СТАБІЛЬНІСТЬ ПУБЛІЧНИХ ФІНАНСІВ: ВАЖЛИВІСТЬ ОЦІНКИ ТА СТРЕС-ТЕСТИ

  • Юрій Торяник Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0008-6284-5355
Ключові слова: стабільність публічних фінансів, фіскальні ризики, оцінка, стрес-тест

Анотація

Метою написання статті є обґрунтування важливості оцінки стабільності публічних фінансів на перспективу, розгляд інструментів і методів оцінки фінансової стабільності, зокрема стрес-тестів. На підставі врахування важливості фіскального/бюджетного простору було уточнено визначення поняття «стабільність публічних фінансів»: це здатність системи публічних фінансів функціонувати в довгостроковій перспективі, зберігаючи структурну рівновагу та забезпечуючи виконання зобов’язань та видатків та маючи достатній фіскальний простір для маневру в умовах зміни економічної кон’юнктури без ризику потрапляння в боргову спіраль. Критерії стабільності публічних фінансів закладаються фіскальними правилами. Фіскальні ризики, як загрози стабільності публічних фінансів, повинні бути включені в методики оцінки. Як доводять існуючі методики оцінки фіскальної стабільності Європейської комісії та інструментарії оцінки фіскальних ризиків Міжнародного валютного фонду, часовий горизонт оцінки повинен включати й довгостроковий період. В Україні застосовується офіційно дві методики оцінки стабільності публічних фінансів: у 2013 р. були затверджені нові Методичні рекомендації щодо розрахунку рівня економічної безпеки України, де міститься опис індикаторів бюджетної та боргової безпеки України (методика дозволяє оцінити тільки поточний стан публічних фінансів та не має прогнозного характеру); у 2019 р. була затверджена методика оцінки фіскальних ризиків: методика передбачає оцінку фіскальних ризиків в середньостроковій перспективі; зазначена можливість, а не обов’язковість застосування сценарного підходу та стрес-тестування при оцінці фіскальних ризиків; на практиці, стрес-тести використовуються для оцінки зміни фінансового стану державних підприємств. Подальше вдосконалення вітчизняних методик оцінки стабільності публічних фінансів повинно базуватися на розширенні часового горизонту, фіксації обов’язковості застосування сценарного підходу та стрес-тестів при оцінці фіскальних ризиків. В світлі євроінтеграції України необхідно провести підготовчі заходи щодо порівнянності вітчизняної статистики публічних фінансів для можливостей застосування системи оцінювання ризиків фіскальної стабільності Європейської Комісії. Подальші дослідження з означеної тематики будуть пов’язані з оцінкою стабільності публічних фінансів за допомогою традиційної функції фіскальної реакції та умови боргової стійкості Домера.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Юрій Торяник, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

аспірант

Посилання

Semik, S., Zimmermann, L. (2022). Determinants of substantial public debt reductions in Central and Eastern European Countries. Empirica, 49, 53–70. doi: https://doi.org/10.1007/s10663-021-09529-2

Brändle, T., Bruchez, PA., Colombier, C. et al. (2022). Do the COVID-19 Crisis, Ageing and Climate Change Put Swiss Fiscal Sustainability at Risk?. Intereconomics, 57, 48–55. doi: https://doi.org/10.1007/s10272-022-1027-8

Ko, H. (2020). Measuring fiscal sustainability in the welfare state: fiscal space as fiscal sustainability. Int Econ Econ Policy, 17, 531–554. doi: https://doi.org/10.1007/s10368-019-00453-2

van Riet, A. (2024). The rise of common public debt in Europe: a new chapter in fiscal integration?. Econ Polit, 41, 617–638. doi: https://doi.org/10.1007/s40888-024-00326-1

Magazzino, C. (2022). Fiscal sustainability in the GCC countries. IJEPS, 16, 389–408. doi: https://doi.org/10.1007/s42495-022-00082-9

