Оповідання про хібукі – інструментарій психолога в роботі з психотравмою дитини

  • О.Д. Научитель Кафедри психології, гуманітарно-правовий факультет, Національний аерокосмічний університет імені М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут», Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-4069-4858
  • А. О. Харченко Кафедра психологічного консультування і психотерапії, факультет психології, Харківський національний університет ім В.Н. Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-6685-1498
Ключові слова: психологічна травма, психотравма дитини, психологічне здоров’я, Хібукі-терапія

Анотація

Постановка проблеми Невизначеність наслідків ситуацій, пов’язаних із стресогенними ситуаціями для психіки дитини актуалізує питання щодо запровадження нових підходів, методик та інструментів психологічного впливу, що сприяли б здатності дошкільника долати стрес в конструктивний спосіб. Аналіз проблеми. Дитяча психологічна травма залишає свій відбиток у несвідомості, може формувати світогляд, переконання, ідентифікацію свого «Я». І оскільки травма впливає на рівні первинної безпеки, вона створює дуже потужні моделі в свідомості. Ознаки психологічної травми дитинства: різкі скачки настрою, почуття провини, тривожність, відчуття покинутості, розгубленість і порушення концентрації уваги, замкнутість. Концептуалізація травматичного досвіду широко представлена в науковій літературі: теорії травматичного емоційного досвіду (Кочарян О.С., Ланіус Р., Массей М., Хаммер Р.), концептуальні засади субвербальної моделі клієнт-центрованої психотерапії (Кочарян О.С.), теорії та типології інфантильних травм (Джонсон Ст. М., Бурбо Л. та ін.), теоретичні положення процесуально-експірієнтальної та емоційно-фокусованої психотерапії (Грінберг Л. та Елліотт Р.), психоаналітична теорія за Фрейдом З., ідеї щодо формування ранніх дезадаптивних схем (Boterhoven de H., Christopher W., Fassbinder E., Hayes C.,Katrina L., Yong J.) та ін. Однак залишається актуальним вирішення багатьох складних задач, до однієї з яких належить психологічна допомога найбільш вразливим групам населення в екстримальних ситуаціях, до однієї з яких належать діти та роботі з актуальним травматичним досвідом.  Мета дослідження – розробити та провести апробацію багатофункціонального інструменту роботи з психотравмою дитини в умовах довготривалих психотравмуючих обставин. Висновки. Історії про Хібукі, через які відбувалася ідентифікація дитини з героєм оповідання сприяє відновленню внутрішніх механізмів психіки, які допомагають процесу відновлення психологічного здоров'я дитини. Психолог може використовувати ці історії як для реабілітації психіки дитини, так і для діагностики її емоційного стану.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Kostyuchenko, O.V. (2022),Development of psychological resilience of the individual as a component of health by means of art therapy] Scientific notes of TNU named after V. I. Vernadskyi, 33(72), 2, P 43-50. (in Ukrainian).

Nauchitel, E., Makcimov D. (2023), The role of Hibuki psyhotherapeuting toy in the rehabilitation of childrens psychogical trauma. Basics of learning, the latest theories and methods - IX International scientific and practical conference: theses 07-10 marhs, Boston, P. 340-347 (in Ukrainian).

Nazarevich, V. V., Valkovska, M. M. (2022), The use of a toy as a transfer object in the formation of resilience in children] Collection of scientific works of RDSU, 19(101), P 60-67. (in Ukrainian).

Sharon-Maksimov, D. (2023), Hibuki: bulletproof vest for a child's soul, Kyiv: "NOV" Publishing House, 204 p. (in Ukrainian).

Опубліковано
2023-12-26
Цитовано
Як цитувати
Научитель, О., & Харченко, А. О. (2023). Оповідання про хібукі – інструментарій психолога в роботі з психотравмою дитини. Психологічне консультування і психотерапія, (20), 26-30. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2023-20-04
Розділ
ПСИХОЛОГІЧНЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ ТА ПСИХОТЕРАПІЯ