Психологічні кореляти гендерної ідентифікації у ранньому дорослому віці
Анотація
У статті розкриті психологічні механізми особистісного самовизначення української молоді в сучасній суперечливій системі традиційних/патріархальних та еґалітарних/демократичних координат з позиції ґендерної методології. Створено психологічну модель статеворольової ідентифікації; узагальнено соціально-педагогічні чинники та особистісні детермінанти персоналізації ґендерного Я.
Соціальне конструювання ґендеру в молодіжному середовищі детерміновано ґендерним простором сучасного суспільства, що характеризується подвійним протиріччям: з одного боку, частковим вирішенням шляхів утвердження формальної рівності статей та апеляцією до природного призначення жінки, з іншого — новим, альтернативним устроєм ґендерних відносин, що ґрунтується на принципі «рівності у відмінності», тенденції рівних прав і можливостей для самореалізації молодих чоловіків та жінок як унікальних суб’єктів соціально-історичного дійства. На фоні «загальної соціальної трансформації» студентки частіше виявляють ліберальні установки, більше підтримують рівний розподіл ролей у сім’ї, прагнуть рівних можливостей для самореалізації. Ці тенденції дозволяють констатувати збільшення суб’єктного потенціалу, визначити психологічні перспективи майбутньої життєтворчості молодих жінок як виходу за межі звичного та виклику стереотипам, що свідчить про необхідність розроблення та впровадження особливої ідеологічної системи ґендерних знань та практик, релевантних психологічним принципам паритетності та саморозвитку статей.
Окреслені перспективи майбутнього дослідження проблеми соціального конструювання ґендеру у студентському середовищі, шляхи формування еґалітарної особистості.
Завантаження
Посилання
Bem S. Sex-role adaptability: One consequence of psychological androgyny. Journal of Personality and Social Psychology, 1975, No. 31, p. 634-643.
Eagly A. H. Explaining sex differences in social behavior : A meta-analytic perspective [Special issue]. A. H. Eagly, W. E. Wood. Personality and Social Psychology Bulletin, 1991, No. 17, p. 306-315.
Erikson E. N. The problem of identity. Amer. Psychoanalyst. Assn, 1956, V.4, p. 56-121.
Hofstede G. Masculinity and Feminity: The Taboo Dimension of National Cultures. Thousand Oaks : SAGE Publications, 1998, 238 p.
Hyde J.-Sh. Half the Human Experience: The Psychology of Women. Lexington–Massachusetts–Toronto: D. C. Heath and Company, 1991, p. 475.
Leary V.E. Some attitudinal barriers to occupational aspirations in women. Psychol. Bull, 1974, No. 81, p. 809-826.
Maccoby E. E., Jacklin C. N. The Psychology of Sex Differences. Stanford. CA: Stanford University Press, 1974, p. 391.
Marcia J.E. Friedman M.L. Identity in adolescence: handbook of adolescent psychology. Ego identity status in college women, 1970, V. 38, N 2, p. 249-268.
Mischel W. Sex typing and socialization. In: P. H. Mussen (Eds.) Carmichael’s handbook of child psychology. New York: Wiley, 1970, Vol. 2, p. 3-72.
Parsons T., Bales R. Family, Socialization and Interaction Process. Londоn, 1956.
Rokeach M. Beliefs attitudes and values. 1968.
Говорун Т., Кікінежді О. Ґендерна психологія. Київ: Академія, 2004, 308 с.
Ґендерні дослідження: прикладні аспекти. В.П. Кравець, Т.В. Говорун, О.М. Кікінежді та ін.; за наук. ред. В.П. Кравця. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2013, 400 с.
Кікінежді О. М. Ґендерна ідентичність в онтогенезі особистості. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011, 400 c.
Кіммель М. Ґендероване суспільство. Київ: Сфера, 2003, 490 с.
Кон И. С. Социологическая психология. Москва: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО “МОДЭК”, 1999.
Кочарян А.С. Личность и половая роль: симптомокомплекс маскулинности-феминности в норме и патологии. Харьков: Основа, 1996, 127 с.
Кун М., Маркпартленд Т. Эмпирическое исследование установок личности на себя. Современная зарубежная социальная психология. Под ред. Г.М. Андреевой, Н. Н. Богомоловой, Л. А. Петровской. М., 1984.
Максименко С. Д. Генеза здійснення особистості. Київ: ТОВ “КММ”, 2006, 240 c.
Маслоу А. Мотивация и личность. СПб.: Евразия, 1999, 478 с.
Мид М. Культура и мир детства. Москва: Наука, 1988, 429 с.
Полоролевая психология: коллективная монография / А.С.Кочарян, М.Е.Жидко, Н.Н.Терещенко, Е.В.Фролова ; под ред. доктора психологических наук, профессора А.С.Кочаряна.- Х.: ХНУ имени В.Н.Каразина, 2015, 236 с.
Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека. Москва: “Универс”, 1994, 479 с.
Рубинштейн С. Л. Бытие и сознание. Москва: Издательство АН СССР, 1957, 328 с.