РОЛЬ РАДІОМИСТЕЦТВА В РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ XX СТОРІЧЧЯ
Анотація
Стаття присвячена філософсько-культурологічному аналізу ролі радіомистецтва в розвитку української культури XX ст. Проблематика статті обумовлена недостатньою науковою увагою до вивчення радіо як культурного явища, його функцій та впливу на становлення і популяризацію сучасної культури через швидке витіснення телебаченням та аудіовізуальними медіа у XX ст. Перша радіостанція на території радянської України виникла у Харкові, що сприяло розповсюдженню радіомовлення в інших містах та розвитку жанрів радіомистецтва. Проте, незважаючи на всебічну вивченість суспільної, культуротворчої, політичної ролі радіо західними науковцями, розвинутість Radio Studies закордоном і наявність праць з історії становлення радіомовлення в Україні, філософські та культурологічні дослідження українського радіо та радіомистецтва залишаються обмеженими, у чому полягає актуальність дослідження. Метою дослідження є визначення ролі радіомистецтва як засобу формування культури радянської України у XX ст., визначення функцій радіомистецтва, яке шляхом популяризації різних мистецьких жанрів формувало культурну ідентичність та національну свідомість суспільства. Наукова новизна дослідження полягає у спробі історико-філософського аналізу культурної специфіки та суспільної ролі радіомистецтва, що розвинулося на теренах радянської України у XX ст. У Західній Європі радіо окрім інформаційної, агітаційної, популяризаторської функцій виконувало консолідаційну функцію, зокрема сприяло конструюванню і закріпленню культурної ідентичності маргінальних спільнот, культурній адаптації біженців, видимості гендерних і національних меншин. Радянське радіо здійснювало потужний ідеологічний вплив на свідомість людей, проте радіоп’єси, радіодрами, виступи українських письменників у жанрі «перед мікрофоном» не тільки сприяли культурній просвіті та розповсюдженню західноєвропейської драматургії, а й активно формували національну свідомість радянської України. Радіоп’єси, радіодрами створювалися як високохудожні твори, що органічно поєднували літературні та театральні художні засоби. Визначено, що радіомистецтво представляє собою відкритий простір для експериментів завдяки гнучкості його основних інструментів – голосу і звуку, за допомогою яких можливо втілити будь-які образи дійових осіб, непослідовність та переривчастість подій, завдяки чому радіомистецтво володіє необмеженим потенціалом розвивати асоціативне мислення у слухачів. У статті досліджено, що радіомистецтво, створене на основі творів українських письменників і драматургів, потужно сприяло формуванню національного інформаційно-культурного простору радянської України, що дозволило українському радіо розширити національне радіомовлення після набуття Україною незалежності.
Завантаження
Посилання
Danilenko, V. (2009). Epic Theater Traditions in Modern Ukrainian Radio Drama. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal (46, pp. 148-152). (In Ukrainian).
Kovtun, N. (2007). Means of creation and editing of sound metaphor in modern radio discourse. Electronic library of the Institute of Journalism. URL:http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1822. (In Ukrainian).
Kolosok, V. (2020). Music in Ukrainian Radio Theater: specifics, expressive means, periodization, figures of authors. Humanities science current issues (vol. 1, issue 30, pp. 133-140). (In Ukrainian). (In Ukrainian).
Lyzanchuk, V. (2006). Fundamentals of radio journalism: a textbook. Kyiv: Znannia. (In Ukrainian).
Tolokolnikova, K. (2014). On the air of Ukrainian Radio. 90 years old. Detector media (November 16, 2014). URL: https://detector.media/infospace/article/100418/2014-11-16-v-efiri-ukrainske-radio-90-rokiv/. (In Ukrainian).
Udalova, T., Maltseva, I. (2013). The role of the press and radio broadcasting on the territory of Ukraine during the Second World War (1939 –1945). Historical and political studies (issue 3 (53), pp. 112-117). (In Ukrainian).
Khomenko, I. (2004). Renaissance of radio art and modern journalistic education. Material for the scientific conference "Journalism 2004 in the light training personnel journalist". Electronic library of the Institute of Journalism. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1343. (In Ukrainian).
Yakymchuk, L. (2010). How the cow Manka and the horse Hnidy discredited collective farms. "LitAkcent". URL: https://litakcent.online/2010/07/12/jak-korova-manka-ta-kin-hnidyj-dyskredytuvaly-kolhospy/. (In Ukrainian).
Badenoch, A., Föllmer, G. (2018). Transnationalizing Radio Research: New Encounters with an Old Medium. In: Transnationalizing Radio Research: New Approaches to an Old Medium (eds. by A. Badenoch, G. Föllmer, vol. 42, pp. 11-30). Wetzlar, Majuskel Medienproduktion GmbH.
Barthes, R. (2013). Mythologies: The Complete Edition, in a New Translation (Original work published 1957). New York: Farrar, Straus and Giroux. 274 p.
Birdsall, C. (2018). Worlding the Archive: Radio Collections, Heritage Frameworks, and Selection Principles. In: Transnationalizing Radio Research: New Approaches to an Old Medium (eds. by A. Badenoch, G. Föllmer, vol. 42, pp. 197-208). Wetzlar, Majuskel Medienproduktion GmbH.
Bonde Thylstrup, N. (2018). Cultural Memory in the Digital Age. In: Transnationalizing Radio Research: New Approaches to an Old Medium (eds. by A. Badenoch, G. Föllmer, vol. 42, pp. 183-195). Wetzlar, Majuskel Medienproduktion GmbH.
Brecht, B. (1979). Radio as a Means of Communication: A Talk on the Function of Radio. Screen. (vol. 20, issue 3-4. pp. 24-28). DOI: https://doi.org/10.1093/screen/20.3-4.24.
Chignell, H. (2009). Key Concepts in Radio Studies. Los Angeles, London, SAGE Publications Ltd. 191 p.
Crisell, A. (1994). Understanding Radio (2nd Edition). London: Routledge. 260 p.
Debray, R. (1996). Media Manifestos: On the Technological Transmission of Cultural Forms. London, Verso Books. 179 p.
Jungmannová, L. (2021). Radio play and/or radio production? Notes on a theory of "literary" radio output. Ceska Literatura. (vol. 69, issue 4, pp. 453-476). DOI: 10.51305/cl.2021.04.02.
Lovell, S. (2015). Russia in the Microphone Age: A History of Soviet Radio, 1919 –1970. New York, Oxford University Press. 237 p.
McLuhan, M. (1994). Understanding Media: The Extensions of Man (Original work published 1966). Cambridge, Mass, MIT Press. 392 p.
McLuhan, M. (2011). The Gutenberg Galaxy (Original work published 1962). Toronto, Buffalo, University of Toronto Press. 336 p.
Mitchell, C., Lewis, M. P. (2018). Community Radio and Transnational Identities. In: Transnationalizing Radio Research: New Approaches to an Old Medium (eds. by A. Badenoch, G. Föllmer, vol. 42, pp. 33-46). Wetzlar, Majuskel Medienproduktion GmbH.
Rodríguez, R. (2021). Feature and radio art. Historia y comunicacion social (vol. 26, issue 2, pp. 441-451). DOI: 10.5209/hics.79152.
Theodosiadou, S. (2022). A Multimodal Methodological Path to the Analysis of Radio Discourse in Music Radio. Journal of Radio & Audio Media (vol. 29, issue 2, pp. 322-341). DOI: 10.1080/19376529.2020.1806283.
Verma, N. (2023). Audionarratology: Lessons from Radio Drama. Modern drama (vol. 66, issue 3, pp. 431-433). DOI: 10.3138/md-66-3-rev01.