Intellectual property: theorizing and empirical analysis

Keywords: intellectual property, sociological survey, university lecturers, intellectual property rights, violation of intellectual property rights, reforming the institute of intellectual property

Abstract

The authors of the article based on the understanding of intellectual property as an immanent component of the innovative economy, an important factor, resource and mechanism of innovation environment and development, note the actualization of this phenomenon in nowadays society of revolutionary technological changes. The article deals with the brief overview of the some features and characteristics of the process of reforming the institute of intellectual property in Ukraine, including regulatory framework, and also is based on the analysis of data gathered in sociological survey «Intellectual property through the eyes of university lecturers and high school teachers», conducted during May-December 2019, method – interview; n = 356. Based on the research results, the authors analyze high school teachers’ and university lecturers’ attitudes to the intellectual property, the factors and mechanisms of protection of intellectual property rights. What are the attitudes towards violation of intellectual property rights in the field of education? How acute is the problem of intellectual property rights (IPR) violation for the participants in the educational process? Is the impact of intellectual property rights violation noticeable on their (high school teachers and university lecturers) day-to-day activities? Who, what institution (organization) should make efforts to protect IPR? These and some other issues are analyzed in the paper. The authors note, among other, that, in general, the problem of IPR violations perceived as quite acute for many (relative majority) of university lecturers and high school teachers, the impact of this problem on respondents’ daily activities is mostly negative. Opinions of respondents on the institution(s), which should make efforts to protect IPR were clarified. Analysis of possible ways (inner and external factors, mechanisms) to enhance the level of protection, public management of the protection process, as well as the development of a culture of IPR is presented also. The authors propose the prospects for further research of the problem.

Downloads

Author Biographies

Valeriy Nikolayevskyy, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4, Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine

Phd in Philosophy, Professor, Department of Sociology, School of Sociology

Viktoriia Omelchenko, Kharkiv National University of Radio Electronics, Nauky Ave. 14, Kharkiv, 61166, Ukraine

PhD in Sociology, Associate Professor, Department of Philosophy

Olena Bakalenko , Kharkiv National University of Radio Electronics, Nauky Ave. 14, Kharkiv, 61166, Ukraine

PhD in Philosophy, Associate Professor, Department of Philosophy

References

/

References

WIPO IP Facts and Figures 2019. Geneva. WIPO (2020). URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_943_2019.pdf (access 3.XII.2020)

What is intellectual property? Oxford University Innovation/ URL: https://innovation.ox.ac.uk/university-members/commercialising-technology/ip-patents-licenses/intellectual-property/ (access 12.XI.2020)

Webster’s New World® Law Dictionary / Susan Ellis Wild (Legal Editor). Hoboken (NJ): Wiley, 2006. 320 p.

Cornell University, INSEAD, and WIPO (2019); The Global Innovation Index 2019: Creating Healthy Lives—The Future of Medical Innovation, Ithaca, Fontainebleau, and Geneva. URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2019.pdf (access 12.02.2020)

Cornell University, INSEAD, and WIPO (2020). The Global Innovation Index 2020: Who Will Finance Innovation? Ithaca, Fontainebleau, and Geneva. URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2020.pdf (access 15.X.2020)

Association Agreement between the European Union and Ukraine. Government portal (Official website) (2020). URL: https://www.kmu.gov.ua/en/yevropejska-integraciya/ugoda-pro-asociacyu (access 10.10.2020)

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо створення національного органу інтелектуальної власності» (No. 703-IX). Верховна Рада України (офіційний сайт), URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/703-20#Text (access 08.11.2020)

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення охорони і захисту прав на торговельні марки і промислові зразки та боротьби з патентними зловживаннями» (No. 815-IX) Верховна Рада України (офіційний сайт). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/815-20#Text (access 8.11.2020)

Головаха Є. Суспільство має готуватися до позитивних змін. Проект сприяння академічній доброчесності – SAIUP. URL: https://saiup.org.ua/novyny/yevgen-golovaha-suspilstvo-maye-gotuvatysya-pozytyvnyh-zmin/ (access 11.12.2020)

Хоружий Г. Ф. Академічна культура: цінності та принципи вищої освіти. Тернопіль: Навчальна книга-Богдан, 2012. 320 с.

Пак И. В. Академічна культура: деякі аспекти соціологічної інтерпретації // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Випуск 39. 2018. C. 323-326.

Пак И. В. The Main Forms of Academic Cheating in Educational Practices of Ukrainian Students // Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». Випуск 41. 2018. С. 62-66. DOI: https://doi.org/10.26565/2227-6521-2018-41-10

Академічна культура українського студентства: основні чинники формування та розвитку. Проект реалізовано Східноукраїнським фондом соціальних досліджень та Інститутом соціально-гуманітарних досліджень ХНУ імені В. Н. Каразіна за фінісової підтримки Міжнародного фонду «Відродження» / керівник проекту В. С. Бакіров. Харків. Грудень 2014-липень 2015рр. URL: http://fond.sociology.kharkov.ua/index.php/ua/projects-ua/304-akademichna-kultura-ukrajinskogo-studentstva-osnovni-chinniki-formuvannya-ta-rozvitku (access 11.12.2020)

Теоретико-методичні засади підвищення кваліфікації працівників системи освіти у сфері інтелектуальної власності. Дослідницька тема № 19-01 ДБ / керівник теми проф. В. Е. Лунячек. Українська інженерно-педагогічна академія. Харків, 2019

Published
2020-12-30
How to Cite
Nikolayevskyy, V., Omelchenko, V., & Bakalenko , O. (2020). Intellectual property: theorizing and empirical analysis. Ukrainian Sociological Journal, (24), 57-68. https://doi.org/10.26565/2077-5105-2020-24-06
Section
Статті