ВІРТУАЛЬНИЙ ПРОСТІР ЯК ДЖЕРЕЛО ПЕРВИННОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ІНФОРМАЦІЇ
Анотація
Бурхливий розвиток інтернету спричинив безпрецедентний вплив на вдосконалення соціологічного методу. На рубежі тисячоліть це призвело до пошуку нової методології та поступової втрати інтересу до використання кількісних методів, що сприймалось фахівцями як «криза емпіричної соціології». В останнє ж десятиліття виявилось, що практично всі соціальні процеси будь-якого рівня знаходять своє відображення у віртуальному просторі, залишають і накопичують так звані «цифрові сліди», що відкриває перед дослідниками щонайширші перспективи вивчення соціальної реальності. У даній статті розглянуто особливості цифрової первинної інформації та основні підходи до її використання з погляду кількісної методології. Автор робить акцент на тому, що класичні методи соціології, засновані на математичній статистиці, придатні для аналізу цифрової реальності і отримання адекватних результатів досліджень. При цьому, як відзначає більшість науковців, які мають безпосереднє відношення до означеної проблематики відкриваються перспективи для вдосконалення традиційних соціологічних методів за рахунок: 1) поєднання репрезентативності кількісних і глибини якісних підходів до аналізу інформації; 2) поглибленого збору параданих; 3) можливості вивчати важкодоступні соціальні групи; 4) можливості реалізувати повною мірою «принцип свободи від оцінки» завдяки «нереактивності» цифрових даних; 5) впорядкованості цифрових слідів у просторі та часі шляхом чіткої фіксації хостингу. Постдемографічна модель соціального актора відкриває нові шляхи для побудови вибірок кількісних соціологічних досліджень, які можуть бути репрезентативними з точки зору класичного соціологічного підходу. Наведені в статті приклади досліджень засвідчують, що класичний соціологічний метод легко адаптується до нової цифрової реальності і може бути основою для соціологічного консультування, розробки соціальних технологій у різних сферах життя суспільства.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Батыгин Г. С. Социология интернет: наука и образование в виртуальном пространстве. Социологический журнал. 2001. №1. С. 180-196.
Докторов Б. З. Онлайновые опросы: обыденность наступившего столетия. Телескоп: наблюдения за повседневной жизнью петербуржцев. 2000. №4. URL: http://www.pseudology.org/Gallup/On_line_Polls.htm
Каныгин Г. В. Компьютерное ассистирование в массовых опросах: проблемно-ориентированный подход. Социологический журнал. 2001. №2. C. 40-48.
Дембицкий С. Теоретическая валидизация на различных уровнях социологического исследования. Социология: теория, методы, маркетинг. 2010. №4. C. 152-178.
Бауман З. Глобализация. Последствия для человека и общества / пер. с англ. М.: Издательство «Весь Мир», 2004. 188 с.
Romanenko S. The space and the everyday life. Ukrainian Sociology in the 21st Century: Theory, Methods, Research Results / edited by Vil Bakirov, Yevhen Golovakha. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University, 2018. P. 135-145.
Дудина В. И. Цифровые данные – потенциал развития социологического знания. Социс. 2016. №9. C. 21-30.
Кислова О. Н. Социология в контексте вызова «больших данных»: роль интеллектуального анализа данных в становлении новых подходов к социологическим исследованиям. Вісник ХНУ. Серія: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. 2015. №1148. C. 57-62.
Берроуз Р., Севидж М. После кризиса? Big Data и методологические вызовы эмпирической социологии. Социс. 2016. №3. C. 28-35.
Журавлева Е. Ю. Современная социология в сетевой цифровой среде: от вычислительных и электронных социальных наук к цифровым социальным исследованиям. Социс. 2015. №8. С. 25-34.
Cambridge Analytica. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica
Романенко С.В. Информационное общество в зеркале юмора. Український соціологічний журнал. №1-2. 2013. C. 67-77.
Мальцева А. В., Шилкина Н. Е., Махныткина О. В. Data Mining в социологии: опыт и перспективы проведения исследования. Социс. 2016. №3. C. 35-44.
Романенко С. В., Лоянич Ю. В. Реформирование системы образования сквозь призму студенческого юмора. Вісник ОНУ. Соціологія і політичні науки. Одеса: «Астропринт», 2012. Том 17. Випуск 2(16). 2012. C. 57-64.
Batygin, G. S. (2001) ‘Sociology of the Internet: Science and Education in the Virtual Space’. Sociological journal. No. 1. P. 180-196 [in Russian]
Doctorov, B. Z. (2000) ‘Online polls: routine of the new century’. Telescope: Observations of the Petersburgers’ daily life. №4 [online]. Available at: http://www.pseudology.org/Gallup/On_line_Polls.htm [in Russian]
Kanygin, G. V. (2001) ‘Computer Assistance in Mass Surveys: A Problem-Oriented Approach’. Sociological journal. 2001. No. 2. P. 40-48 [in Russian]
Dembitsky, S. (2010) ‘Theoretical validation at different levels of sociological investigation’. Sociology: theory, methods, marketing. 2010. No. 4. P. 152-178 [in Russian]
Bauman, Z. (2004) Globalization. The Human Consequences. Moscow: ‘Ves Mir’ Publishing House [in Russian]
Romanenko, S. (2018) ‘The space and the everyday life’. Ukrainian Sociology in the 21st Century: Theory, Methods, Research Results / edited by Vil Bakirov, Yevhen Golovakha. Kharkiv: V. N. Karazin Kharkiv National University. P. 135-145.
Dudina, V. I. (2016) ‘Digital data potentialities for development of sociological knowledge. Sociological Studies. No 9. P. 21-30 [in Russian]
Kyslova, O. (2015). ‘Sociology in the Context of the «Big Data» Challenge: the Role of Data Mining in the Development of New Approaches to Sociological Research’. Visnyk V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Sociological Studies of Contemporary Society: Methodology, Theory, Methods. Issue 1148. pp. 57-62 [in Russian].
Burrows, R. & Savage, M. (2016) ‘After the crisis? Big Data and methodological challenges of empirical sociology’. Sociological Studies. No. 3. P. 28-35 [in Russian]
Zhuravleva, E.Yu. (2015) ‘Sociology in digital environment: towards digital social research’. Sociological Studies. No. 8. P. 25-33 [in Russian]
‘Cambridge_Analytica’ [online]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica [in Ukrainian]
Romanenko, S. V. (2013) ‘Informational society in the mirror of humor’. Ukrainian Sociological Journal. No. 1-2. 2013. P. 67-77 [in Russian].
Maltseva, A. V. & Shilkina, N. E. & Mahnitkina, O. V. (2016) ‘Data Mining Sociology: Experience and outlook for research’. Sociological Studies. No. 3. P. 35-44 [in Russian]
Romanenko, S. V. & Loyanich Yu. V. (2012) ‘Educational Reform through the prism of student humor’. Visnik ONU. Sociology and Political Science. Volume 17. Issue 2 (16). P. 57-64 [in Russian]