Ramu, M.R.A. (2021). Public debt sustainability in sub-national level: a case of Karnataka. Ind. Econ. Rev., 56, 463–485. doi: https://doi.org/10.1007/s41775-021-00114-9

Shankar, S., & Trivedi, P. (2023). Assessing India’s fiscal sustainability considering debt–deficit and financing dynamics. Ind. Econ. Rev., 58, 41–70. doi: https://doi.org/10.1007/s41775-023-00179-8

Ferraz, R., Sarmento, J.M., & Duarte, A.P. (2024). The Sustainability of Portuguese Fiscal Policy in Democracy, 1974–2020. J. Quant. Econ., 22, 749–772. doi: https://doi.org/10.1007/s40953-024-00402-0

Akalpler, E. (2023). Triggering economic growth to ensure financial stability: case study of Northern Cyprus. Financ Innov, 9, 77. doi: https://doi.org/10.1186/s40854-023-00481-7

Okamoto, A. (2025). The optimum quantity of debt for an aging Japan: welfare and demographic dynamics. JER, 76, 1–52. doi: https://doi.org/10.1007/s42973-024-00156-7

Deriu, S., Signorelli, M., Socci, C. et al. (2024). The impact of shocks and policies on debt-to-GDP ratio dynamics: a multisectoral approach. Econ Polit, 41, 417–438. doi: https://doi.org/10.1007/s40888-024-00330-5

Baret, M., & Menuet, M. (2024). Fiscal and Environmental Sustainability: Is Public Debt Environmentally Friendly?. Environ Resource Econ, 87, 1497–1520. doi: https://doi.org/10.1007/s10640-024-00847-0

Kraemer, R., & Lehtimäki, J. (2023). Government debt: the impact of fiscal rules at the European and national level. Empirica, 50, 783–805. doi: https://doi.org/10.1007/s10663-023-09582-z

Jaillet, P., & Pfister, C. (2022). Better Fiscal Rules for a More Integrated EMU. Intereconomics, 57, 377–383. doi: https://doi.org/10.1007/s10272-022-1091-0

Brändle, T., & Elsener, M. (2024). Do fiscal rules matter? A survey of recent evidence. Swiss J Economics Statistics, 160, 11. doi: https://doi.org/10.1186/s41937-024-00128-z

Semmler, W., & Young, B. (2024). Threats of sovereign debt overhang in the EU, the new fiscal rules and the perils of policy drift. Econ Polit, 41, 565–595. doi: https://doi.org/10.1007/s40888-023-00319-6

Bellocchi, A., & Travaglini, G. (2024). Nonlinearity, Endogeneity, and Interaction: Implications for European Reform of Budgetary Rules. Ital Econ J, 10, 519–550. doi: https://doi.org/10.1007/s40797-023-00253-3

Stetsenko, T., Hlushchenko, O., & Khmelkov, A. (2023). Fiscal rules: lessons for Ukraine. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University Economic Series, 105, 13-21. doi: https://doi.org/10.26565/2311-2379-2023-105-02 (in Ukrainian)

Shevchuk, V. V. (2013). Financial stability of the state and its signs. Finance, Accounting and Audit, 1, 181-188. (in Ukrainian)

Momotiuk, L. E. (2015). Theoretical approaches to determining indicators of financial stability of the state. Financial space, 3, 129-137. (in Ukrainian)

Rybak, S. (2019). The role of budget security by securing financial stability of the state. Financial research, 2. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/find_2019_2_9 (in Ukrainian)

Опубліковано
2025-04-06
Як цитувати
Торяник, Ю. (2025). СТАБІЛЬНІСТЬ ПУБЛІЧНИХ ФІНАНСІВ: ВАЖЛИВІСТЬ ОЦІНКИ ТА СТРЕС-ТЕСТИ. Соціальна економіка, (69), 273-283. https://doi.org/10.26565/2524-2547-2025-69-22
Розділ
ФІНАНСИ

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)