Студентський голос у процесах реорганізації закладів вищої освіти в Україні

  • Сєргєй Єгоровіч Саханєнко Національний університет «Одеська політехніка», проспект Шевченка, 1, м. Одеса, 65044, Україна https://orcid.org/0000-0001-8376-0328
  • Наталя Миколаївна Колісніченко Національний університет «Одеська політехніка», проспект Шевченка, 1, м. Одеса, 65044, Україна https://orcid.org/0000-0003-1083-7990
Ключові слова: студентська участь, реорганізація ЗВО, вища освіта, студентоцентризм, освітня політика, академічна ідентичність.

Анотація

У статті досліджується участь студентів у процесах реорганізації закладів вищої освіти (ЗВО) в Україні, яка, попри нормативні гарантії, залишається переважно формальною або символічною. Проблема недостатньої інституціоналізації студентського голосу набуває особливої актуальності на тлі масштабної реструктуризації мережі ЗВО в Україні. У роботі застосовано метод кейс-аналізу прикладів реорганізацій ЗВО України з використанням контент-аналізу документів, інтерв’ю, спостережень, фокус-груп та аналізу публічного дискурсу. Результати показали, що більшість процесів реорганізації здійснюється без змістовного залучення студентської спільноти, що породжує ризики протестної мобілізації, втрати академічної ідентичності та зниження якості комунікації між стейкхолдерами. У деяких випадках студентські ініціативи мали вирішальний вплив на перебіг процесу та його наслідки. Переважно практика свідчать про те, що студенти здебільше виступають не як рівноправні учасники реорганізацій, а як пасивні об’єкти змін. Зазначене входить у протиріччя із декларованими у законах України та виступах керівництва МОН України принципами та підходами сучасного врядування в сфері освіти (партисипативність, прозорість, підзвітність, верховенство права, орієнтація на консенсус, справедливість та інклюзивність, результативність та ефективність). Виявлено, що обмеженість або відсутність механізмів ефективної участі студентської спільноти негативно позначається на сприйнятті легітимності змін, генерує протестні настрої та посилює недовіру до адміністративних процедур з боку органів публічної влади та керівництва ЗВО. На основі аналізу запропоновано концептуальну модель студентоцентричної реорганізації ЗВО, яка передбачає активну участь студентів у стратегічному плануванні, ухваленні рішень і моніторингу змін реорганізацій ЗВО. Стаття обґрунтовує необхідність переходу від декларативної участі студентів до їхнього партнерства в управлінні трансформаціями вищої освіти. Запропоновані висновки можуть бути використані для вдосконалення освітньої політики в контексті оптимізації мережі ЗВО.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Сєргєй Єгоровіч Саханєнко, Національний університет «Одеська політехніка», проспект Шевченка, 1, м. Одеса, 65044, Україна

доктор наук з державного управління, професор,
професор кафедри публічного управління та регіоналістики
Навчально-наукового інституту публічної служби та управління
Національного університету «Одеська політехніка»,
проспект Шевченка, 1, м. Одеса, 65044, Україна

Наталя Миколаївна Колісніченко, Національний університет «Одеська політехніка», проспект Шевченка, 1, м. Одеса, 65044, Україна

доктор наук з державного управління, професор,
завідувач кафедри соціально-гуманітарних наук
Навчально-наукового інституту публічної служби та управління
Національного університету «Одеська політехніка»,
проспект Шевченка, 1, м. Одеса, 65044, Україна

Посилання

Students in Odesa protest against university mergers. (2025, April 12). Intent Press. URL: https://intent.press/news/crime/2025/na-khersonshchini-cherez-fiktivni-dokumenti-vidzhali-300-gektariv-zemli/ [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2021, February 24). Some issues of educational institutions reorganization (Order No. 147-r). [in Ukrainian].

Kalashnikova, S., & Orzhel, O. (2022). Optimization of higher education institutions network: Theoretical features and practical recommendations. Universities and Leadership, 13, 89-129. [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (2023). University network in Ukraine: The need for modernization: Based on the results of the scientific report at the meeting of the Strategic session of heads of higher education institutions, March 2, 2023. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 5(1), 1-4. [in Ukrainian].

Kremen, V. H., Luhovyi, V. I., Saukh, P. Yu., & Talanova, Zh. V. (2022). Network of state higher education institutions of Ukraine: Analytical review of competitiveness. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 4(1). DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4122 [in Ukrainian].

