Міжсекторальна взаємодія як механізм реалізації багаторівневого врядування на субнаціональному рівні за трансформаційних умов
Анотація
У статті досліджуються сутність та особливості міжсекторальної взаємодії як механізму реалізації концепції багаторівневого врядування на субнаціональному рівні.
З’ясовано, що міжсекторальна взаємодія в Україні, як механізм багаторівнвого врядування на субнаціональному рівні є ключовим чинником ефективного управління регіональним розвитком в умовах децентралізації за трансформаційних умов, оскільки демонструє потенціал для підвищення ефективності управління, заснованому на трьосторонньому співробітництві і партнерстві різних суб’єктів, проте потребує запровадження дієвих механізмів подальшого удосконалення, зокрема шляхом адаптації кращих практик урядування.
Обгрунтовано, що реалізація концепції багаторівневого врядування в Україні на субнаціональному рівні має передбачати налагодження міжсекторальної взаємодії, в основі якої покладено співробітництво трьох секторів, які уособлюють місцеві органи публічної влади, проактивну та обізнану громадськість (неприбутковий сектор), а також соціально-відповідальне підприємництво (прибутковий сектор). При цьому, розвиток процесів міжсекторальної взаємодії зазначених секторів потребує подальшої інституціалізації і відповідного нормативно-правового регулювання.
Конкретизовано, що інституційний механізм міжсекторальної взаємодії на субнаціональному рівні передбачає розроблення і схвалення низки нормативних документів, що забезпечують конкретизацію змісту, форм, а також дієвих інструментів такої взаємодії, сприяють розвитку різних видів співробітництва, стосовно чітко визначених секторів розвитку, а також зумовлює пошук і впровадження ефективних організаційних заходів і контролю за ухваленням та виконанням відповідних рішень.
Доведено, що моделювання міжсекторальної взаємодії має відбуватися на основі використання проєктного підходу, інших управлінських концепцій і підходів, орієнтованих на результат, що передбачає конкретизацію напрямів та особливостей такого співробітництва, встановлення взаємозв’язків між основними системоутворюючими компонентами, контрольних точок у досягненні результатів спільної діяльності, а також зон відповідальності суб’єктів взаємодії за трансформаційних умов.
Завантаження
Посилання
Multi-level governance in the context of modernization of public authority and the formation of democratic governance in Ukraine: collective monograph (2020). Prykhodchenko, L. (ed.) Odesa: ORIDU NADU, 480.
Gapak, N.M., Boyko, Ya.M., Chervak, O.Yu., & Minkovych, V.T. (2023). Intersectoral partnership: content analysis of development strategies of territorial communities and development strategies of regions of Ukraine. Effective economy ; Dnipropetrovsk State Agrarian and Economic University, 5. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/53993. DOI: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.5.55
State-Civil Partnership (2025). State-Civil Partnership. URL: https://sites.google.com/view/lilyyazinoveeva/shcho-také-derzhavno-gromadyanske-partnerstvo.
Zayats, T., & Krayevska, G. (2024). Intersectoral Cooperation in the Context of Social Development of Territorial Communities of Ukraine. Demography and Social Economy, 55(1), 59–77. DOI: https://doi.org/10.15407/dse2024.01.059
Karamyshev, D., & Suvorov, V. (2024). Implementation of innovative projects of public participation in post-war reconstruction using electronic democracy tools and SMART solutions. Public administration: concepts, paradigm, development, improvement, 9, 32-46. DOI: https://doi.org/10.31470/2786-6246-2024-9-32-46
Kotenko, N. V., & Karpenko, S. G. (2014). Non-governmental organizations: concepts, types and sources of financing in conditions of sustainable development. Bulletin of SumDU. Series «Economy», 3. 71-81.
Libanova, E., & Romanyuk, S. (2023). Conceptualization of multi-subject management in social relations. Demography and social economy, 3 (53), 33-53. DOI: https://doi.org/10.15407/dse2023.03.033
Manuilova, K.V., Pirozhenko, N.V., & Chistyakova, I.M. (2025). European strategies of intersectoral interaction through a project approach in public administration. Economic space, 197, 187-192. DOI: https://doi.org/10.30838/EP.197.187-192
Intersectoral interaction in the conditions of a preventive educational environment: a teaching and methodological manual (2014) / V.I. Kyrychenko, O.O. Yezhova (authors-compilers). Kirovograd: Imeks-LTD, 172.
