Socio-Cultural Approach in Teaching the History of Sociology: Etude and Essay Genres

Keywords: social and cultural approach to the teaching of the history of sociology, etude, essay, synthesis function, social life

Abstract

The article reveals the idea that in the process of teaching the history of sociology in a module-rating system the teacher should diversify the methods and techniques of teaching basing on characteristics of the contents of each module. Socio-cultural approach to teaching gives rich possibilities to implement this idea that allows applying both to the cultural heritage and to social situations and comprehension of both teacher’s and student’s personal experience. The current paper deals with the experience of using of the genre of etude and essay in the study of classical German sociology of the late XIX – early XX century in the first year of study at the School of Sociology in V.N. Karazin Kharkiv National University. The common methodological base for innovative searches consists of theoretical and methodological workings developed by academic and pedagogical collective of the School of Sociology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ida Kovaleva, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine

PhD in Philosophy, Professor, Department of Sociology

References

Зиммель Г. Актер и действительность / Г. Зиммель // Избранное. Том 2. Созерцание жизни. – М. : Юрист, 1996. – С. 292 – 300.

Зиммель Г. Микеланджело / Г. Зиммель // Избранное. Том 1. Философия культуры. – М. : Юрист, 1996. – С. 411 – 432.

Всеобщая история искусств / под общ. ред. Ю. Д. Колпинского и Е. И. Ротенберга. – Т.3. – М. : Искусство, 1962. – 525 с.

Лессинг Г. Э. Лаокоон, или о границах живописи и поэзии / Г. Э. Лессинг. – М. : ЭКСМО, 2012. – 288 с.
5. Аркин Д. Образы скульптуры / Д. Аркин. – М. : Искусство, 1961. – 186 с.

Каменский А. А. Коненков / А. А. Каменский; серия : Жизнь в искусстве. – М. : Искусство, 1975. – 242 с.

Степан Дмитриевич Эрьзя (Нефедов) : альбом / сост. М. Н. Баранова. – Саранск : Мордовское издательство, 1987. – 240 с.

Горбач А. Н. Эссе об эссе / А. Н. Горбач, И. Д. Ковалева, О. А. Редько, Ю. Г. Сорока // Нетрадиционные методы преподавания социологии. – Х. : ХНУ имени В. Н. Каразина, 2001. – С. 9 – 29.

Ядов В. А. Советы студенту относительно работы над рефератом и эссе / В. А. Ядов // Современная теоретическая социология как концептуальная база исследования российских трансформаций: Курс лекций. – СПб., 2009. – С. 117 – 119.

Цветаева М. И. Стихотворения. Поэмы / сост., вступ. ст. А. М. Туркова ; примеч. А. А. Саакянц. – М. : Советская Россия, 1988. – 416 с. (Поэтическая Россия).

Гурченко Л. М. Мое взрослое детство : повесть / Людмила Гурченко; [Предисл. Н. Михалкова]. – М. : Молодая гвардия, 1982. – 285 с.

Кравченко С. А. Социология и вызовы современной социокультурной динамики / С. А. Кравченко, В. Л. Романов // Социологические исследования. – 2004. – № 8. – С. 3 – 11.
Published
2017-01-26
How to Cite
Kovaleva, I. (2017). Socio-Cultural Approach in Teaching the History of Sociology: Etude and Essay Genres. Ukrainian Sociological Journal, (1-2), 101-107. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/4454
Section
Соціологічна освіта