Kremen, V., Luhovyi, V., Saukh, P., Sliusarenko, O., & Talanova, Zh. (2024). Network of state higher education institutions of Ukraine: Analysis of efficiency and competitiveness: Preprint (analytical materials). NAPS of Ukraine [in Ukrainian].

The Ministry of Education plans to reduce the number of universities to 100. (2025, April 12). Zaxid.net. URL: https://zaxid.net/mon_planuye_skorotiti_kilkist_universitetiv_do_100_n1597433 [in Ukrainian].

The Ministry of Education wants to reorganize Tavria University: Students took to protest. (2025, April 12). Zaborona. URL: https://zaborona.com/mon-hoche-reorganizuvaty-tavrijskyj-naczionalnyj-universytet-studenty-vyjshly-na-protest/ [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2021, March 16). On reorganization of educational institutions (Order No. 316). [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2022, February 23). On approval of the Strategy for the development of higher education in Ukraine for 2022-2032 (Order No. 286-r). [in Ukrainian].

Odessa Polytechnic State University. (2021, June 30). On the establishment of the Educational and Scientific Institute of Public Service and Management (Order No. 52/1). [in Ukrainian].

Cabinet of Ministers of Ukraine. (2004, June 17). On the establishment of Sumy National University (Order No. 402-r). [in Ukrainian].

State Audit Service of Ukraine. (2024). Problems of the network of higher education institutions: Further maintenance or reform / Report of the State Audit Service of Ukraine on the results of the efficiency audit. https://rp.gov.ua/upload-files/Activity/Collegium/2024/54-1_2024/Zvit_54-1_2024.pdf [in Ukrainian].

Student protest in Zhytomyr: Students and teachers of Polissia University are gathering for a picket in Kyiv. (2025, April 12). Suspilne. https://suspilne.media/zhytomyr/710858-protest-studentiv-u-zitomiri-studenti-poliskogo-universitetu-zbirautsa-na-piket-u-kiiv/?utm_source=chatgpt.com [in Ukrainian].

In Lviv, students of the Ukrainian Academy of Printing (UAP) held a peaceful protest. (2025, April 12). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/3843045-studenti-ukrainskoi-akademii-drukarstva-protestuvali-proti-priednanna-do-lvivskoi-politehniki.html?utm_source=chatgpt.com [in Ukrainian].

Chernukha, T. S. (2019). Merging of HEIs as a prospect for the development of the institutional system of higher education in Ukraine in the context of globalization. Intellect XXI, 5, 100-103. [in Ukrainian].

2021 Laurentian University financial crisis. (2025, April 12). Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/2021_Laurentian_University_financial_crisis

Azziz, R., Hentschke, G. C., Jacobs, B. C., Jacobs, L. A., & Ladd, H. S. (2017). Mergers in higher education: A proactive strategy to a better future? TIAA Institute. https://www.tiaa.org/public/institute/publication/2017/mergers-higher-education.:contentReference[oaicite:7]{index=7}

Baldridge, J. V. (1971). Power and conflict in the university: Research in the sociology of complex organizations. John Wiley & Sons.

Beer, M., & Nohria, N. (2000). Cracking the code of change. Harvard Business Review, 78(3), 133-141.

Bergan, S. (2004). Student participation in higher education governance. Council of Europe Publishing.

Bridges, W. (1991). Managing transitions: Making the most of change. Addison-Wesley.

Buono, A. F., & Bowditch, J. L. (1989). The human side of mergers and acquisitions: Managing collisions between people, cultures, and organizations. Jossey-Bass.

Cartwright, S., & Cooper, C. L. (1992). Mergers and acquisitions: The human factor. Butterworth-Heinemann.

CEDOS. (2025, April 12). Research. Education. https://cedos.org.ua/researches/topic/education/ [in Ukrainian]

Fain, P. (2025, April 12). Faculty and credit transfer. Inside Higher Ed. https://www.insidehighered.com/blogs/beyond-transfer/faculty-and-credit-transfer

Fielden, J., & Markham, L. (1997). Lessons learned from mergers in higher education. CHEMS Paper 17.

First look: $350m tower to be best student living in Australia. (n.d.). Adelaide Now. https://www.adelaidenow.com.au/news/south-australia/new-images-of-250m-88-north-tce-student-accommodation-tower-at-trinity-church-in-adelaide-cbd/news-story/f540bb1f611425bfe2a38e20575e546f

Greenwood, R., & Hinings, C. R. (1996). Understanding radical organizational change: Bringing together the old and the new institutionalism. Academy of Management Review, 21(4), 1022-1054.

