Ідентифікація характеристик конкурентного середовища цільових ринків збуту продукції підприємств-виробників зерна

  • Valerii Danylenko Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка, вул. Алчевських, 44, Харків, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-0098-5204
Ключові слова: конкурентне середовище, зерновий ринок, ринкова частка, інтенсивність конкуренції, коефіцієнт концентрації

Анотація

В статті обґрунтовано доцільність проведення системного аналізу конкурентного середо­вища зернового ринку, наводяться приклади застосування результатів такого аналізу для за­безпечення справедливих та ефективних конкурентних відносин. Наведено критерії визна­чення товарно-географічних меж товарного ринку, а також фактори, що враховуються при визначенні територіальних меж такого ринку. Розкривається сутність методологічної основи аналізу конкурентної ситуації на ринку. В рамках даного аналізу узагальнено алгоритм про­ведення дослідження стану конкурентних ринкових відносин, заснований на: розрахунку і порівнянні розмірів ринкових часток окремих операторів; визначенні загальної картини ринкової привабливості з точки зору виходу нових гравців шляхом розрахунку агрегованих коефіцієнтів динаміки конкуренції, конкурентної активності та рентабельності продажів на ринку; порівняння часток ринку з використанням дисперсійного аналізу і визначення інтен­сивності конкуренції на ринку шляхом розрахунку коефіцієнта варіації часток підприємств; дослідження рівня монополізації ринку з використанням розрахунку коефіцієнта ринкової концентрації, що дозволяє визначити рівень монополізації ринку товаровиробників по від­ношенню до споживачів і постачальників, а також індексу Герфіндала-Гіршмана, як коефіці­єнта концентрації для трьох найбільш поширених науково обґрунтованих типів ринку. Метод був випробуваний на ринку, межі продукції якого визначені як ринок товарного зерна, що представляє всі можливі види і категорії якості і не має продуктів-замінників. При цьому ге­ографічні межі досліджуваного ринку визначаються трьома адміністративними районами Харківської області. На основі розрахунків зроблено висновки щодо інтенсивності конкурен­ції, концентрації безпосередніх учасників розподілу товарного зерна та перспективних тен­денцій розвитку та регулювання конкурентних відносин на сучасному ринку. Передбачаєть­ся, що результати проведеного в статті дослідження можуть бути використані для прогнозу­вання перспективної конкурентної моделі.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Valerii Danylenko, Харківський національний технічний університет сільського господарства імені Петра Василенка, вул. Алчевських, 44, Харків, 61002, Україна

кандидат економічних наук

Посилання

Kvasha, S. M., & Hryhoriev, S. O. (2016). Sutnist ta osoblyvosti ahrarnoho rynku [The essence and features of the agricultural market]. Visnyk Odeskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Ekonomika, 8, 56-59. (in Ukrainian)

Kobuta, I. V. (2006). Osoblyvosti ahrarnoi polityky Yevropeiskoho Soiuzu na zernovomu rynku [Features of the European Union agricultural policy in the grain market]. Ekonomika APK, 5, 110-118. (in Ukrainian)

Sabluk, P. T., & Demianenko, M. Ya. (2008). Kontseptsiia tsinoutvorennia na silskohospodarsku produktsiiu [Concept of pricing for agricultural products]. Ekonomika APK, 1, 3-20. (in Ukrainian)

Krasnorutskyi, O. O. (2008). Funktsionuvannia marketynhovoi infrastruktury vnutrishnikh rynkiv prodovolstva i silskohospodarskoi produktsii [Functioning of the marketing infrastructure of domestic markets for food and agricultural products]. Visnyk Ternopilskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu, 9, 31-35. (in Ukrainian)

Porter, M. E. (1979). Competitive Strategy: Technique for Analyzing Industries and Competitor. New York: The Free Press.

Baum, J., & McGahan, A. M. (2004). Business Strategy over the Industry Lifecycle. Bingley: Emerald Group Publishing Limited.

Pettigrew, A., & Whipp, R. (1992). Managing Change for Competitive Success. Oxford: ESRC Blackwell Publishers.

Danylenko, V. V. (2016). Determinanty ta priorytety monitorynhu konkurentospromozhnosti ahrarnykh pidpryyemstv [Determinants and priorities of monitoring the competitiveness of agricultural enterprises.]. Visnyk Sums’koho natsional’noho ahrarnoho universytetu. Seriya «Ekonomika i menedzhment», 1, 78-83. (in Ukrainian)

Kosianchuk, T. F. (2013). Diahnostyka konkurentnoho potentsialu pidpryiemstva [Diagnostics of the company’s competitive potential.]. Naukovi zapysky NU OA: Ekonomika, 23, 51-54. (in Ukrainian)

Nellist, R., Godfrey, N., & Preston, J. (2008). Competition Assessment Framework: An operational guide for identifying barriers to competition in developing countries. London: DFID.

Pietieshova, T. A. (2011). Diahnostychni pidkhody do vyznachennia rivnia intensyvnosti konkurentsii na haluzevomu rynku [Diagnostic approaches in determining the level of intensity of competition in the industry market]. Marketing and management of innovations, 4, 111-117. (in Ukrainian)

Danylenko, V. V. (2018). Upravlinnia konkurentospromozhnistiu pidpryiemstv-vyrobnykiv zerna v umovakh nestabilnoi koniunktury rynku [Managing the competitiveness of grain-producing enterprises in an unstable market situatuian]. Extended abstract of candidate`s thesis. Kharkiv: KhNTUA. (in Ukrainian)

Karpenko, N. M. (2010). Metodychni pidkhody do antymonopolnoho kontroliu derzhavy za protsesamy konkurentsii ta ekonomichnoi kontsentratsii [Methodological approaches to state antitrust control over the processes of competition and economic concentration]. Investytsii: praktyka ta dosvid, 12, 84-88. (in Ukrainian)

Pryputa, N. V. (2016). Metodychni pidkhody do otsinky rivnia monopolizovanosti v ekonomitsi [Methodological approaches to assessing the level of monopolization in the economy]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu: seriia Ekonomika, 1, 51-55. (in Ukrainian)

Danylenko, V. V. (2016). Metodychni osoblyvosti otsinky konkurentospromozhnosti sil’s’kohospodars’kykh pidpryyemstv [Methodological features of assessing the competitiveness of agricultural enterprises]. Visnyk KhNTUS·H: Ekonomichni nauky, 172, 86-101. (in Ukrainian)

Опубліковано
2020-07-24
Як цитувати
Danylenko, V. (2020). Ідентифікація характеристик конкурентного середовища цільових ринків збуту продукції підприємств-виробників зерна. Соціальна економіка, (59), 32-38. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2020-59-04
Розділ
МАРКЕТИНГ