Intersectoral cooperation. Program «Creative Europe» Ukraine. URL: https://creativeeurope.in.ua/programs/categories/4
Nazarchuk, O. (2024). Definition of the concept of «Intersectoral interaction» in the context of modern world and domestic realities. Visnyk of Lviv University. Series of philosophical and political science studies, 55. DOI https://doi.org/10.30970/PPS.2024.55.46
Nazarchuk, O.M. (2024). The role of political elites in ensuring the stability of intersectoral interaction in Ukraine. Ukrainian political and legal discourse, 6. DOI: https://doi.org/10.5281/ zenodo.14505147
Olshansky, O.V. (2024). Intersectoral interaction as one of the important tools for increasing the effectiveness of decisions in the field of public administration. States and regions. Series: Public administration and administration, 4, 230-234. DOI https://doi.org/10.32782/1813-3401.2024.4.34
Polyakova, Yu., Stepanov, A., & Dubil, T. (2024). Innovative approaches to the formation and implementation of intersectoral cooperation. Economy and society, 60. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-60-113
On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine Regarding the Principles of State Regional Policy and the Policy of Renewal of Regions and Territories: Law of Ukraine (2022 September 7), 2389-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2389-20#n31
On the Principles of State Regional Policy. Law of Ukraine (2014 February 5), 156-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-19#Text
On Social Services. Law of Ukraine (2021 December 15), 2671-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2671-19#Text
18. Sydorenko, N.S. (2022). Project management in public authorities: foreign experience. Problems of modern transformations. Series: law, public management and administration, 4. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5746-2022-4-02-04
Slyusarenko, V.E. (2016). Models of tripartite partnership of the state, business and civil society. Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, 1, P. 97-100. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/sepspu_2016_1_24
Suvorov, V.P. (2023). Multilevel governance in the context of implementing European policies for the development of Ukraine at the subnational level. State Construction, 1(33), 119–131. DOI: https://doi.org/10.26565/1992-2337-2023-1-11
Suvorov, V.P. (2023). Coordination as a mechanism for implementing the concept of multilevel governance in Ukraine. Theory and practice of public administration, 2 (77), 54–69. DOI: https://doi.org/10.26565/1727-6667-2023-2-04
Modern approaches to the implementation of integrated social services at the community level : Eremenko, I. (ed.). With the support of the German government through the German state development bank (KfW). DOI: www.unicef.org/ukraine/media/36691/file/Unicef_Integrated%20social%20services.pdf
Kharchenko, T., &Samoilenko, T. (2019). Implementation of project approach tools in the public administration system. Bulletin of the Sumy National Agrarian University. Series: Economics and Management, 1, 21–25.
Chernov, S. V. (2021). Conceptual principles for the implementation of the project approach in public administration of a modern state. Expert: paradigms of legal sciences and public administration, 3(15), 205-217. DOI: https://doi.org/10.32689/2617-9660-2021-3(15)-205-217
Yushkov, P. (2019). Problems and shortcomings of the implementation of state target programs in the project management system of the Ukrainian economy. Black Sea Economic Studies, 47(1), 187–191
Bache, I. (2012) ‘Multi-level Governance in the European Union’ in D. Levi-Faur (ed.) Oxford Handbook of Governance, Oxford: Oxford University Press, 628-41. DOI:10.1093/oxfordhb/9780199560530.013.0044
Bastianen, A., & Keuffer N. (2024) Local Autonomy in Central and Eastern European (CEE) Countries in Comparative Perspective: Observations, Trends and Potential Implications on Democratic Governance. 32nd NISPAcee Annual Conference 2024, Caucasus University, Tbilisi, Georgia. URL: https://serval.unil.ch/resource/serval:BIB_46826C211B0E.P001/REF.pdf
Charter for Multi-level Governance in Europe, adopted by the EU Committee of the Regions on April 3, 2014. URL: http://cor.europa.eu/en/activities/governance/Documents/mlg-charter/en .pdf
Hooghe, Liesbet, & Marks, Gary. (2011, October 12). Types of Multi-Level Governance. European Integration online Papers (EIoP), 5, 11. URL: https://ssrn.com/abstract=302786 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.302786
Klijn, E.H, & Koppenjan, J. (2016). Governance Networks in the Public Sector. Routledge. DOI:10.4324/9781315887098
Ladner, A., Keuffer, N., & Bastianen, A. (2021). Local Autonomy Index in the EU, Council of Europe and OECD countries (1990-2020). Release 2.0. Brussels: European Commission. URL: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/policy/analysis/KN-07-22-144-EN-N.pdf
Making Decentralisation Work: A Handbook for Policy-Makers. OECD Multi-level Governance Studies, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/g2g9faa7-en
Piattoni, S. 2010. The Theory of Multi-level Governance: Conceptual, Empirical, and Normative Challenges. Oxford: Oxford University Press. DOI:10.1093/acprof:oso/9780199562923.001.0001
Sørensen, E, & Torfing, J. (2011) Enhancing Collaborative Innovation in the Public Sector. Administration & Society, 43(8), 842–868 https://doi.org/10.1177/0095399711418768
Авторське право (c) 2025 Теорія та практика державного управління

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).