ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ І ВІДНОВЛЕННЯ ПРОСВІТНИЦЬКИХ ПРИНЦИПІВ У КОНЦЕПЦІЇ ЮРГЕНА ГАБЕРМАСА

  • Олена Володимирівна Титар доктор філософських наук, професор кафедри теорії культури і філософії науки філософського факультету. Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1951-7830
  • Наталя Володимирівна Фрадкіна кандидат філософських наук, доцент кафедри українознавства, культурології та історії науки Національний технічний університет «Харківський політехнічний університет» https://orcid.org/0000-0002-2879-3183
  • Юрій Романович Гаврилюк кандидат технічних наук, доцент кафедри природничих наук Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» https://orcid.org/0000-0001-7762-5699
  • Вікторія Марківна Алімова пошукач кафедри теорії культури та філософії науки філософського факультету Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-1951-7830
Ключові слова: філософія освіти, філософська антропологія, Просвітництво, раціональність, критичне мислення, Габермас, метафізика

Анотація

Мета — дослідити сучасну філософію освіти та принципи європейського просвітництва на прикладі концепції Юргена Габермаса, довести, що європейський просвітницький проєкт є осердям сучасної цивілізації. Методи дослідження — історично-філософський, герменевтика, прагматика дискурсу, аналітичний метод. Наукова новизна. У концепції раціональності Ю. Габермаса органічно включені та синтезовані: - відношення діючої особи до світу (Aktor-Welt-Beziehung); - відношення її до інших людей, саме такий важливий фактор як процеси "мовлення", мови, висловлювання тих або інших мовних речень та вислуховування контрагентів дії. Телеологічна спрямованість історії для Габермаса, як і для одного з засновників Просвітницького проєкту, Гердера у принципі «формування» людства (Bildung), де прогрес цивілізації повязується з моральним розвитком особистості, а отже вдосконаленням освіти і виховання. Для Габермаса це можливо насамперед через постійний колективний «навчальний процес» (Lernprozess) через подолання суспільних викликів та виховання найкращих моральних якостей. Висновки. Cучасна філософія освіти та принципи європейського просвітництва спирається на необхідності раціональності та критичного мислення. Це є основою концепції Юргена Габермаса виправдання розуму та раціональної дії. Європейський просвітницький проєкт як осердя сучасної цивілізації спирається на кантівському розумінні самостійності розуму та розуміння його кордонів, а також відродженої раціональності. Габермас у своїй концепції критично переборює суб'єктивістські тенденції трансценденталістської філософії, яка у епістемній боротьбі проти субстанціоналістської метафізики перевела вчення про розум на рівень філософії свідомості. Розум та раціональність виховуються та корегуються у публічній сфері, у повсякденному та політичному діалозі, виступаючи запорукою не тільки освіти суспільства, а його розвитку в цілому.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Behrends J. C. (2023). Jürgen Habermas. Lauter blinde Flecken. Zeit Online. 16.Februar 2023.

Bloch B. (2019). The Unfinished Project of Enlightenment. Boston review. <https://www.bostonreview.net/articles/brandon-bloch-learning-history/>.

Breul M. (2019). Diskurstheoretische Glaubensverantwortung. Konturen einer religiösen Epistemologie in Auseinandersetzung mit Jürgen Habermas. Regensburg: Friedrich Pustet. 250p.

Corchia L. (2019). Jürgen Habermas. A Bibliography. 1. Works of Jürgen Habermas (1952- 2018). Departament of Political Science. - Pisa, Rom: Societa di Teoria Critica. 177 s.

Corchia L. (2016). Jürgen Habermas. A Bibliography. 2. Studies on Jürgen Habermas (1952- 2015). Departament of Political Science. - Pisa, Rom: Societa di Teoria Critica. 502 p.

D'Agnese V. (2023). Fear, Angst, and the “Startling Unexpected”. Three Figures of Teaching during the COVID-19 Pandemic. Studies in Philosophy and Education <https://doi.org/10.1007/s11217-023-09873-9>.

