Propaganda and Counter Propaganda in the Digital Society: Institutionalisation 2.0?

Keywords: propaganda, informational intervention, reinstutionalisation of propaganda, hybrid war, strategic communications centres, countering disinformation

Abstract

The article highlights the trend of reinstitutionalisation of propaganda and counter propaganda after a brief historical era of international hiatus in the 1990s when the propaganda-related institutions were dismantled in many countries worldwide. The latter trend is exemplified by a number of processes, including the phenomenon of the Russian propaganda that has evolved after Putin took office, and the emergence of the strategic communications offices in Europe starting from 2015. The revival of propaganda 2.0 is a result of the hybrid wars that have engulfed leading countries worldwide. Propaganda is a systematic effort to manipulate other people’s beliefs and spread chaos. Although the current propaganda aims resemble the ones used during the Cold War, the new tech abilities have enhanced its tactics. While the Internet, digitalization and social media platforms offer new opportunities for secret services and relevant experts, the phenomenon of “open consсiousness” allows an average consumer to be unwillingly affected by the messages that contain propaganda. It is argued that counter-propaganda tools should factor in media literacy efforts and building resilience among the general population to withstand disinformation messages. A number of organizations focused at countering propaganda has been created as a means of an institutional solution. Following a watershed moment in Ukraine two relevant organizations were established in 2021: Centre for Countering Disinformation (as part of the National Security and Defense Council) and Centre of Strategic Communications and Information Security (as part of the Ministry of Culture and Information Politics). These organizations aim at carrying out relevant work in line with their EU counterparts.

Downloads

Author Biography

Ihor Rushchenko, V. N. Karazin Kharkiv National University

Doctor of Sociological Science, full professor, Professor of the Department of Applied Sociology and Social Communication

References

/

References

Фукуяма Ф. Конец истории? // Вопросы философии. 1990. № 3. С. 84-118.

Почепцов Г. Г. Пропаганда 2.0 / худож.-оформитель М. С. Мендор. Харьков: Фолио, 2018. 796 с.

Курбан О. В. Сучасні інформаційні війни в мережевому он-лайн просторі: навчальний посібник. Київ: ВІКНУ, 2016. 286 с.

Шпилик С. Інформаційна війна, пропаганда та pr: такі схожі й такі різні… // Галицький економічний вісник. 2014. № 4 (47). С. 178-188.

Lasswell H.D. The Theory of Political Propaganda // The American Political Science Review. 1927. Vol. 21 No. 3. P. 627-631;

Лассуэлл Г. Д. Техника пропаганды в мировой войне / сокращённый перевод с английского Н. М. Потапова М.-Л.: Государственное издательство; отдел военной литературы, 1929. 200 с.

Бернейс Э. Пропаганда / пер. с англ. М.: Hippo Publishing, 2010. 176 с.

Скуленко М. И. Журналистика и пропаганда. К.: Вища школа, 1987. 106 с.

«Мы добиваемся не правды, а эффекта пропаганды!» URL: https://www.znak.com/2014-10-29/desyat_pravil_gebbelsa_kotorye_rabotayut_i_seychas

Хантингтон С. Столкновение цивилизаций. М.: ООО «Издательство АСТ», 2003. 603

Рущенко І. П. Війна цивілізацій: анатомія російсько-українського конфлікту. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2020. 436 с.

Волков Д. Динамика антиамериканских настроений в постсоветской России и основные характеристики антиамериканизма на сегодняшний день // Вестник общественного мнения. 2016. №3-4 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/dinamika-antiamerikanskih-nastroeniy-v-postsovetskoy-rossii-i-osnovnye-harakteristiki-antiamerikanizma-na-segodnyashniy-den

Высший пилотаж: как Россия простила Турции «удар в спину» URL: https://www.dw.com/ru/высший-пилотаж-как-россия-простила-турции-удар-в-спину/a-36494373

Бойд-Барретт О. Медиа-империализм / пер. с англ. Е. Н. Кочергиной. Харьков: изд-во «Гуманитарный центр», 2018. 2018.

USA Today: Мы прочитали каждое из купленных русскими 3517 объявлений на Facebook URL: https://glavnoe.ua/news/n342138-usa-today-my-prochitali-kazhdoe-iz-kuplennyh-russkimi-3517-objavlenij-na-facebook

Паршикова А. Міжнародний досвід протидії гібридним загрозам: законодавче регулювання та організації з питань стратегічних комунікацій / Європейський інформаційно-дослідницький центр URL: http://euinfocenter.rada.gov.ua/uploads/documents/29377.pdf

Центр протидії дезінформації: як це працює у світі – пояснює ексречник представництва ЄС в Україні URL: https://suspilne.media/127258-ak-pandemia-zminila-roboce-zitta-i-komu-ne-varto-povertatis-v-ofis/

Rubio Van Hollen Introduce Legislation to Deter Foreign Interference in American Elections URL: http://bit.ly/2DwquWv

МЗС Британії викрило російських тролів URL: https://ua.news/ua/myd-brytanyy-razoblachylo-rossyjskyh-trollej-kotorye-rasprostranyayut-fejky-ob-ukrayne/

Презентовано Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки URL: https://www.kmu.gov.ua/news/prezentovano-centr-strategichnih-komunikacij-ta-informacijnoyi-bezpeki

Published
2021-07-05
How to Cite
Rushchenko, I. (2021). Propaganda and Counter Propaganda in the Digital Society: Institutionalisation 2.0?. Ukrainian Sociological Journal, (25), 7-16. https://doi.org/10.26565/2077-5105-2021-25-01
Section
Статті