Аналіз сімейної взаємодії в залежності від віку шлюбних партнерів
Анотація
Постановка проблеми. У статті акцент робиться на батьківську підсистему сімейної системи, де ця підсистема представлена показниками віку, а сиблінгова підсистема розглядається через призму шлюбних партнерів як батьків (дорослих членів сімейної системи). Представлено феномен батьківства, як одну із підсистем сімейної системи. Виділено, що до батьківської підсистеми входять такі основні для вивчення складові, як: 1) батьки як шлюбні партнери – чоловік і дружина; 2) батьки як команда; 3) батьки як окремі особистості – мама й тато – з їхніми батьківськими установками, ставленнями, взаєминами з дітьми тощо. Виділено та протрактовано саме поняття батьківства як історично конкретну систему взаємин між подружжям, а також батьками та дітьми, яка і є підсистемою в системі сім’ї як відносно самостійне утворення. Аналіз проблеми. Емпірична частина представила порівняння середніх значень особистісних та міжособистісних чинників членів сімей щодо їх вікових відмінностей: 1-шу вікову категорію становили досліджувані віком 20–30 років; у 2-гу – 31–40 років; у 3-тю – 41–50 років; у 4-ту – 51–60 років. Висновки. Виявлено важливі для нашого дослідження тенденції: батькам, які зазначаються як представники 1-ї категорії притаманні такі основні показники: високий рівень замкнутості, відгородженості, фіксація інтересів на явищах свого внутрішнього світу, підвищена втомлюваність, дратівливість, схильність до іпохондрії, емоційна холодність тощо. Встановлено, що батькам, які склали представників 2-ї (31-40 років) та 3-ї категорій (41–50 років) притаманні такі показники, як ось: нижчий виражений рівень батьківської протекції під час виховання дитини, авторитарний стиль виховання, суворе ставлення до дитини, участь у її вихованні відбувається лише за потреби чи необхідності, досить часто не вистачає часу, сил й уваги на дитину. Доведено, що для батьків, представників 4-ї категорії (50-60 років)притаманні такі показники, як ось: вищий ризик прояви іпохондричних настанов щодо дитини, підвищена невпевненість, страх помилитися, перебільшені уявлення про хворобливість дитини.
Завантаження
Посилання
Bandura, A. & Walters, R.H. (1963). Social learning and personality development. New York, NY: Holt, Rinehart & Winston. https://garfield.library.upenn.edu/classics1981/A1981MB16700001.pdf.
Bekh I. D. Personality on the path to spiritual values. (2018). Monograph. Kyiv - Chernivtsi, «Bukrek». 320 p. [in Ukrainian]. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/237410389.pdf.
Boryshevsky M. Y. Psychological patterns of the development of personality spirituality (2011). Monograph. Kyiv, Pedagogical Thought. 200 p. [in Ukrainian]. Retrieved from: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5077/1/11-12__.pdf.
Hays S. The Cultural Contradictions of Motherhood 91996). Yale University Press, Yale. 288 p. DOI: 10.2307/353486.
Kanishevska, L. Some problems of digital parenting (2023). Scientific Collection «InterConf», (150). P. 217–221. [in Ukrainian]. Retrieved from: https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/2971.
Kuchmanych I. M. Conscious Parenting (2017). Teaching an Methodological Guide. Mykolaiv, Ilion. 192 p. [in Ukrainian]. Retrieved from: https://scholar.google.com/scholar?cluster=348397506715258439&hl=en&oi=scholarr.
Lelyukh-Stepanchuk O. O. Psychological aspects of the foundations of parenting (2015). Scientific Bulletin of the Kherson State University. Psychological Sciences. Issue 5. P. 135-139. [in Ukrainian]. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvkhp_2015_5_28.
Polishchuk V. M., Ilyina N. M., Polishchuk S. A., Savchenko Y. Y., Mysnyk S. O., Ryabko Y. V., Sheyko G. D. Family Psychology (2021). University Book. 248 р. [in Ukrainian]. Retrieved from: https://emed.library.gov.ua/wp-content/uploads/tainacan-items/26427/74197/Psykholohiia-simi.pdf.
Potapchuk E. M., Serga O. O. Implementation of the educational function by a family with adolescents as a psychological problem (2021). Habitus. Issue 21. P. 183–187. [in Ukrainian]. URI https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/10483.
Potapchuk, N.D. & Karpova, D.Ye. The Influence of the Parental Family on Fjrmation Children as Future Family Member (2023). Habitus. Р. 254-258. DOI:10.32782/2663-5208.2023.45.42.
Savchenko, Y., Kozyr, M. Socio-psychological factors and conditions for the formation of responsible parenthood (2024). Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, 41(1). P. 77–83. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2311-2409.2024.4111.
Voloshenko, M. Youth's perceptions of responsible parenthood (2021). Humanistic Studies. Series «Pedagogy», 13(45). P. 16–20. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/45.2.
Wall G. Mothers’ experiences with intensive parenting and brain development discourse (2010). Women's Studies International Forum, Pergamon, 33, 3. P. 253–263. DOI: 10.1016/j.wsif.2010.02.019.