ЦІНИ, РИНКИ, КОРПОРАТИЗАЦІЯ: ТЕОРЕТИКО-ІГРОВЕ МОДЕЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЙ КОРПОРАТИЗОВАНИХ ДЕРЖАВНИХ ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ

  • Ігор Дунаєв Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-0790-0496
Ключові слова: корпоратизація, транспортна інфраструктура, Укрзалізниця, морські порти, цінова політика, теорія ігор, ринкова ефективність, суспільний добробут, ціноутворення

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі корпоратизації державних підприємств транспортної галузі України, зокрема «Укрзалізниці» (УЗ) та Адміністрації морських портів України (АМПУ), в контексті їх адаптації до нових глобальних викликів та післявоєнного відновлення економіки. На основі аналізу сучасної наукової літератури обґрунтовано доцільність застосування інструментарію теорії ігор для моделювання стратегічних взаємодій між ключовими стейкхолдерами (урядом, менеджментом підприємств, регуляторами, інвесторами та споживачами) в процесі корпоратизації. Мета дослідження полягає в оцінці потенційних наслідків завершення корпоратизації УЗ і АМПУ для корпоративних цінових політик, ринкової ефективності та суспільного добробуту з використанням засобів теоретико-ігрового моделювання та порівняльного аналізу. Методологія дослідження поєднує методи описової статистики, систематичного огляду літератури, кейс-стаді, теоретико-ігрового моделювання та сценарного аналізу. Розроблена теоретико-ігрова модель дозволяє формалізувати стратегічні взаємодії між гравцями, оцінити вплив різних сценаріїв корпоратизації на ключові показники ефективності та сформулювати рекомендації щодо оптимізації цінових стратегій УЗ і АМПУ для балансу комерційних і суспільних інтересів. Обґрунтовано, що перехід до моделей «інфраструктурного холдингу» на залізниці та «порт-лендлорд» в портах є оптимальним форматом корпоратизації УЗ та АМПУ, який дозволить залучити приватні інвестиції, підвищити ефективність та якість послуг при збереженні стратегічного контролю держави над інфраструктурою. Наголошено на необхідності синхронізації корпоратизації з реформуванням системи регулювання, тарифної політики та розвитком конкуренції на ринках транспортних послуг. Результати дослідження мають практичну цінність для вироблення державної політики щодо використання результатів корпоратизації транспортної інфраструктури та забезпечення сталого розвитку залізничної та портової галузей України після війни.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Ігор Дунаєв, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

доктор наук з державного управління, професор

Посилання

Christopoulos, D., Loizides, J., & Tsionas, E. G. (2001). Efficiency in European Railways: Not as Inefficient as One Might Think. Journal of Applied Economics, 4(1), 63–88. doi: https://doi.org/10.1080/15140326.2001.12040558

Hibadullin, O. V., Dunayev, I. V., & Hromov, S. O. (2024). Components of the industrial recovery system of regions under martial law in Ukraine. Bulletin of Postgraduate Education: Social and Behavioral Sciences Series; Management and Administration, 28(57), 174-205. doi: https://doi.org/10.58442/2522-9931-2024-28(57) (in Ukrainian)

Dunayev, I. V., & Hromov, S. O. (2024). Corporatization of railway infrastructure in Ukraine, Poland and Kazakhstan: A comparative analysis of models and results. Social Economics, 68, 5-24. doi: https://doi.org/10.26565/2524-2547-2024-68-01 (in Ukrainian)

Maliuta, L., Rudan, V., & Balushevskyi, K. (2023). Problems and prospects of development of transport logistics of Ukraine under martial law. Economic Analysis, 33(3), 153-164. doi: https://doi.org/10.35774/econa2023.03.153 (in Ukrainian)

Baum, A., Medas, P., et al. (2020). Managing Fiscal Risks from State-Owned Enterprises. Washington, DC: International Monetary Fund. ISBN: 9781513557502. doi: https://doi.org/10.5089/9781513557502.001

Beria, P., & Redondi, R. (2017). The effect of open access competition on average rail prices. The case of Milan – Ancona. Journal of Rail Transport Planning & Management, 6(3), 271-283. doi: https://doi.org/10.1016/j.jrtpm.2016.09.001

Bernier, L. (2014). Public enterprises as policy instruments: The importance of public entrepreneurship. Journal of Economic Policy Reform, 17(3), 253-266. doi: https://doi.org/10.1080/17487870.2014.909312

