ДО ПРОБЛЕМИ МЕДИКО-ПСИХОЛОГІЧНОГО СУПРОВОДУ СИСТЕМИ «МАТИ – ДИТИНА» ЗА РІЗНИХ УМОВ ВИГОДОВУВАННЯ НЕМОВЛЯТИ
Анотація
На основі комплексного обстеження протягом року після вдалих неускладнених пологів 154 жінок та їхніх дітей, доведено, що тип вигодовування дитини не є ключовим чинником формування взаємовідносин у системі «мати – дитина» на відміну від психологічного благополуччя, рівня готовності до материнства, усвідомлення батьківства, сімейних взаємин.
Ідентифіковані психоемоційні, індивідуально-психологічні та психосоціальні чинники деформації взаємодії «мати – дитина». Науково обґрунтована, розроблена і впроваджена система медико-психологічного супроводу, спрямована на оптимізацію взаємодії в материнсько-дитячій діаді, яка складається з п’яти стадій та має на меті: а) редукцію післяпологових психопатологічних симптомів, нормалізацію психоемоційної сфери матерів; б) пошук і активізацію їх індивідуальних, діадних і сімейних ресурсів; в) розвиток індивідуальних та подружніх адаптивних стратегій вирішення проблем; г) підвищення материнської, діадної та сімейної психологічної компетентності. Загальним принципом розробленої системи є її інтегративність, а базовими засобами – групова, когнітивно-поведінкова, персоналістична, сімейна та когнітивно орієнтована психотерапія, допоміжними – естетотерапія (бібліо-, музико-, арттерапія) та техніки релаксації. Впровадження зазначеного медико-психологічного супроводу дозволило досягнути редукції психопатологічної симптоматики у більшості матерів, підвищити рівень усвідомленості батьківства та покращити рівень психомоторного розвитку дітей (р≤0,05).