УПРАВЛІННЯ АСОРТИМЕНТОМ ТОВАРОВИРОБНИКА СПОЖИВЧИХ ТОВАРІВ
Анотація
Стаття присвячена певним аспектам діяльності товаровиробників у сучасних умовах – розробці рекомендацій щодо удосконалення управління асортиментом споживчих товарів. Визначено етапи формування моделі управління асортиментом виробника споживчих товарів, починаючи з формування інформаційної бази управління політикою розподілу, до вибору кінцевої стратегії управління асортиментом підприємства. Дослідження каналів розподілу ТОВ «Харківський м’ясокомбінат» і ПАТ «Харківський молочний комбінат» свідчить, що реалізація основного обсягу продукції відбувається через декілька посередників. При цьому збільшення кінцевої ціни реалізації є результат просування споживчих товарів через декілька посередників. Знизити ланковість товароруху пропонується за рахунок створення виробником і торговою мережею спільного розподільного центру. Процес моделювання асортименту підприємства є дуже складним, що вимагає використовувати комплексний підхід. Комплексний підхід в розробці асортиментної моделі, полягає в тому, що враховуються елементи асортиментної політики підприємства на основі застосування евристичних методів прогнозування обсягів збуту споживчих товарів, які передбачають вплив зовнішніх факторів. Тому в статті розроблено методичні рекомендації з побудови моделі управління процесом формування асортименту підприємства-виробника товарів споживчої групи як систему теоретико-методичних поглядів на розуміння й визначення сутності, змісту, цілей, завдань, принципів прогнозування обсягів збуту та методів управління розподілу, а також організаційно-практичних підходів до формування механізму їх реалізації в конкретних умовах функціонування підприємства. Запропонований підхід на основі гнучкої конкурентноздатної асортиментної моделі дозволить підвищити конкурентоздатність вітчизняних підприємств-товаровиробників і підприємств роздрібної торгівлі, що є вкрай необхідним в умовах вступу України до СОТ.
Завантаження
Посилання
Drazhnytsya, S., & Ostrovskaya, Yu. (2019). The concept of managing an assortment of goods and stimulating their sales in network structures. Bulletin of the Khmelnytskyi National University.. Series: "Economic Sciences", 5, 107-110. doi: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2019-274-5-108-111
Mazarchuk, A., & Bilovska, H. (2018). Application of the product assortment analysis methods in the multiproduct models of logistics management. Bulletin of the Khmelnytskyi National University.. Series: "Economic Sciences", 6(1), 214-219. doi: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2018-264-6(1)-214-219
Havrylyshyn, V. V., & Oleksyn, I. I. (2019). Specific aspects of food products range management in leading retail networks. Entrepreneurship and Trade, 24, 31-36. doi: https://doi.org/10.36477/2522-1256-2019-24-04
Glushchenko, Yu., & Shumkova, О. (2019). Features of marketing management of assortment. Uzhorod National University Herald. International Economic Relations And World Economy, 24(1), 96-100.
Taran-Lala, O., & Kondratovich, S. (2022). Evaluation of the effectiveness of strategic management of the company's product range. Efektyvna ekonomika, 12. doi: http://doi.org/10.32702/2307-2105.2022.12.8
Pashchenko, O., & Tsaruk, I. (2020). The theoretical fundamentals of strategic management of the assortment policy of the enterprise. Business Navigator, 3, 109-114. doi: https://doi.org/10.32847/business-navigator.59-18
Kostromin, A. (2021). Key aspects of product range management in business organization. Young Scientist, 1(2), 163-166. doi: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-1-89-34
Strapchuk, S. I. (2019). Category management as an efficient pharmacy management system. Odesa national university herald. Series: Economy, 2(24), 69-73.
Samoilyk, Iu. (2020). Strategy for implementation of the assortment management innovative methods of the diversified enterprises of the brewery industry. Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky University Series: Economy and Management, 31(70), № 3(1), 195-202. doi: https://doi.org/10.32838/2523-4803/70-3-31
Shumkova, V., & Shumkova, O. (2019). Management of assortment policy of agricultural enterprise. Socio-Economic Problems and the State, 21(2), 40-48. doi: https://doi.org/10.33108/s epd2019.02.040
Kryveshko, O., & Kynditska, G. (2021). Managing of assortment and price policy of retail in crisis conditions. Efektyvna ekonomika, 3. doi: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2021.3.74
Dobryanska, V., & Sіrenko, O. (2020). Management product range of forest products. Efektyvna ekonomika, 1. doi: https://doi.org/10.32702/2307-2105-2020.1.71
Wang, R. (2013). Assortment management under the generalized attraction model with a capacity constraint. J Revenue Pricing Manag, 12, 254–270. doi: https://doi.org/10.1057/rpm.2012.40
Karampatsa, M., Grigoroudis, E., & Matsatsinis, N. F. (2017). Retail Category Management: A Review on Assortment and Shelf-Space Planning Models. In: Grigoroudis, E., Doumpos, M. (eds). Operational Research in Business and Economics. Springer Proceedings in Business and Economics. Springer, Cham. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-33003-7_3
Gajanan, S., Basuroy, S. & Beldona, S. (2007). Category management, product assortment, and consumer welfare. Market Lett, 18, 135–148. doi: https://doi.org/10.1007/s11002-007-9011-4
Berbeglia, G., & Joret, G. (2020). Assortment Optimisation Under a General Discrete Choice Model: A Tight Analysis of Revenue-Ordered Assortments. Algorithmica, 82, 681–720. doi: https://doi.org/10.1007/s00453-019-00610-8
Mushtaque, U., & Pazour, J. A. (2022). Assortment optimization under cardinality effects and novelty for unequal profit margin items. J Revenue Pricing Manag, 21, 106–126. doi: https://doi.org/10.1057/s41272-020-00279-7
Corsten, H., Hopf, M., Kasper, B. et al. (2018). Assortment planning for multiple chain stores. OR Spectrum, 40, 875–912. doi: https://doi.org/10.1007/s00291-017-0496-9
Mocherny, S. V. (Ed). (2000). Economic encyclopedia: In three volumes. Vol. 2. K.: "Akademiya" Publishing Center.
Mocherny, S. V. (Ed). (2002). Economic encyclopedia: In three volumes. Vol. 3. K.: "Akademiya" Publishing Center.