Educational Risks as an Actualization Factor of the Ukrainian Studentshipꞌs Professional Self-Realization Risks

Keywords: risk, educational risks, risks of professional self-realization, students, social subjectness, risk-strategy, «situation of scissors», labor market

Abstract

The article analyzes the factors of actualization and possible ways of minimizing / overcoming the national university graduatesꞌ risks of professional self-realization. Particular attention is paid to analyzing the role of educational risks in reproducing the Ukrainian students’ risks of professional self-realization. Authorsꞌ definitions of concepts such as «risk», «educational risks», «risks of professional self-realization», «social subjectness of the person» are given. There are three levels of factors and manifestation the Ukrainian students’ risks of professional self-realization (macro-, meso-, micro-). Based on the results of sociological research carried out by the Department of Sociology V. N. Karazin Kharkiv National University during 2000 – 2016, including those obtained through the use of methods of intellectual data analysis, the authors analyze three models of risk strategies (strategy of minimizing, strategy of transferring and a risk-avoidance strategy), the basis for the selection of which are socio-professional plans of Ukrainian students. The social-cultural portraits of students who have chosen one or another strategy to minimize the risks of professional self-fulfillment are depicted. It turns out that the complex capitalization of the agent (cultural, educational, professional, economic, social, identification) and his own subjectness are necessary components of successful coping with the risks of different levels. At the macro-social level, the authors analyze the phenomenon of the «situation of scissors,» which creates an institutional imbalance between the labor market in Ukraine and the system of higher education. There are two strategies for minimizing professional self-realization risks at the national level – paternalistic, which involves active state intervention in solving this problem, and a liberal one aimed at increasing academic freedoms of higher education, expanding their ability to respond promptly to the challenges of the contemporary labor market. The authors draw attention to the need of improving the state educational and economic policy taking into account the actual risks of professional self-actualization of graduates of the national higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liudmyla Sokurianska, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine

Doctor of Science (Sociology), Full Professor, Head of the Department of Sociology, sokuryanska@karazin.ua

Aleksandra Deineko, V. N. Karazin Kharkiv National University, 4 Svobody Sq., Kharkiv, 61022, Ukraine

PhD of Sociology, Associate Professor, Department of Sociology, snosocio@gmail.com

References

Cuzzocrea V. Squeezing or blurring: young adulthood in the career strategies of professionals based in Italy and England. Journal of Youth Studies. – Vol. 14, No 6, September 2011, p. 657-674.

Омельченко Е. Л. Молодежный вопрос в пространстве современности. Журнал исследований социальной политики. 2006. Т. 4. № 2. С. 149-150.

Зубок Ю. А., Чупров В. И. Риск в сфере образования молодежи: институциональные и саморегуляционные механизмы. Вопросы образования. 2008. № 4. С. 31-55.

Зубок Ю. А., Чупров В. И. Отношение молодежи к образованию как фактор повышения эффективности подготовки высококвалифицированных кадров. Социс, 2012. №8. С. 103-111.

Борисова П. А., Буланова М. Б. Риски, связанные с особенностями выбора абитуриентами специальности при поступлении в вуз. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные проблемы. 2013. № 4 (116). URL: http://wciom.ru/ fileadmin/Monitoring/2013/4/2013_116_10_Borisova.pdf.

Яницкий О. Н. Социолоогия риска: ключевые идеи. Мир России. 2003. № 1. С. 3-35.

Giddens A. The Consequences of Modernity. Cambridge: Polity. 1990. 186 p.

Сокурянская Л. Г. Социальная субъектность как социологическое понятие и социальный феномен. Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: збірник наукових праць. Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна. 2001. С. 36-41.

Sokuryanska L. Educational reform in Ukraine: the risks of irresponsibility actualization. Studia nad wiedza. Tom. VI. Wiedza a instytucjonalizacia nieodpowiedzialnosci / Redakcja Mariusz Zemlo, Arkadiusz Jablonski, Jan Szymczyk. Lublin: Wydawnictvo KUL. 2014. P. 379-388.

Головченко Т. Нелінійні професійні траєкторії студентства: конструювання, практики, наслідки. Соціологія у (пост) сучасності: збірник тез доповідей XVI Міжнародної наукової конференції студентів та аспірантів (м. Харків, 15 березня-16 березня 2018 р.). Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2018. С. 124-125.

Дейнеко О. О. Соціально-професійні плани сучасного українського студентства в контексті ризик-стратегій: перспективи емпіричної розвідки. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна: Серія: «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2012. № 993. Випуск 29. С. 168-176.

Published
2019-11-17
How to Cite
Sokurianska, L., & Deineko, A. (2019). Educational Risks as an Actualization Factor of the Ukrainian Studentshipꞌs Professional Self-Realization Risks. Ukrainian Sociological Journal, 19(1-2), 43-48. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/14668
Section
Статті