Психологічне консультування і психотерапія https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy <p><strong>Фахове видання з психологічних наук.</strong></p> <p><strong>"Психологічне консультування і психотерапія" зареєстровано наказом Міністерства освіти і науки України № 627 від 14.05.2020 та внесено до переліку наукових фахових видань України, категорія «Б», спеціальність 053, за якою можуть бути опубліковані результати дисертацій на здобуття наукового ступеня кандидата та доктора в області психології.</strong></p> <p><strong>Ідентифікатор медіа у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа: R30-04464 (Рішення № 1538 від 09.05.2024 р Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Протокол № 15)</strong></p> <p>У журналі представлено різномаїття психотерапевтичних підходів, модальностей та методик, що пов’язані з психологічним та медичним простірами сучасної психотерапевтичної та консультативної допомоги. Розглянуто теоретичні і практичні питання щодо різних аспектів психотерапевтичного втручання при різних розладах, їх гендерні аспекти, методики психодіагностики, взаємодію психотерапії та культури тощо.</p> <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">Для психотерапевтов, консультантов, практичных психологов и всего, что необходимо для лечения психотерапевтических добавок.</span></span></p> en-US kocharian55@gmail.com (Olexander Kocharyan) barinova.n2310@gmail.com (Natalia Barinova) Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 OJS 3.1.2.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Концептуальні розширення клієнтоорієнтованої психотерапії https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26705 <p>Стаття присвячена аналізу клієнт-центрованої психотерапії (КЦТ), а саме ключовим точкам її зростання. М. Купер визначив різні варіанти тлумачення ССТ через метафору «потоку», або «течії». У полі КЦТ зустрічаються, зливаються і знову розділяються чотири потоки: ) недирективність психотерапевта, експертність клієнта та його актуалізація; 2) стосунки, що допомагають, необхідні й достатні умови зміни клієнта в психотерапії, втручання психотерапевта має статус стосунків, а не техніки; 3) експірієнтальність/емоційність, що ґрунтується на моделі стресу Роджерса, - відсторонення себе від власних переживань, відчуженість від природного потоку; 4) прихильність соціальній справедливості, рівності та турботливій взаємодії з іншими. Автор зазначає, що можуть бути присутні й інші потоки, які, вливаючись у річку КЦТ, можуть там стати домінантними, а можуть посідати й досить скромне місце. Потоки можуть різнитися і за часом свого існування. Зрозуміло, що кожен потік має різні теоретико-методологічні обґрунтування, тож якесь питання про те, який потік актуальний сьогодні, а іншими словами, які точки зростання КЦТ, визначають подальший розвиток цієї психотерапевтичної модальності, є надзвичайно актуальним. Роздуми про теоретичний розвиток КЦТ можуть ґрунтуватися на двох стратегіях: 1) розширення концептуального ладу КЦТ за рахунок залучення зовнішніх стосовно КЦТ ресурсів; 2) розширення КЦТ за рахунок внутрішніх, іманентних для КЦТ ресурсів. У другому випадку йдеться не про доповнення ССТ, а про її теоретичне розширення, пов'язане з рефлексією її власних теоретичних засад. Згідно з C.S. Hall і G. Lindsey, К.Роджерс був «організмічним теоретиком», уповав на розумність натуральність, природність терапевтичного процесу. P. Ogden і J. Fisher вказують на зміну психотерапевтичної парадигми, яка відбувається, на відхід від «вербального, лінгвістичного та експліцитного» в бік «невербальних, тілесних та імпліцитних процесів». Така зміна парадигм визначається питаннями ефективності психотерапії. У К. Роджерса в описі процесу в книжці «On Becoming a Person: A Therapists View of Psychotherapy (Boston, 1961) ми зустрічаємо поєднання слів “сенсорне і вісцеральне” 6 разів, а слово “тіло” - два. У тексті закладена ідея цілісності, коли не можна забути тіло. Цей тип КЦТ - «знизу вгору». КЦТ має потенціал роботи з глибинними мозковими утвореннями та вісцеросенсорним досвідом. У КЦТ існує два типи зцілювальних процесів: причинний процес ззовні (якість стосунків) і процес, що забезпечує, зсередини. Другий процес розкривається через теоретичне розширення «механізмом емоційного врівноваження», який в імпліцитній формі представлений у підході К. Роджерса, та опис емоційних «заторних» утворень. Кожен час народжує ті теоретичні рухи, які його відображають. На мій погляд, сьогодні це нейропсихотерапія та психотерапевтична технологія, а також інтерес до тіла. Таким чином, маяками подальшого розвитку клієнт-центрованої терапії є тріада: «мозок-тіло-терапевтичні техніки».