Heuristics of “social activity” concept in Yelena Yakuba’s interpretation: view from sociology of knowledge and view from 2019
Abstract
The article reveals the heuristic potential of the sociological concept of social activity developed by the founder of the Kharkov Sociological School E. A. Yakuba in the 1960- 1980s. Based on historical and sociological material and conceptual analysis, the author demonstrates the potential of this concept from the sociology of knowledge perspective. He analyzes a number of related categories and problems that are introduced by E. A. Yakuba to discuss the problems of social activity. It is emphasized that the elected by E. A. Yakuba position allows to study and measure social activity in detail (that is, answer the question “how?”), However, it is the sociology of knowledge that gives a chance to study the sociogenesis and ontogenesis of social activity (that is, answer the question “why?”). The definition, systemic connections and methods of operationalization and indication of social activity proposed by E. A. Yakuba are given and analyzed. A separate emphasis is placed on the analysis of how the category of “social activity” is associated with the category of “subjectivity”. The most important plot is the connection of the social essence of activity, that is, its inclusion in the sociality of the individual as a connection with the social whole. The evolution of the views of E. A. Yakuba on these categories, as well as their relationship with social maturity, activity, personality, is investigated. The possibilities of the sociology of knowledge in synthesizing various aspects of E. A. Yakuba approach are explored. Particular emphasis is placed on the consistency of E. A. Yakuba’s theory, and also the limitations and specifics of the (often implicit) influence of Marxism on its development have been studied. The conclusion about the possibilities and limitations of updating the concept of “social activity” in a sociological-knowledge reassembling of E. A. Yakuba’s theory is formulated.
Downloads
References
Маркс К., Энгельс Ф. Соч. Т. 25, Ч. II. Москва : Государственное издательство политической литературы, 1962. 552 с.
Bourdieu P. and Waquant L. J. D. An Invitation to Reflexive Sociology. Polity Press, Blackwell, 1992. Part III. The Practice of Reflexive Sociology (The Paris Workshop) by P. Bourdieu.
Рикёр П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике. Москва: Канон-Пресс-Ц, Кучково Поле, 2002. 624 с.
Якуба Е. А. К вопросу о критериях уровня развития общественной активности. Елена Александровна Якуба. Учёный. Учитель. Человек. Харьков, 2004. 353 с., с. 16-18.
Голіков О. С. Фабрикація порядку. Знання в конституюванні соціального. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2018. 592 с.
Якуба Е. А., Бухалов Ю.Ф. Общественная активность, её содержание и критерии. Елена Александровна Якуба. Учёный. Учитель. Человек. Харьков, 2004. 353 с., с. 19-29.
Маркс К., Энгельс Ф. Немецкая идеология. Маркс К., Энгельс Ф. Соч. Том 3. Москва: Государственное издательство политической литературы, 1955. с. 7-544.
Якуба Е. А. Понятие социальной активности личности. Елена Александровна Якуба. Учёный. Учитель. Человек. Харьков, 2004. 353 с., с. 67-84.
Бакиров В.С. Ценностное сознание и активизация человеческого фактора. Харьков : Издательство при Харьковском университете «Высшая школа», 1988. 152 с.
Коммунистические идеалы и становление личности студента / под ред. Е. А. Якубы. Харьков : Высшая школа, 1977. 203 с.
Голиков А.С. Ценности как модус знания: возможности Wissenanalyse. Нові нерівності – нові конфлікти: шляхи подолання. Тези доповідей та виступів учасників ІІІ конгресу Соціологічної асоціації України. Харків, 12-13 жовтня 2017 р. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2017. С. 78-80
Якуба Е.А. Критерии и показатели социальной активности личности. Вестник Харьковского университета. Методологические и методические проблемы социологических исследований социальной активности личности. 1991. № 351. С. 19-26.
Якуба Е.А. Нравственная культура молодого специалиста, проблемы её формирования в ВУЗе. Вестник Харьковского университета. Формирование социальной активности специалиста в ВУЗе. 1985. № 271. С. 36-44.
Воспитательный процесс в высшей школе: его эффективность. Социологический аспект / Е. А. Якуба и др. Киев: Вища школа, 1988. 275 с.
Турен А. Возвращение человека действующего. Очерк социологии. Москва: Научный мир, 1998. 204 с
Якуба Е. А. Социология. Учебное пособие для студентов. Харьков: Константа, 1996. 176 с.
Голиков А. С., Сокурянская Л. Г. Дискурс социального субъекта и субъект социального дискурса: возможность знаниевых теорем. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences. 2016. IV (17). Issue 108. Pp. 58-65.