Соціально відповідальний бізнес як вимога часу: індивідуальний та організаційний виміри

  • Vadym Nikolenko Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, 49010, Україна https://orcid.org/0000-0001-6730-0938
Ключові слова: соціально відповідальний бізнес, корпоративна соціальна відповідальність, соціальне підприємництво, соціальний маркетинг, маркетинг подій, екологічний маркетинг, «міленіали», сталий розвиток суспільства

Анотація

У статті досліджено логіку виникнення та диференціацію парадигми соціально відповідального бізнесу (СВБ). Визначено окремі індивідуальні та організаційні виміри означеної проблематики. Виокремлено явні та латентні чинники впливу на проблемну ситуацію в глобальному масштабі та можливі варіанти її розв’язання з огляду на досвід розвинутих країн. Зазначено, що ефективне вирішення соціальних, економічних, екологічних питань передбачає застосування спільних зусиль представників держави, бізнесу, громадянського суспільства, наукової спільноти, лідерів громадської думки тощо. Обґрунтовано доцільність типологізації СВБ, зокрема виокремлення американської, європейської та азіатської моделей. Водночас зауважено можливість виділення й інших універсальних системоутворювальних критеріїв типологізації СВБ, а саме зовнішнього і внутрішнього. Зазначено актуальність та евристичний потенціал наведених підходів для сталого соціального розвитку сучасного українського суспільства. З огляду на соціально диференційні чинники стисло висвітлено генераційний вимір обраної проблематики, а саме перцепцію СВБ крізь призму насамперед молодіжної свідомості. Наголошено, що у глобальному суспільстві особливо схвально подібні практики сприймають «міленіали», можливо, зважаючи на дещо романтичний світогляд та вияви соціального маркетингу, які досить поширені у країнах із високим індексом розвитку людського потенціалу (ІРЛП). Акцентовано на успішних практиках застосування маркетингу подій як певних деривативів реалізації соціального маркетингу, а також на громадських, наукових, законодавчих практиках щодо дослідження та імплементації у повсякденне життя екологічного маркетингу, зміст та певні похідні якого в авангардних країнах світу стали «візитівкою» сучасного соціально відповідального бізнесу. Проаналізовано ситуацію стосовно СВБ в Україні. Зазначено, що в нашому суспільстві як зовнішній, так і внутрішній соціально відповідальний бізнес набуває все більшої актуальності. Ініціативи такого гатунку, з одного боку, сприяють розв’язанню найбільш загрозливих соціальних, екологічних, економічних проблем національного та світового масштабу, привертаючи до них увагу громадськості, а з іншого – дозволяють ефективно капіталізувати комерційний бренд за умови системності застосування його представниками основних принципів і цінностей соціально відповідального бізнесу.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Vadym Nikolenko, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, пр. Гагаріна, 72, м. Дніпро, 49010, Україна

доктор соціологічних наук, доцент, професор кафедри соціології

Посилання

/

Посилання

Опубліковано
2020-12-30
Як цитувати
Nikolenko, V. (2020). Соціально відповідальний бізнес як вимога часу: індивідуальний та організаційний виміри. Український соціологічний журнал, (24), 46-56. https://doi.org/10.26565/2077-5105-2020-24-05
Номер
Розділ
Статті