</p> Олександр Кочарян, Наталія Барінова Авторське право (c) 2025 Кочарян О., Барінова Н. https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26705 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 Особливості тематичних тенденцій в клієнтських запитах під час военного стану та специфіка роботи в КЦТ з ними https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26707 <p>Вісім років Антитерористичної операції, Операції Об’єднаних Сил та понад три роки повномасштабного вторгнення в Україну російської федерації – це ті складні реалії, в яких проживає український народ. В даній статті описані деякі тематики клієнтських запитів з психотерапевтичної практики, які виникли як наслідок тривалого перебування людей в даних реаліях та особливості психотерапевтичної роботи з ними в клієнт-центрованій психотерапії (КЦТ) К.Р. Роджерса. До зазначених тематик належать: робота з військовослужбовцями, невизначена втрата, ефект відкладеного життя, вимушене перебування членів родини на відстані, вторинна травматизація у близьких та родичів військовослужбовців.</p> <p>В роботі з військовослужбовцями важливо враховувати їх орієнтованість на уставні взаємини з оточенням, що обумовлює важливість формування позиції експерта у психотерапевта та більш тривале встановлення контакту, при якому не рекомендується робити акцент на емоціях та почуттях, як це прийнято розуміти в класичному уявленні при роботі в КЦТ. Важливим є врахування часу для терапії, який часто є лімітованим, та враховувати певні особливості використання класичних технік методу, а техніку «метафора» взагалі використовувати не рекомендується. В роботі з невизначеною втратою описане використання ідеї супроводу терапевтом та мінімального «втручання» у прийняття рішень та вибору щодо втрати, що не має традиційно єдиного варіанту вирішення проблеми. В роботі з тематикою вимушеного перебування на відстані членів родин використовуються ідеї роботи з подружжями та родинами в цілому, запропоновані К.Р. Роджерсом. Робота з профілактикою виникнення вторинної травматизації у членів родини військовослужбовців пов’язана з розширенням спектру его-синтонних структур особистості та формування зрілої позиції. Використання ресурсності «специфічних» стосунків, описаних К.Р.Роджерсом, ідея «тут і зараз», невтручання в свідомий пошук себе клієнтом, повноцінно функціонуючої особистості, використовуються при роботі з ефектом відкладеного життя. Зазначено також ідею комлементарності «понять повноцінно функціонуюча особистість» та «посттравматичне зростання».</p> Андрій Харченко, Віталій Федосєєв, Алла Лісеная, Євген Лісений, Сергій Барінов Авторське право (c) 2025 А. Харченко, В. Федосєєв, А. Лісеная, Є. Лісенийб С. Барінов https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26707 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 Застосування технології субсенсорного впливу для проведення психокорекційної роботи зі хворими на депресивні розлади https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26699 <p>Метою дослідження було апробація та оцінка ефективності методики комплексного зоро-перцептивного субсенсорного психокорекційного впливу для проведення психокорекційної роботи з&nbsp; хворими на депресивні розлади. Нами створено спеціальну методику зоро-перцептивного субсенсорного психокорекційного впливу, яка базується на&nbsp; використанні швидкоплинних субсенсорних зорових стимулів. Було обстежено 52 хворих з різними клінічними формами депресивних розладів (F31.3; F32.0; F32.1; F33,0; F33.1; F33.11; F34.1; F43.1; F43.2), основну групу утворили 28 хворих,&nbsp; групу порівняння увійшли 24 пацієнта. Пацієнти основної групи&nbsp; отримували наряду з&nbsp; лікуванням та реабілітацією&nbsp; згідно&nbsp; затверджених МОЗ України&nbsp;&nbsp; клінічних протоколів та настанов, сеанси комплексного субсенсорного впливу, у хворих групи порівняння&nbsp; субсенсорная стимуляція не проводилась.