Harman, G. (1991). Institutional amalgamations and abolition of the binary system in Australian higher education under John Dawkins. Higher Education Quarterly, 45(1), 176-198.

Harman, G., Beswick, D., & Schofield, H. (1985). The amalgamation of colleges of advanced education at Ballarat and Bendigo. Centre for the Study of Higher Education, University of Melbourne.

Harman, G., & Harman, K. (2003). Institutional mergers in higher education: Lessons from international experience. Tertiary Education and Management, 9(1), 29-44.

Harman, G., & Harman, K. (2003). University mergers in Australia: Lessons from experience. Tertiary Education and Management, 9(1), 29-44.

Harman, G., & Meek, V. L. (1988). Institutional amalgamations in higher education: Process and outcome in five countries. Department of Administrative and Higher Education Studies, University of New England.

Harman, G., & Robertson Cuninghame, R. (1995). The network UNE experience: Reflections on the amalgamated University of New England 1989-1993. Department of Administrative, Higher and Adult Education Studies, University of New England.

Hay, H. R., Fourie, M., & Hay, J. F. (2001). Are institutional combinations, mergers or amalgamation the answer? An investigation into staff perceptions. South African Journal of Higher Education, 15(1), 100-108.

Hiatt, J. (2006). ADKAR: A model for change in business, government and our community. Prosci.

Kezar, A. (2018). How colleges change: Understanding, leading, and enacting change. Routledge.

King, J., & Narayan, A. (n.d.). The effect of assessment reforms on student performance and anxiety. https://arxiv.org/abs/2409.17959

Kotter, J. P. (1995). Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review, 73(2), 59-67.

Kurzweil, M., Andrews, M., Hill, C. B., Jones, S., Radecki, J., & Schonfeld, R. C. (2021). Public college and university consolidations and the implications for equity. Ithaka S+R. https://sr.ithaka.org/publications/public-college-and-university-consolidations-and-the-implications-for-equity/

Lewin, K. (1947). Frontiers in group dynamics: Concept, method and reality in social science; social equilibria and social change. Human Relations, 1(1), 5-41.

Luescher-Mamashela, T. M. (2013). Student representation in university decision making: Good reasons, a new lens? Studies in Higher Education, 38(10), 1442-1456.

Matthews, K. E., & Dollinger, М. (2023). Student voice in higher education: The importance of distinguishing student representation and student partnership. Higher Education, 85, 555-570.

Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.

Millett, J. D. (1976). Mergers in higher education: An analysis of ten case studies. Academy for Educational Development.

New Adelaide University opens in 2026. (2025, April 12). The University of Adelaide. https://www.adelaide.edu.au/about/university-profile

Palma, A., Mourato, J., Vinagre, J., Almeida, F., & Pessoa, A. M. (2023). Student participation: Issues for the governance of higher education. Societies, 13(5), Article 115.

Russell, L. (2021). Price effects of nonprofit college and university mergers. The Review of Economics and Statistics, 103(1), 88-101.

Silva, J. C. da, Reis, E. A. dos, & Gambirage, C. (2023). Mergers and acquisitions and educational quality of higher education institutions. Tertiary Education and Management, 29(1), 17-44.

European University Association. (2025, April 12). University mergers in Europe. https://www.eua.eu/downloads/publications/eua%20merger%20brief%202904.pdf

Wamsley, L. (2025, April 12). West Virginia University students protest cuts to faculty and programs. Associated Press News. https://apnews.com/article/c17cd1c7118b6b3740fb4b8d40f14f56

Weick, K. E. (1976). Educational organizations as loosely coupled systems. Administrative Science Quarterly, 21(1), 1-19.

Wollscheid, S., & Røsda, T. (2021). The impact of mergers in higher education on micro level processes – a literature review. Tertiary Education and Management, 27, 257-280.

Yin, R. K. (2018). Case study research: Design and methods. Sage.

Times Higher Education. (2025, April 12). You said, we did – now what? Why student voice initiatives need a rethink. https://www.timeshighereducation.com/campus/you-said-we-did-now-what-why-student-voice-initiatives-need-rethink

Опубліковано
2025-05-31
Як цитувати
Саханєнко, С. Є., & Колісніченко, Н. М. (2025). Студентський голос у процесах реорганізації закладів вищої освіти в Україні. Теорія та практика державного управління, 1(80), 327-365. https://doi.org/10.26565/1727-6667-2025-1-19
Розділ
Особливості реалізації державної кадрової політики в Україні