Habermas global (2019). Wirkunggeschichte eines Werks / Cochia L., Muller-Doohm S., Outhwaite W. - Berlin: Suhrkamp. 342 p.

Habermas J. (2022). Ein neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit und die deliberative Politik. Berlin: Suhrkamp. 301s.

Habermas J. (2019). Auch eine Geschichte der Philosophie. Band 1: Die okzidentale Konstellation von Glauben und Wissen. Band 2: Vermüntige Freiheit. Spuren des Diskurses über Glauben und Wissen. Berlin: Suhkamp, 2019.1771s.

Habermas J. (2000, 1985). Der philosophische Diskurs der Moderne. Franfurt am Main: Suhrkamp. 415s.

Habermas J. (2022). A New Structural Transformation of the Public Sphere and Deliberative politics / Ein neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit und die deliberative Politik. Cambridge: MIT Press. 301p.

Habermas J. (2012). Postmetaphysical Thinking II=Nachmetaphysisches Denken II. Essays and Responses. 335 p.

Habermas J. (1974). The public Sphere: An Encyclopedic Article. New German Critique, Vol.3. 49-50. [in English].

Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. Berlin. 108p.

Habermas J. (2019). This Too a History of Philosophy / Auch eine Geschichte der Philosophie. Two Volumes. Volume 1: The Occidental Constellation of Faith and Knowledge. Volume 2: Rational Liberty. Traces of the Discourse on Faith and Knowledge. Berlin: Suhrkamp. 1775p.

Yos R. (2019). Der junge Habermas. Eine ideengeschichtliche Untersuchung seines frühen Denkens 1952-1962. Frankfurt an Main: Suhrkamp. 230s.

Macagnoa F., Rapanta Ch. , Mayweg-Paus E. , Garcia-Mila M. (2022). Coding empathy in dialogue. Journal of Pragmatics journal, 2022, 192, pp.116-132 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2022.02.011 0378-2166.

Martin T. (2023). An Argument for the Necessity of Craft Learning in Liberal Education. Studies in Philosophy and Education. <https://doi.org/10.1007/s11217-022-09857-1>.

Micalizzi F. (2017). Habermas und die Europäische Union. Perspektiven für eine Legitimationssteigerung der europäischen Institutionen. Baden-Baden: Nomos. 370s.

Sandberg, F. (2022). Applying Habermas' theory of communicative action in an analysis of recognition of prior learning. Social theory and education research: Understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida. London: Routledge. pp. 127-141.

Tantucci V., Wang A., Culpeper J. (2022). Reciprocity and epistemicity: On the (proto)social and cross-cultural ‘value’ of information transmission. Journal of Pragmatics, 2022, 194, pp.54-70 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2022.04.012 0378-2166.

Vierbauer K. Gruber, F. (2019). Habermas und die Religion. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. 220s.

Vierbauer K. (2022). Religion und Lebensform. Religiöse Epistemologie im Anschluss an Jürgen Habermas. Regenburg: Friedrich Pustet.350s.

Behrends, J. C. (2023). Jürgen Habermas. Lauter blinde Flecken. Zeit Online. 16. Februar 2023 [in German].

Bloch, B. (2019). The Unfinished Project of Enlightenment. Boston review. <https://www.bostonreview.net/articles/brandon-bloch-learning-history/> [in English].

Breul, M. (2019). Diskurstheoretische Glaubensverantwortung. Konturen einer religiösen Epistemologie in Auseinandersetzung mit Jürgen Habermas. Regensburg: Friedrich Pustet. 250. [in German].

Corchia, L. (2019). Jürgen Habermas. A Bibliography. 1. Works of Jürgen Habermas (1952- 2018). Departament of Political Science. - Pisa, Rom: Societa di Teoria Critica. 177 s.[in English]

Corchia, L. (2016). Jürgen Habermas. A Bibliography. 2. Studies on Jürgen Habermas (1952- 2015). Departament of Political Science. - Pisa, Rom: Societa di Teoria Critica. 502 s. [in English]

D'Agnese, V. (2023). Fear, Angst, and the “Startling Unexpected”. Three Figures of Teaching during the COVID-19 Pandemic. Studies in Philosophy and Education <https://doi.org/10.1007/s11217-023-09873-9>[in English].

