/4/19/124.pdf (Останнє звернення 30.11.2021).
Українське суспільство: моніторинг соціальних змін. Випуск 6 (20) / під ред. д. екон. н. В. М .Ворони та д. соціол. н. М. О. Шульги. Київ: Інститут соціології НАН України, 2019. 517 с.
Чепак В. Університет як соціальна організація: трансформації в умовах глобалізації // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2013. 1045. С. 181-185.
Черниш Н., Приходько Т. Що думають студенти про українську вищу освіту в умовах пандемії COVID-19 // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2020. Випуск 45. С. 77-85. DOI: 10.26565/2227-6521-2020-45-08
Шевченко С. Аґенти змін у полі освіти: український вимір. // Соціальні виміри суспільства: Збірник наукових праць. Випуск 11(22). К., Інститут соціології НАН України, 2019. с. 148-157.
Шлейхер А. Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття / переклала з англ. Ганна Лелів. Львів: Літопис, 2018. 296 с.
Штомпка П. Социология социальных изменений / пер. с англ.; под ред. В. А. Ядова. М.: Аспект Пресс, 1996. 416 с.
Якою буде освіта наших дітей, або Що загрожує реформі Нової української школи (2020). URL: https://life.liga.net/poyasnennya/article/kakim-budet-obrazovanie-nashih-detey-ili-chto-ugrojaet-reforme-novoy-ukrainskoy-shkoly (Останнє звернення 30.11.2021).
Wagner, T., Dintersmith, T. (2017) The art of teaching. How to prepare a child for real life Kyiv: Nash Format [in Ukrainian]
Higher and professional higher education in Ukraine in 2020. Statistical information. (2021). State Statistics Service of Ukraine. Kyiv. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/vush_osv/vfpo_Ukr_20.xls (Accessed: 30.11.2021) [in Ukrainian].
Humeniuk, V. (2020) ‘Agency: the plurality of definitions and operationalisation in the context of school education’, NaUKMA Research Papers. Sociology, 3, pp.27-36. [in Ukrainian]
Dynamics of Ukrainians' attitude to external evaluation. The results of the national survey. [online]. Available at: http://ratinggroup.ua/files/ratinggroup/reg_files/rg_zno_052018.pdf (Accessed: 25.05.2021) [in Ukrainian].
General secondary and professional (vocational) education in Ukraine in 2020. Statistical information. (2021). State Statistics Service of Ukraine. Kyiv. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2021/osv/osv_rik/zcpho_Ukr_2020.xls (Accessed: 30.11.2021) [in Ukrainian].
Law of Ukraine «On Complete General Secondary Education» (2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#n183 (Accessed: 30.11.2021) [in Ukrainian].
NUS monitoring. Results and recommendations. The first stage, 2019-2020 [online]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/2021/Monitorynh/Monitorynh_vprovadzhennya_reformy_NUSH_rezultaty_ta_rekomendatsiyi_26_02.pdf (Accessed: 25.05.2021) [in Ukrainian].
To the lesson (2021). Web-site naurok.ua. URL: https://naurok.ua/ (Accessed 30.11.2021) [in Ukrainian].
Nechytailo, I. (2016) ‘Qualitative changes in education as a subject of socila changes: some revolutionary «scenarios»’ Visnyk of the Lviv University. Series Sociology, 10. pp. 242–251 [in Ukrainian].
New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary education reform [online]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (Accessed: 25.05.2021) [in Ukrainian].
Oksamytna, S., Khomenko, L. (2017) ‘Educational inequality in Ukrainian society: social determinants of educational transitions’, NaUKMA Research Papers. Sociology sciences, 196, pp.13-18 [in Ukrainian]
Educational reform: results and prospects. Information-analytical collection (2019), Kyiv [in Ukrainian]
About «All-Ukrainian school online». (2021). URL: https://lms.e-school.net.ua/about (Accessed 30.11.2021) [in Ukrainian].
Ridley, M. (2019) The Evolution of Everything, Kyiv: KM Books [in Ukrainian]
Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of December 14, 2016 № 988-r (2016) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (Accessed 30.11.2021) [in Ukrainian].
Sokurianska, L. (2016). Evaluation of National Higher School Reform by the Participants of Educational Process. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods» 36, 108-113 [in Ukrainian]
Statistical characteristics of general secondary education institutions of the city of Kyiv (2017-2018 academic year). (2018). Department of Education and Science, Youth and Sports of the Kyiv City State Administration, Kyiv Educational Agency. URL: https://don.kyivcity.gov.ua/files/2018/4/19/124.pdf (Accessed 30.11.2021) [in Ukrainian].
Vorona, V. and Shulha, M. (eds.) (2019) Ukrainian society: monitoring of social changes, 6 (20), Kyiv: Institute of Sociology. [in Ukrainian]
Chepak, V. (2013). University as a Social Organization: the Transformation in a Globalizing. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods», 1045, pp. 181-185 [in Ukrainian]
Chernysh, N., & Prykhodko, T. (2020). What do Students Think about Ukrainian Higher Education in the Conditions of the COVID-19 Pandemic. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series «Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods», 45, pp. 77-85 DOI: 10.26565/2227-6521-2020-45-08 [in Ukrainian]
Shevchenko, S. (2019) Agents of change in the field of education: the Ukrainian dimension. Social dimensions of society: Collection of scientific works. Issue 11 (22). Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine, pp. 148-157 [in Ukrainian].
Schleicher, A. (2018) The best class in the world: how to create a 21st century education system, Lviv: Litopys [in Ukrainian]
Sztompka, P. (1996) The Sociology of Social Change. Moscow: Aspect Press [In Russian]
What will be the education of our children, or What threatens the reform of the New Ukrainian school (2020). URL: https://life.liga.net/poyasnennya/article/kakim-budet-obrazovanie-nashih-detey-ili-chto-ugrojaet-reforme-novoy-ukrainskoy-shkoly (Accessed 30.11.2021) [in Ukrainian].