From G. Simmel's «the Picture Frame» to Painting as a «Phenomenological Simulation» in the Teaching of Sociology of Everyday Life

Keywords: Phenomenological sociology, ethnomethodology, phenomenological reduction method, visual sociology, painting, «phenomenological simulator», Garfinkel’s experiments

Abstract

The paper deals with the different variants of appealing to artworks, particularly paintings presented in the art museums, while teaching phenomenological sociology and ethnomethodology.  The following problem fields of sociological analysis are disclosed: painting as a «phenomenological simulator», painting as «culture text»; painting and frame, painting as a field of Garfinkel’s experiments etc. The main attention is dedicated to grounding of possibility and perspective of work with the painting as a «phenomenological simulator» for development of the key notions of phenomenological sociology and phenomenological reduction method.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Oksana Danylenko, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svoboda Sq., Kharkov 61022, Ukraine

Doсtor of Science in Sociology, Professor of the Department of Political Sociology, oksadan@gmail.com

References

Шюц А. Основные понятия феноменологии / А. Щюц. Избранное: Мир, светящийся смыслом : пер. с нем. и англ. – М. : Российская политическая энциклопедия (РОССПЭН), 2004. – С. 161 – 180.

Бергер П. Социальное конструирование реальности: трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман ; [пер. с англ. Е. Руткевич]. – М. : Медиум, 1995. – 323 с. – (Первые публикации в России).

Knoblauch H. Die kommunikative Konstruktion kultureller Kontexten / Hubert Knoblauch. – Berlin / New York : De Gruyter, 1995. – 338 s.

Knoblauch H. Communication, contexts and culture. A communicative constructivist approach to intercultural communication, in di Luzio / Hubert Knoblauch // Culture in Communication.Analyses of Intercultural Situations / A. S. Guenthner and F. Orletti (eds.). – Amsterdam/ Philadelphia : John Benjamins, 2001. – pp. 3 – 33.

Knoblauch H. Die Video-Interaktions-Analyse. Sozialer Sinn / Hubert Knoblauch // Zeitschrift für hermeneutische Sozialforschung. – 2004. – № 1. – S. 123 – 138.

Зиммель Г. Рама картины. Эстетический опыт // Социология вещей :сСборник статей / под ред. В. Вахштайна. – М. : Территория будущего, 2006. – С. 48 – 53.
7. Шеллинг Ф. В. Й. Философия искусства. – М. : Мысль, 1966. – 496 с. (Сер. «Философское наследие»).

Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования : учебник / Петр Штомпка ; пер. с пол. Н. В. Морозовой. – 2-е изд. – М. : Логос, 2010. – 168 с.

Круткин В. Снимки домашних альбомов и фотографический дискурс // Визуальная антропология: настройки оптики / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С. 109 – 125.

Сергеева О. Как мы стали телезрителями: реконструкция повседневности по фотографиям 50-х-70-х годов / О. Сергеева // Визуальная антропология: настройки оптики / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С.175 – 188.

Малес Л. Фотография в социологических дисциплинах. Методический аспект / Л. Малес // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность : сборник науч. ст. / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – Саратов : Научная книга, 2006. – С. 168 – 182.

Knoblauch H. Videography. Focused ethnography and video analysis / Hubert Knoblauch, Bernt Schnettler, Jürgen Raab & Hans-Georg Soeffner (Eds.) // Video analysis: Methodology and methods. Qualitative audiovisual data analysis in sociology. – Frankfurt a. Main : Lang, 2006. – P. 69 – 83.

Пауэлс Л. Репрезентируя движущиеся культуры: проблемы и возможности антропологической и социологической киносъемки / Л. Пауэлс // Визуальная антропология: настройки оптики / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С. 37 – 64.

Вашик К. Метаморфозы зла: немецко-русские образы врага в плакатной пропаганде 30-50-х годов / К. Вашик // Образ врага /сост. Л. Гудков ; ред. Н. Конрадова. – М. : ОГИ, 2005. – С. 191 – 230.

Бернстийн Ф. Представления о здоровье в революционной России: гендерная политика в плакатах по половому просвещению в 1920 годы / Ф. Бернстийн // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С. 215 – 245.

Быкова С. Советская иконография и «портретные дела» в контексте визуальной политики, 1930 годы / С. Быкова // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С.105 – 126.

Янковская Г. «Бригадный метод» и другие «ноу-хау» изополитики эпохи сталинизма / Г. Янковская // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С.126 – 140.

Хемби Э. Домашняя сфера и повседневность в искусстве Татьяны Назаренко / Э. Хемби // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009 . – С. 141 – 157.

Бойм С. Конец ностальгии? Искусство и культурная память конца века: Случай Ильи Кабакова [Электронный ресурс] / С. Бойм // Новое литературное обозрение. – 1999. – № 39. – Режим доступа : http://magazines.russ.ru/nlo/1999/39/boym.html.

Ярская-Смирнова Е. Взгляды и образы: методология, анализ, практика. оптики / Ярская-Смирнова Е., Романов П. ; под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – С. 7 – 16.

Гарфинкель Г. Исследования по этнометодологии : пер с англ / Гарольд Гарфинкель. – СПб. : Питер, 2007. – 335 с.
Published
2017-01-26
How to Cite
Danylenko, O. (2017). From G. Simmel’s «the Picture Frame» to Painting as a «Phenomenological Simulation» in the Teaching of Sociology of Everyday Life. Ukrainian Sociological Journal, (1-2), 94-100. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/4442
Section
Соціологічна освіта