Sample design of teaching and learning international survey TALIS: Ukrainian case
Abstract
All-Ukrainian monitoring survey of teaching and learning among directors and teachers of secondary schools according to the methodology of the Teaching and Learning International Survey (TALIS) conducted by UERA in February-August 2017. It has been shown that for international comparative studies, a detailed description and strict observance of the sample is one of the key requirements and requires a high level of methodological and organizational support. The sample for Ukrainian study combines the general principles of TALIS sampling, taking into account the specifics of Ukrainian educational space (in particular, regional stratification).
The detailed description of the sampling procedure presented in the article gives an idea of the international standards of quality assurance of empirical information. It forms the culture of pedagogical community participation in research projects. It promotes the increase in the Ukrainian researchers’ competence of participating in international research projects. It also assists gaining new skills in conducting research in accordance with international standards for the quality assurance of empirical information. The described sample can be used to build a sample in other studies in the field of education. Finally, it provides informational and procedural training for Ukraine's participation in the next wave of TALIS and other international educational projects, including PISA.
Downloads
References
Teaching and Learning International Survey TALIS 2013 Conceptual Framework. – OECD, 2013. – 60 p.
Українська асоціація дослідників освіти. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.uera.org.ua
Щудло С. Потенціал дослідження TALIS для реформування освіти в Україні / С. Щудло // Емпіричні дослідження для реформування освіти в Україні: Збірник матеріалів І Міжнародної наукової конференції Української асоціації дослідників освіти (11 лютого 2017 р.) / За ред. С.Щудло, О.Заболотної, О.Ковальчук. – Київ – Дрогобич : ТзОВ «Трек-ЛТД», 2017. – С. 187 – 190.
Головаха Є. Україна та Європа: результати міжнародного порівняльного соціологічного дослідження / Євген Головаха, Андрій Горбачик, Наталія Паніна. – К.: Інститут соціології НАН України, 2006. – 142 с.
Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2013. Sampling Manual. – OECD, 2012. – 47 p. 7.Закон України Про загальну середню освіту – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1060-12
TALIS 2013 Technical Standards – Final. - OECD, 2013. – 35 с.
Чурилов Н. Типология и проектирование выборочного социологического исследования (история и современность) / Н.Чурилов. – К.: Факт 2008.
Інформаційний бюлетень «Загальноосвітні навчальні заклади Міністерства освіти і науки України, інших міністерств і відомств та приватні заклади (2015/2016 та 2016/2017 н.р.). – К: МОН, Департамент економіки та фінансування, Інститут освітньої аналітики, відділ інформаційних та аналітичних систем, 2016. – 142 с.
TALIS 2013 Technical Report. – OECD, 2013. – 460 с.