&nbsp;&nbsp; Для оцінки ефективності субсенсорного психокорекційного впливу було здійснено психодіагностичне обстеження до початку психокорекції та після її завершення. Застосовувались наступні психодіагностичні методики: &nbsp;методика «Самооцінка», Шкала резильєнтності, Госпітальна шкала депресії та тривоги (HADS), «Толерантність до невизначеності», опитувальник часової перспективи Зімбардо. У хворих, які зазнавали субсенсорного психокорекційного впливу, відзначалися достовірне зростання резильєнтності, більш виражена редукція депресивної та тривожної симптоматики, зменшення фаталістичного ставлення до сьогодення; крім того, поліпшується сприйняття власного майбутнього. Таким чином, застосування комплексної субсенсорної психокорекції у хворих на депресивні розлади сприяє достовірній редукції симптомів чотирьох основних психологічних кластерів як базових об’єктів-мішеней для проведення психокорекційної роботи, а саме:&nbsp; редукція депресивної та тривожної симптоматики (кластер «Емоційні порушення»); зростання рівня резильєнтності (кластер «Дезадаптивно-поведінкові зміни»); гармонізація самооцінки (кластер «Світовідчуття та образ Я); &nbsp;зменшення фаталістичного ставлення до сьогодення. Також поліпшується сприйняття свого майбутнього (кластер «Хроноперцепція»).</p> Людмила Шестопалова, Володимир Луцик, Ірина Войтенко, Ярослава Нуднова Авторське право (c) 2025 Шестопалова Л., Луцик В., Войтенко І., Нуднова Я. https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26699 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 Гіперсексуальність: норма чи патологія? https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26700 <p>У статті обговорюється питання про те, чи слід відносити гіперсексуальність до норми або до патології. Зазначається, що незважаючи на те, що патологічна гіперсексуальність – явище, існування якого не можна заперечувати, низка авторів висловлюється проти включення її та сексуальної залежності до класифікаційних систем за такими обставинами: (1) в даний час нібито недостатньо перевірених фактичних даних для встановлення діагностичних критеріїв, щоб ідентифікувати таку поведінку як психічний розлад, і дослідження нібито ще не з’ясували, чи дійсно патологічні симптоми, що узгоджуються з цими мітками, такі як тривожність і проблема з контролем імпульсів, справді пов’язані з надмірною сексуальною поведінкою; (2) віднесення людей з гіперсексульністю до психічної патології нібито просто відображає культурну неприязнь до виняткової сексуальної поведінки, а маркування сексуальних спонукань «екстремальними» просто стигматизує людей, які не відповідають нормам їхньої культури чи нормам групи однолітків; (3) компульсивна сексуальна поведінка була визнана аномальною «моралістами від медицини», які виступають у ролі «громадських контролерів» та нав’язують свої ортодоксальні погляди; (4) чим частіше психологи та адвокати оголошують ті чи інші форми поведінки неконтрольованими компульсіями, тим менше людей притягають до відповідальності за їхні дії, навіть якщо ці дії завдають шкоди іншим людям; (5) вказують на відсутність чітких відмінностей між нормальним та патологічним рівнем сексуальних бажань та поведінки. Автор висловлює думку, що гіперсексуальність може бути як фізіологічною, так і патологічною. Іноді в окремих випадках справді буває нелегко розмежувати, чи слід її відносити до норми чи до патології. У статті повідомляється, що у МКХ-11 замість «Підвищеного статевого потягу» (МКХ-10, код F52.7) було запроваджено код 6C72 «Компульсивний розлад сексуальної поведінки». Наводиться його характеристика. Однак повідомляється, що в даний час існує кілька концептуалізацій патологічної гіперсексуальності: обсесивно-компульсивна, адиктивна, обумовлена порушенням контролю імпульсів, а також виділена автором модель, яка пов’язана з розладом у формі постійного генітального збудження та синдромом подразнених статевих органів. На думку автора, кожна з названих концептуалізацій (моделей) патологічної гіперсексуальності є корисною у певних випадках, оскільки краще, ніж інші, характеризує стан конкретного хворого. Ці моделі можуть «перетинатися» у одного і того ж хворого, а їх прояви змінювати один одного в динаміці перебігу гіперсексуальності. На думку автора, спроби заперечення існування патологічної гіперсексуальності спотворюють реальність, є антинауковими й не відповідають численним клінічним спостереженням.</p> Гарнік Кочарян Авторське право (c) 2025 І. Кочарян https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26700 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 Дитяча травма як чинник агресивності в дорослому віці https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26701 <p>Стаття присвячена теоретичному та емпірико-діагностичному вивченню детермінації агресивності в дорослому віці показниками негативного дитячого досвіду. <em>Метою</em> презентованого матеріалу є теоретичне обґрунтування та емпіричне з'ясування детермінаційного впливу дитячих травм на прояви агресивності в дорослому віці. В основу покладено метод бібліографічного огляду теоретико-емпіричних джерел із зазначеної проблеми та емпіричні методи з використанням діагностичних строгоформалізованих і малоформалізованих засобів та статистичних процедур (стандартизація даних, кореляційний аналіз, метод визначення корегентності корелограм).