МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО СТРАТЕГІЗАЦІЇ РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНИХ ЕКОСИСТЕМ АВІАТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Анотація
Робота спрямована на розробку та обґрунтування коеволюційно-синергетичного підходу до стратегічного розвитку інноваційних екосистем, базуючись на концепції ентелехії учасників цієї екосистеми, що пов’язано з необхідністю активізації інноваційної діяльності авіатранспортних підприємств. Виходячи з принципів функціонування інноваційної екосистеми щодо забезпечення довгострокового синергетичного ефекту від взаємодії акторів, її адаптивних властивостей, здатності до самоорганізації та еволюції, самовдосконалення та розвитку потенціалу акторів, в роботі сформовано методологічні основи авторського підходу, який включає: тісну гармонійну взаємодія учасників інноваційної екосистеми; сумісність та взаємну доповнюваність акторів; спільну еволюцію учасників екосистеми; безперервне вдосконалення на основі набутого досвіду; адаптацію кожного учасника до умов інноваційного середовища, а екосистеми в цілому - до її унікальної ринкової ніші; проактивну поведінку учасників; раціональний або оптимальний склад акторів з достатнім ресурсним забезпеченням; коеволюцію, засновану на селективному аналізі внеску кожного актора в ефективність екосистеми, визначенні найкращих комбінацій учасників і структури екосистеми для максимального досягнення стратегічних цілей за обмежених ресурсів; поліцентричний підхід до управління, що підвищує гнучкість і адаптивність екосистеми завдяки швидкому реагуванню на зміни та оперативному прийняттю рішень акторами у своїх сферах відповідальності; індукований інноваційний підхід, який створює тісну взаємодію між учасниками та інноваційним середовищем для підтримки інноваційного розвитку. Пропонований синтез методологічних підходів та положень дозволяє обґрунтувати засади ефективної взаємодії акторів як між собою, так і в межах інноваційного екотопу для досягнення еволюції внутрішнього потенціалу акторів та синергетичної реалізації закладених системних можливостей. Перспективою подальших досліджень є розробка методичних підходів до стратегічного розвитку інноваційних екосистем авіатранспортних підприємств.
Завантаження
Посилання
Ashby, W.R. (1956). An Introduction to Cybernetics. John Wiley & Sons.
Haken, H. (1983). Synergetics: An Introduction. Springer Ser. Synergetics. 3rd rev. and enlarged ed. edition. Berlin-Heidelberg: Springer.
Haken, H. (1987). Advanced Synergetics. Springer Ser. Synergetics. Berlin-Heidelberg-New York: Springer-Verlag.
Haken, H. (2004). Synergetics: Introduction and Advanced Topics. Berlin-Heidelberg: Springer.
Visscher, K., Hahn, K., & Konrad, K. (2021). Innovation ecosystem strategies of industrial firms: A multilayered approach to alignment and strategic positioning. Creativity and Innovation Management, 30(3), 619-631. doi: https://doi.org/10.1111/caim.12429
Vosman, L., Coenen, T. B. J., Volker, L., & Visscher, K. (2023). Collaboration and innovation beyond project boundaries: exploring the potential of an ecosystem perspective in the infrastructure sector. Construction Management and Economics, 41(6), 457-474. doi: https://doi.org/10.1080/01446193.2023.2165695
Liu, B., Shao, Y.-F., Liu, G., & Ni, D. (2022). An Evolutionary Analysis of Relational Governance in an Innovation Ecosystem. SAGE Open, 12(2), 1-29. doi: https://doi.org/10.1177/21582440221093044
Hou, H., & Shi, Y. (2021). Ecosystem-as-structure and ecosystem-as-coevolution: A constructive examination. Technovation, 100, 102193. doi: https://doi.org/10.1016/j.technovation.2020.102193
Breslin, D., Kask, J., Schlaile, M., & Abatecola, G. (2021). Developing a coevolutionary account of innovation ecosystems. Industrial Marketing Management, 98, 59–68. doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.07.016
Ranjan, K. R., & Read, S. (2021). An ecosystem perspective synthesis of co-creation research. Industrial Marketing Management, 99, 79–96. doi: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2021.10.002
Benitez, G. B., Ayala, N. F., & Frank, A. G. (2020). Industry 4.0 innovation ecosystems: An evolutionary perspective on value cocreation. International Journal of Production Economics, 228, 107735. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2020.107735
Bacon, E., Williams, M. D., & Davies, G. (2020). Coopetition in innovation ecosystems: A comparative analysis of knowledge transfer configurations. Journal of Business Research, 115(2), 307–316. doi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.11.005
Bhargava, H. K. (2021). The creator economy: Managing ecosystem supply, revenue sharing, and platform design. Management Science, 68(7), 5233-5251. doi: https://doi.org/10.1287/mnsc.2021.4126
Cenamor, J., & Frishammar, J. (2021). Openness in platform ecosystems: Innovation strategies for complementary products. Research Policy, 50(1), 104148. doi: https://doi.org/10.1016/j.respol.2020.104148
Chen, Y., Chen, Y., Guo, Y., & Xu, Y. (2021). Research on the coordination mechanism of value cocreation of innovation ecosystems: Evidence from a Chinese artificial intelligence enterprise. Complexity, 6, 1–16. doi: https://doi.org/10.1155/2021/7629168
Pomegbe, W., Li, W., Dogbe, C., & Otoo, C. (2021). Closeness or opportunistic behavior? Mediating the business ecosystem governance mechanisms and coordination relationship. Cross Cultural & Strategic Management, 28(3), 530–552. doi: https://doi.org/10.1108/CCSM-01-2020-0013
Mandal, P. C. (2022). Management of Innovation in Organizations and the Innovation Imperative. International Journal of Innovation in the Digital Economy, 13(1), 1-12. doi: https://doi.org/10.4018/IJIDE.311516
Quental, T. B., & Marshall, C. R. (2013). How the Red Queen Drives Terrestrial Mammals to Extinction. Science, 341, 290-292. doi: https://doi.org/10.1126/science.1239431
Greenacre, P., Gross, R., & Speirs, J. (2012). Innovation Theory: A review of the literature. Retrieved from https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/research-centres-and-groups/icept/Innovation-review---ICEPT-working-paper-version-(16.05.12).pdf
Lozhachevska, O., Bashmakov, M., Petchenko, M., Orlova-Kurilova, O., Bereza, I., Krasnoshtan, O., & Miroshnichenko, O. (2023). Technological management of innovations in logistics. Management Theory and Studies for Rural Business and Infrastructure Development, 46(2), 113-123. doi: https://doi.org/10.15544/mts.2023.12

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.