Управління змінами для підвищення якості публічних послуг
Анотація
У статті охарактеризовано особливості впровадження змін у організаційних структурах для підвищення якості публічних послуг та опір цим змінам, як невідворотній процес. Доведено, що професійна діяльність керівника у публічному секторі залежить від управління змінами, а стійкість до них є головним елементом системи управління змінами. Обґрунтовано сутність і взаємозв’язок понять «управління змінами» та «опір змінам». Автором розглянуто основні теорії змін, які використовуються на практиці у публічному секторі: енергетичні, математичні, економічні, біологічні, системні, психологічні, психоаналітичні, політичні, соціологічні, культурні та розвиваючі. Доведено, що більшість теорій змін наголошують на тому, що опір цим змінам є неминучим. Сформульовано основні причини, форми та види опору при впровадженні змін та інновацій керівником публічної організації.
Наголошено на здатність людей до адаптації та боротьби з зовнішньою мінливістю - це дві ключові змінні у визначенні того, як вони будуть реагувати на зміни. Враховано, що зовнішня мінливість зазвичай висока для більшості організацій, що надають публічні послуги. Але у той же час органи публічної влади, особливо під час війни в Україні, переважно укомплектовуються людьми, які віддають перевагу стабільному середовищу та добре структурованим способам діяльності. А це означає, що керівники можуть очікувати значного опору, намагаючись впроваджувати зміни в публічних послугах, незважаючи на цілі цих змін.
Автором сформульовані можливі коливання ставлення до змін персоналу від оголошення про них до їх впровадження. Підтверджено, що до основних причин опору змінам у сфері надання публічних послуг, спрямованим на покращення цих послуг належать: прихильність до бюрократичних звичок, пов’язаних з делегуванням повноважень; скептицизм; проблеми, пов’язані з багатьма ієрархічними рівнями повноважень, підзвітності та звітності; тенденція просувати процес прийняття рішень нагору, що суперечить підходам, спрямованим на підвищення самоконтролю та самостійності; відносини, які регулюються інтересами багатьох зацікавлених сторін; наявність конфліктуючих інтересів та цінностей та інші. Зазначено, що до основних форм опору змінам належать: апатія, запізнення, саботаж, ухід на лікарняний, абсентеїзм, прокрастинація, робота за правилами, повільна робота, витоки в ЗМІ, закулісна критика та інші. Визначено категорії працівників у сфері надання публічних, які найбільш вразливі до будь-яких змін.
Автором статті розроблено рекомендації з подолання опору змінам та ефективне їх впровадження для підвищення якості публічних послуг.
Завантаження
Посилання
Amosov, O.Y., & Didenko, N.V. (2013). Overcoming resistance to change: theoretical approaches and implementation. Business Inform, 1, 293–298 [in Ukrainian].
Kovalenko, M. M., & Dunayev, I. V. (2023). Components of Public Policy in the Conditions of Implementation of the Mobilization Model of Economic Development. Theory and Practice of Public Administration, 1 (76), 7–25. http://doi.org/10.26565/1727-6667-2023-1-01 [in Ukrainian].
Kosach, I.A., Ladonko, L.S., & Kalinko, I.V. (2016). Business administration: organization management and change management: study guide. Kyiv, Condor, 217 [in Ukrainian].
Novikova, M. M., Borovyk, M. V., & Bubiryov, E. A. (2022). Theoretical aspects of organizational change management at the enterprise. Business Inform, 10, 219–225. https://doi.org/10.32983/2222-4459-2022-10-219-225 [in Ukrainian].
Petrova, I. L. (2008). Change management: [manual for trainers] ; [I. L. Petrova, V. I. Poli-
shchuk, V. P. Pechenizkyi, etc.]. Kyiv, Lviv,ZUKTS, 58 [in Ukrainian].
Pichugina, T. S., Tkachova, S. S., & Tkachenko, O. P. (2017). Change management: training. manual Kharkiv, KhDUHT, 226 [in Ukrainian].
Semenets-Orlova, I.A. (2016). Current strategies for overcoming resistance to educational changes. Effectiveness of state administration, 3, 60–75 [in Ukrainian].
Turchyna, S.G. (2016). Management of changes in the context of strategic development of enterprises. Bulletin of the Sumy National Agrarian University. Serie “Economics and Management”, 1 (67), 11-15 [in Ukrainian].
Ukrainian Civil Service HRM Project. Seminar “Management of changes in public administration” at the European Institute of Public Administration (EIPA). URL: http://www.ucshrm.org.ua/en/news/novini/seminar-upravlinnya-zminami-u-derzhavnomu-upravlinni-uyevropeiyskomu-instituti-derzhavnogo-upravlinnya-eipa.html [in Ukrainian].
Buchanan, D. & Boddy, D. (1993) The Expertise of the Change Agent. Public Performance and Backstage Activity. Prentice Hall [in English].
Coch, L. & French, J. R. P. (1948) ‘Overcoming Resistance to Change’. Human Relations, vol. 1, pp. 512–32 [in English].
Dawkins, R. (1997) The Selfish Gene. Macmillan [in English].
Hussey, D. E. (1995) Organisational Change. Kogan Page, 25 [in English].
Jung, C. (1953) The Integration of Personality. Farrah & Ruckhart [in English].
Lewin, K. (1951) Force Field Analysis. Harper & Row [in English].
McConkey, D. D. (1993) ‘Organisation Development in the Public Sector’ in Cummings, T. and Worley, C. G. (eds) Organisation Development and Change. 5th edn. West Publishing Co., 634–42 [in English].
Russell-Jones, N. (1995) Management Pocket Book. Alresford Press [in English].
Starkey, K. (1996) How Organisations Learn. ITP Business Press, 2 [in English].
Toffler, A. (1973) Future Shock. Pan Books [in English].
Tomkins, C. R. (1987) Achieving Economy, Efficiency and Effectiveness in the Public Sector. Kegan Paul [in English].
Weber, M. (1964) The Theory of Social and Economic Organisation. Macmillan [in English].
Zifcack, S. (1994) New Managerialism. Administrative Reform in Whitehall and Canberra. Oxford University Press, 172 [in English].
Авторське право (c) 2023 Теорія та практика державного управління
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).