Habermas global (2019). Wirkunggeschichte eines Werks / Cochia L., Muller-Doohm S., Outhwaite W. - Berlin: Suhrkamp. 342.[in German].

Habermas, J. (2022). Ein neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit und die deliberative Politik. Berlin: Suhrkamp. 301.[in German].

Habermas, J. (2019). Auch eine Geschichte der Philosophie. Band 1: Die okzidentale Konstellation von Glauben und Wissen. Band 2: Vermüntige Freiheit. Spuren des Diskurses über Glauben und Wissen. Berlin: Suhkamp, 2019.[in German].

Habermas, J. (2000, 1985). Der philosophische Diskurs der Moderne. Franfurt am Main: Suhrkamp. 415. [in German].

Habermas, J. (2022). A New Structural Transformation of the Public Sphere and Deliberative politics / Ein neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit und die deliberative Politik. Cambridge: MIT Press. 301.[in English].

Habermas, J. (2012). Postmetaphysical Thinking II=Nachmetaphysisches Denken II. Essays and Responses. 335 p.[in English].

Habermas, J. (1974). The public Sphere: An Encyclopedic Article. New German Critique, Vol.3. 49-50. [in English].

Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. Berlin. 108.[in English].

Habermas, J. (2019). This Too a History of Philosophy / Auch eine Geschichte der Philosophie. Two Volumes. Volume 1: The Occidental Constellation of Faith and Knowledge. Volume 2: Rational Liberty. Traces of the Discourse on Faith and Knowledge. Berlin: Suhrkamp. 1775. [in English].

Yos, R. (2019). Der junge Habermas. Eine ideengeschichtliche Untersuchung seines frühen Denkens 1952-1962. Frankfurt an Main: Suhrkamp. 230.[in German].

Macagnoa, F., Rapanta, Ch. , Mayweg-Paus, E., Garcia-Mila, M.(2022). Coding empathy in dialogue // Journal of Pragmatics journal, 192, pp.116-132 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2022.02.011 0378-2166 [in English].

Martin, T. (2023). An Argument for the Necessity of Craft Learning in Liberal Education. Studies in Philosophy and Education. <https://doi.org/10.1007/s11217-022-09857-1> [in English].

Micalizzi, F. (2017). Habermas und die Europäische Union. Perspektiven für eine Legitimationssteigerung der europäischen Institutionen. Baden-Baden: Nomos. 370.[in German].

Sandberg, F. (2022). Applying Habermas' theory of communicative action in an analysis of recognition of prior learning. Social theory and education research: Understanding Foucault, Habermas, Bourdieu and Derrida. London: Routledge. pp. 127-141.[in English].

Tantucci. V., Wang. A., Culpeper. J. (2022). Reciprocity and epistemicity: On the (proto)social and cross-cultural ‘value’ of information transmission // Journal of Pragmatics, 194, pp.54-70 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pragma.2022.04.012 0378-2166. [in English].

Vierbauer, K. Gruber, F. (2019). Habermas und die Religion. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. 220. [in German].

Vierbauer, K. (2022). Religion und Lebensform. Religiöse Epistemologie im Anschluss an Jürgen Habermas. Regenburg: Friedrich Pustet.350.[in German].

Опубліковано
2022-06-30
Цитовано
Як цитувати
Титар, О. В., Фрадкіна, Н. В., Гаврилюк, Ю. Р., & Алімова, В. М. (2022). ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ І ВІДНОВЛЕННЯ ПРОСВІТНИЦЬКИХ ПРИНЦИПІВ У КОНЦЕПЦІЇ ЮРГЕНА ГАБЕРМАСА. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (65), 39-48. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2022-65-05

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)