Marketing model of electoral behaviors: nature and main characteristics

  • Olena Shinkarenko Melitopol State Pedagogical University of Bohdan Khmelnitsky, 10, Lenin Str., Melitopol, 72318, Ukraine
Keywords: electoral behavior, electoral marketing, marketing model of electoral behavior

Abstract

The article considers the problem of use of marketing model of electoral behavior. It is noted that such model is partly related to the rational choice model and «economic voting» model, but differs from them in the fact that it proceeds from the assumption about the possibility of citizens’ choice of market justified model of electoral behavior, even in situations when such acts are not economically viable for them or rational. It is stressed that marketing model of electoral behavior in general is correlated with the marketing approach to politics, usage electoral marketing in the process of organization and conduction of elections. The peculiarities of such model of electoral behavior; influence on it of the external marketing and political environment; effectiveness of political positioning of products that are promoted are considered. The need for systematic public opinion research in the process of implementation of electoral marketing and use of specific marketing techniques is stressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Shinkarenko, Melitopol State Pedagogical University of Bohdan Khmelnitsky, 10, Lenin Str., Melitopol, 72318, Ukraine

Lecturer at Chair of sociology; PhD student, shinklena1@rambler.ru

References

1. Бурдье П. Социология политики: пер. с фр. / П. Бурдье. – М. : Socio Logos, 1993. – 336 с.

2. Шведа Ю. Р. Політичні партії у виборах: теорія та практика виборчої кампанії / Ю. Шведа. – К. : Знання, 2012. – 373 с.

3. Морозова Е. Г. Политический рынок и политический маркетинг: концепции, модели, технологии / Е. Г. Морозова. – М. : РОССПЭН, 1998. – 247 с.

4. Полторак В. А. Избирательные кампании: научный подход к организации / В. А. Полторак, О. В. Петров. – К. : Знания Украины, 2004. – 120 с.

5. Вишняк О. І. Електоральна соціологія: історія, теорії, методи / О. І. Вишняк. – К. : Ін-т соціології НАНУ, 2000. – 310 с.

6. Політична стратифікація суспільства: монографія / В. А. Полторак, Д. В. Прошин, І. А. Єремєєва та ін. / за ред. В. А. Полторака. – Дніпропетровськ: Дніпропетровський університет імені Альфреда Нобеля, 2013. – 212 с.

7. Лиллекер Д. Политическая коммуникация. Ключевые концепты / Д. Лиллекер. – Х. : Изд-во «Гуманитарный центр», 2010. – 300 с.
Published
2015-11-18
How to Cite
Shinkarenko, O. (2015). Marketing model of electoral behaviors: nature and main characteristics. Ukrainian Sociological Journal, (1-2), 87-91. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/4425
Section
Статті