&nbsp;До <em>результатів </em>належить презентація методологічного підґрунтя зазначеної проблеми в межах класичного психоаналізу і теорій об'єктних відносин, психофізіологічних та когнітивних концепцій травми людини. Розроблено програму емпірико-діагностичного вивчення детермінаційного впливу дитячих травм на прояви агресивності в дорослому віці та обґрунтовано вибірку дослідження. Емпіричним шляхом експліковано, що для респондентів з формою негативного дитячого досвіду «деструктивне ставлення оточення»&nbsp; притаманними є такі форми агресивності як «почуття вини» і «підозрілість», які у комплексі із особистісними показниками утворюють специфічний <em>емоційно-уникаючий </em>симптомокомплекс, що відображає емоційну схильність до стресу, пригнічений настрій через втрату мотивації, песимізм і уникання взаємодії з іншими; а для респондентів з формою негативного дитячого досвіду «проживання в дисфункціональній сім'ї» домінуючими виявилися такі форми агресивності як «роздратування» та «почуття вини», які у комплексі з особистісними показниками оформлені у <em>афективно-напружений </em>симптомокомплекс, що відображає низький поріг емоційної збудливості, часті негативні емоції, нетерпимість до зовнішніх впливів, інтерперсональні труднощі та внутрішній дискомфорт.&nbsp;&nbsp;У <em>висновках</em> зазначено, що запропонований формат дослідження є продуктивним доповненням в психоконсультативній практиці.</p> Жанна Вірна, Оксана Іванашко Авторське право (c) 2025 Вірна :Ж., Іванашко О. https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26701 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 Опитувальник діагностики емоційного компоненту есенціальної саморегуляції (ОДЕС-2-Е) і його інтерпретація https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26702 <p>У статті представлено авторську психодіагностичну методику – «Опитувальник діагностики емоційного компоненту есенціальної саморегуляції (ОДЕС-2-Е)», яка створена для вивчення емоційної складової есенціальної саморегуляції особистості. Поняття есенціальної саморегуляції розглядається як здатність людини реалізувати власну тенденцію до самоактуалізації, зберігати автентичність, внутрішню узгодженість і сенс у різних життєвих обставинах, спираючись не лише на функціональні механізми контролю, а передусім на зв’язок із власними цінностями, глибинними потребами та сутнісною ідентичністю. Такий підхід є актуальним у контексті дослідження особистісного зростання, самореалізації, подолання екзистенційних криз і збереження психологічного благополуччя. Методика дозволяє досліджувати чотири типи емоційних станів: афект (інтенсивне, часто імпульсивне збудження), амбівалентність (емоційна суперечність, внутрішній конфлікт), оптимум (стан балансу, злагоди, інтеграції), апатія (відсутність емоційної включеності, відсторонення). Кожен із цих модусів вивчається у трьох ключових сферах функціонування: загальній (екзистенційній), професійній та сімейній. Структура тесту передбачає 6 ситуаційних блоків, що моделюють типові життєві виклики; кожен блок має по 8 варіантів відповідей. Респондент обирає від 3 до 5 відповідей, які найкраще відображають його емоційне реагування. Такий формат дозволяє зафіксувати багатовимірність емоційного досвіду і визначити індивідуальний профіль саморегуляції. Методика застосовується в наукових дослідженнях, психотерапевтичній та консультативній практиці, освітньому процесі, психологічному супроводі розвитку особистості. У статті викладено теоретичну основу методики, її структуру, принципи побудови шкал, логіку інтерпретації результатів, а також можливості практичного використання для виявлення сильних сторін, вразливостей і потенціалу емоційної інтеграції.</p> Ігор Кочарян Авторське право (c) 2025 Ігор Кочарян https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26702 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 Психометрична оцінка опитувальника діагностики емоційного компоненту есенціальної саморегуляції (ОДЕС-2-Е) https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26703 <p>У статті представлено авторську психодіагностичну методику «Опитувальник діагностики емоційного компоненту есенціальної саморегуляції» (ОДЕС-2-Е), яка створена для вивчення глибинних механізмів емоційного функціонування особистості. Теоретичною основою методики є концепція есенціальної саморегуляції, що розглядається як здатність людини зберігати автентичність, внутрішню цілісність і смислову узгодженість у відповідь на зовнішні впливи, залишаючись у контакті з власними цінностями, потребами та тенденцією до самоактуалізації. Відповідно, методика спрямована не лише на вимірювання функціонального рівня регуляції, а й на діагностику смислового та емоційного ядра особистості.