Börkman, D., & Estrin, S. (2012). Privatization and corporatization in Eastern Europe: Implications for economic development. In G. Roland (Ed.), Privatization: successes and failures (pp. 218-244). New York: Columbia University Press. doi: https://doi.org/10.5089/9781557751997.071

Budginaite-Froehly, J. (2024). The Missing Link: Railway Infrastructure of the Baltic States and its Defence-related Implications. Retrieved from http://surl.li/ztnxvl

Cardoso, S., & Mazzucato, M. (2021). The entrepreneurial state and public options for green industrial transformation. Geneva: UNCTAD. doi: https://doi.org/10.1017/9781108767552.003

Castillo-Manzano, J. I., Coto-Millán, P., Pesquera, M.A., & López-Valpuesta, L. (2004). Comparative Analysis of Port Economic Impact Studies in the Spanish Port System (1992–2000). In: Coto-Millán, P. (eds), Essays on Microeconomics and Industrial Organisation. Contributions to Economics. Physica, Heidelberg. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-7908-2670-8_20

Clifton, J., Díaz-Fuentes, D., & Revuelta, J. (2014). Financing utilities: How the role of the European Investment Bank shifted from regional development to making markets. Utilities Policy, 29, 63-71. doi: https://doi.org/10.1016/j.jup.2013.10.004

Estrin, S., & Pelletier, A. (2018). Privatization in developing countries: What are the lessons of recent experience? The World Bank Research Observer, 33 (1), 65-102. doi: https://doi.org/10.1093/wbro/lkx007

Katof, T. (2023). Mission Economy: A Moonshot Guide to Changing Capitalism: by Mariana Mazzucato, HarperCollins Publishers. Review of Political Economy, 36 (5), 2121–2123. doi: https://doi.org/10.1080/09538259.2023.2178735

Mamonov, K., Saiapin, O., Orel, Y., Kamchatnaya, S., & Pustovoitova, O. (2022). Point disposition of the conditional benchmark network and the railway curve elements. Survey Review, 55(391), 378–383. doi: https://doi.org/10.1080/00396265.2022.2112432

Musacchio, A., & Lazzarini, S. G. (2014). Reinventing state capitalism: Leviathan in business, Brazil and beyond. Cambridge, MA: Harvard University Press. ISBN: 9780674729681. doi: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674419582

Nem Singh, J., & Chen, G. (2018). State-owned enterprises and the political economy of state–state relations in the developing world. Third World Quarterly, 39(6), 1077-1097. doi: https://doi.org/10.1080/01436597.2017.1333888

Niessen, V. (2018). Liberalization of port services: A comparative analysis of international experiences. In N. Halpern & A. Graham (Eds.), The Routledge Companion to Air Transport Management (pp. 287-300). London: Routledge. ISBN: 9780367656140. doi: https://doi.org/10.4324/9781315630540

Pueblita, J. C., & Musacchio, A. (2024). Two to Tango: A Private-Public Approach to Productivity. Retrieved from http://surl.li/ykxvff

Uygun, Y., & Ahsan, J. (2021). Analyzing the Railway Network of the Belt and Road Initiative. Cogent Business & Management, 8(1). doi: https://doi.org/10.1080/23311975.2021.1932066

Voorde, E., & Verhoeven, P. (2017). Port governance and policy changes in Belgium 2006–2016: A comprehensive assessment of process and impact. Research in Transportation Business & Management, 22, 123-134. doi: https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2016.12.004

Zhurzhenko, T. (2024). Everyday Europeanization and Bottom-Up Geopolitics at the Ukrainian-Polish Border. Geopolitics, 1–43. doi: https://doi.org/10.1080/14650045.2023.2283488

Опубліковано
2025-04-06
Як цитувати
Дунаєв, І. (2025). ЦІНИ, РИНКИ, КОРПОРАТИЗАЦІЯ: ТЕОРЕТИКО-ІГРОВЕ МОДЕЛЮВАННЯ СТРАТЕГІЙ КОРПОРАТИЗОВАНИХ ДЕРЖАВНИХ ПІДПРИЄМСТВ ТРАНСПОРТНОЇ ГАЛУЗІ УКРАЇНИ. Соціальна економіка, (69), 5-28. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2025-69-01
Розділ
ЕКОНОМІКА