Перспективи і організаційний потенціал щодо повоєнного відновлення та розвитку спортивної інфраструктури в Україні
Анотація
Стаття присвячена проблематиці повоєнного відновлення та розвитку спортивної інфраструктури в Україні. Актуальність теми зумовлена масштабними руйнуваннями, завданими військовою агресією (понад 600 зруйнованих спортивних об’єктів із загальними збитками близько 600 млн доларів), та необхідністю розробки стратегічних підходів до відновлення цієї важливої складової соціальної сфери. Метою статті є концептуалізація перспектив і потенціалу щодо повоєнного відновлення та розвитку спортивної інфраструктури в Україні. У дослідженні проаналізовано нормативно-правові засади та потенціал суб’єктів публічного управління у сфері фізичної культури і спорту, визначено економічні, господарські й організаційні механізми, необхідні для ефективного розвитку спортивної інфраструктури. Запропоновано стратегічну концепцію поетапного відновлення, що охоплює часові горизонти від короткострокових (1-2 роки) до довгострокових (5-10 років) перспектив. Розроблено методологічну матрицю узгодження механізмів публічного управління та етапів відновлення спортивної інфраструктури. Обґрунтовано інноваційні моделі фінансування, зокрема розширені форми публічно-приватного партнерства з інтегрованими соціальними зобов’язаннями, механізми токенізації об’єктів та смарт-контракти для прозорого використання коштів. Визначено трансформаційний потенціал відновлення спортивної інфраструктури, що передбачає формування інтегрованих спортивних екосистем, інтеграцію з системами освіти та охорони здоров’я, цифрову трансформацію управління, а також використання спортивної інфраструктури як інструменту соціальної реінтеграції постраждалих територій. Зроблено висновок, що стратегічний підхід до відновлення спортивної інфраструктури виходить далеко за межі власне спортивної сфери та може стати вагомим чинником сталого соціально-економічного розвитку громад та держави в цілому.
Завантаження
Посилання
Beleniuk, Z. V. (2023). Current state of physical education and sports in Ukraine under conditions of Russian military aggression. Public Management, 1(34), 100-104. DOI: https://doi.org/10.32689/2617-2224-2023-1(34)-12 [in Ukrainian].
Vavreniuk, S. A., Dombrovska, S. M., & Paliukh, V. V. (2020). State regulation of physical culture and sports in Ukraine. NUTsZU [in Ukrainian].
Dunaiev, I. V., & Kushnir, V. M. (2024). Adaptability of sports infrastructure to modern challenges: Integration of security, demographic and managerial paradigms for implementation at the regional level. Bulletin of Poltava state agrarian university. Public management and administration, 2, 17-33. DOI: https://doi.org/10.32782/pdau.pma.2024.2.3 [in Ukrainian].
Imas, Y., Ratnikov, D., & Andrieieva, O. (2022). Development of sports infrastructure as a factor in attracting different population groups to health and recreational physical activity. Theory and Methods of Physical Education and Sports, 4, 27-30. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.27-30 [in Ukrainian].
Kushnir, V. M. (2024). Public administration mechanism through the prism of sports infrastructure renewal: Identification of the conceptual apparatus. Pressing Problems of Public Administration, 1(64), 82-96. https://doi.org/10.26565/1684-8489-2024-1-05 [original in Ukrainian]
Ministry of Economy of Ukraine. (2024). Plan for Ukraine Facility (2024-2027)]. URL: https://www.ukrainefacility.me.gov.ua/wp-content/uploads/2024/03/plan-ukraine-facility.pdf [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020). On approval of the «Strategy for the development of physical culture and sports for the period until 2028» : Resolution No. 1089, November 4, 2020. Legislation of Ukraine. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1089-2020-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine. (2014). On approval of the Regulation on the Ministry of Youth and Sports of Ukraine : Resolution No. 220, July 2, 2014. Legislation of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/220-2014-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (1997). On local self-government in Ukraine : Law of Ukraine No. 280/97-VR, May 21, 1997. Legislation of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280/97-%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (1999). On local state administrations : Law of Ukraine No. 586-XIV, April 9, 1999). Legislation of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/586-14#n127 [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2022). On the public health system : Law of Ukraine No. 2573-IX, September 6, 2022. Legislation of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2573-20#Text [n Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (1993). On physical culture and sports : Law of Ukraine No. 3808-XII, December 24, 1993. Legislation of Ukraine. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text [in Ukrainian].
Radchenko, O.V. (2009). Category «mechanism» in the system of public administration. State and regions. Series: Public Management and Administration, 3, 64-69 [in Ukrainian].
Sychenko, V.V., Rybkina, S.O., & Sokolova, E.T. (2024). Public-private partnership in the development of sports infrastructure of Ukraine. Bulletin of National University of Civil Defense of Ukraine. State Management series, 1(20), 34-45. URL: http://repositsc.nuczu.edu.ua/handle/123456789/20310 [in Ukrainian].
National Olympic Committee of Ukraine. (2025, February 24). Three years of full-scale war: Ukraine continues to fight and win. URL: https://noc-ukr.org/news/25757/ [in Ukrainian].
Khozhylo, I.I. (2023). Program-target approach in the development of physical culture and sports in Ukraine during martial law. State Formation, 1(33). DOI: https://doi.org/10.26565/1992-2337-2023-1-15 [in Ukrainian].
Cherba, V.M., & Herasymova, Y.V. (2017). Status and prospects of development of physical culture in Ukraine. Ekonomika ta derzhava, 7, 70-75. URL: https://www.economy.in.ua/pdf/7_2017/16.pdf [in Ukrainian].
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).