&nbsp;Інструмент включає чотири шкали: Афект (емоційна збудженість, імпульсивність), Амбівалентність (суперечливі емоції), Оптимум (внутрішня злагодженість, рівновага) та Апатія (відчуження, емоційне виснаження). Кожен модус діагностується в трьох сферах життя: загальній, професійній та сімейній. Структура методики складається з шести ситуаційних блоків, у кожному з яких респондент обирає 3–5 варіантів відповідей із 8 можливих, що дозволяє фіксувати багатовимірність емоційного реагування.&nbsp;Результати психометричного аналізу свідчать про належну надійність шкал (α-Кронбаха в межах 0,71–0,78), високу дискримінативність тверджень і відповідність теоретичної моделі на рівні 75% (за результатами факторного аналізу). Конструктна валідність підтверджена кореляційними зв’язками з іншими психологічними інструментами: тестом емоційного інтелекту Н. Голла, шкалою психологічного благополуччя К. Ріфф та Чотиримодальним емоційним опитувальником Рабіновича. Стандартизація шкал дозволяє інтерпретувати результати як у відсотках, так і в сирих балах із використанням нормативних меж.&nbsp;Додатково проаналізовано відмінності між чоловіками і жінками: жінки показали вищі значення за шкалою Амбівалентності, а чоловіки — за шкалою Апатії, що може відображати відмінності в емоційному включенні та регуляції. Методика є зручною для використання в індивідуальній діагностиці, наукових дослідженнях, психотерапії, освітній і тренінговій роботі. Вона дозволяє не лише діагностувати стан емоційної саморегуляції, а й окреслити ресурсні можливості, зони розвитку та напрямки особистісного зростання.&nbsp;</p> Ігор Кочарян Авторське право (c) 2025 Ігор Кочарян https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26703 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000 Eмоційна резистентність в переживанні травми свідка війни https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26704 <p>Стаття присвячена емпіричному обґрунтуванню емоційної резистентності в переживанні травми свідка війни на вибірці студентської молоді. <em>Метою</em> презентованого матеріалу є емпірична експлікація особливостей вияву емоційної резистентності в переживанні травми свідка війни. В основу покладено <em>методи</em> бібліографічного огляду емпіричних джерел із зазначеної проблеми, починаючи з 2015 року по 2024 рік та емпіричні методи з використанням діагностичних (шкала оцінки стійкості до стресу Коннора-Девідсона (CD-RISC), симптоматичний опитувальник (SLR-90-R); опитувальник соціально-психологічної адаптації Роджерса-Даймонда, опитувальник Плутчика-Келлермана-Конте; шкала диференціальних емоцій К.&nbsp;Ізарда; шкала базових переконань Р.&nbsp;Янова-Бульмана; опитувальник посттравматичного зростання Р.&nbsp;Тадеші і Л.&nbsp;Калхаун); статистичних засобів (процедура стандартизації або z-перетворення даних, дискримінантний аналіз, непараметричний критерій Манна-Уітні, факторний аналіз, множинний регресійний аналіз. До <em>результатів </em>належить методологічна презентація теоретичних припущень щодо зумовленості переживання травми свідка війни реальними показниками психічного стану людини та показниками емоційної стійкості, що у психологічному альянсі є потужним особистісним ресурсом переживання емоційно-напруженої ситуації війни. Розроблена програма емпіричного дослідження, а також комплекс використаних методів математичної обробки результатів дослідження дали змогу визначити особистісні симптомокомплекси прояву емоційної резистентності для студентів з високим та середнім рівнем прояву стресостійкості. Психологічний профіль студентів з високим рівнем стресостійкості визначається адаптивними якостями гнучкості мислення і поведінки, самоорганізації та просоціальної взаємодії з іншими людьми; а психологічний профіль студентів з середнім рівнем стресостійкості характеризується цілеспрямованістю, вираженим почуттям справедливості, усвідомленням особистісної відповідальності за життєві обставини та прагненням до домінування. У <em>висновках</em> зазначено, що отримані результати можуть успішно використовуватися психологами в системі освіти для моніторингу психологічного відновлення та посттравматичного зростання студентів.</p> Костянтин Волков Авторське право (c) 2025 Костянтин Волков https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/26704 Mon, 30 Jun 2025 00:00:00 +0000