ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПСИХОДИНАМІЧНОГО ПІЗНАННЯ

  • Віктор Петрович Андрущенко доктор філософських наук, професор, дійсний член НАПН України, ректор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
  • Тамара Семенівна Яценко завідувач кафедри практичної психології Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького
Ключові слова: цілісність психічного, єдність свідомого і несвідомого, свідоме, несвідоме, архетип, психологічні захисти, «позадосвідне», «метадосвідне», онтологічне несвідоме

Анотація

Стаття В. П. Андрущенка і Т. С. Яценко презентує філософсько-психологічний погляд на проблему пізнання психіки в її цілісності і єдності сфер свідомого й несвідомого. Основний акцент зроблено на інтеграційно-дезінтеграційних ефектах, що є наслідком суб’єктивних процесів інтегрування психіки на хибних засадах, детермінованих системою психологічних захистів. Автори вводять нову класифікацію психологічних захистів в їх ситуативних та базальних виявах. Розкрито категорію «метадосвідного», «позадосвідного» як передумови базальних захистів, пов’язаних з передсвідомим (онтологічним несвідомим) та ін. Порушено проблему адекватності методів пізнання психіки в її цілісності та здійснено порівняльний аналіз методології традиційного і психодинамічного підходів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Віктор Петрович Андрущенко, доктор філософських наук, професор, дійсний член НАПН України, ректор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
доктор філософських наук, професор, дійсний член НАПН України,
Тамара Семенівна Яценко, завідувач кафедри практичної психології Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького
доктор психологічних наук, професор, академік НАПН України

Посилання

Андрущенко В. П. Роздуми про освіту: Статті, нариси, інтерв’ю / В. П. Андрущенко. 2-ге видання, доповнене. – К.: Знання України, 2008. – 819 с.

Бассин Ф. В. Методологические аспекты современных дискуссий о статусе научной теории бессознательного / Ф. В. Бассин, А. С. Прангишвили, А. Е. Шерозия / Бессознательное [В 4-х т.] / [под ред. Ф. В. Бассина, А. С. Прангишвили, А. Е. Шерозия]. – Тбилиси : Мецниереба, 1978. – Т. 3. – С. 711.

Бассин Ф. В. Роль бессознательного в активности мышления и речи / Ф. В. Бассин, А. С. Прангишвили, А. Е. Шерозия / Бессознательное [В 4-х т.] / [под ред. Ф. В. Бассина, А. С. Прангишвили, А. Е. Шерозия]. – Тбилиси : Мецниереба, 1978. – Т. 3. – С. 27 – 46.

Лапланш Ж. Словарь по психоанализу / Ж. Лапланш, Ж.-Б. Понталис : пер. с фр. Н. С. Автономовой. – М. : Высшая школа, 1996. – 623 с.

Поппер К. Р. Логика и рост научного знания / К. Р. Поппер. – М. : Прогресс, 1983.

Стасько О. Г. Психологічна значущість умовних цінностей та їх вплив на формування ідеалізованого “Я” особистості : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Стасько Олена Григорівна. – Черкаси, 2006. – 369 с.

Философия: энциклопедический словарь / [под. ред. А. А. Ивиной] / А. А. Ивина. – М. : Гардарики, 2006. – 1072 с.

Философский энциклопедический словарь / [гл. ред. : Л. Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалев, В. Г. Панов]. – М. : Сов. энциклопедия, 1983. – 840 с.

Яценко Т. С. Методологія взаємозв’язків свідомого і несвідомого в контексті проблеми адаптації суб’єкта до соціуму / Т. С. Яценко // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер. : Педагогіка і психологія. – Зб. статей. – Ялта : РВВ КГУ, 2009. – Вип. 21. – Ч. 1. – 219 с. – С. 28 – 44.

Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання : Навч. посіб. / Т. С. Яценко. – К. : Вища школа, 2004. – 679 с.

Яценко Т. С. Малюнок у психокорекційній роботі психолога-практика [на матеріалі психоаналізу комплексу тематичних малюнків] / Т. С. Яценко, М. Г. Чобітько, Т. І. Доцевич. – Черкаси : «Брама», видавець Вовчок О. Ю., 2003. – 216 с.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика / Т. С. Яценко. – К. : Вища школа, 2006. – 382 с.
Опубліковано
2015-12-10
Цитовано
Як цитувати
Андрущенко, В. П., & Яценко, Т. С. (2015). ФІЛОСОФІЯ І ПСИХОЛОГІЯ ПСИХОДИНАМІЧНОГО ПІЗНАННЯ. Психологічне консультування і психотерапія, 2(1-2), 6-26. вилучено із https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/4994