Соціальна зрілість: ресурсний підхід експлікації особистісної компетентності
Анотація
Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню соціальної зрілості як психологічного ресурсу компетентності особистості. Метою презентованого матеріалу є теоретична експлікація проблеми соціальної зрілості особистості у ракурсі ресурсного підходу інтерпретації особистісної компетентності. В основу покладено метод психологічного реконструювання як теоретичне дослідження суб'єктної архітектоніки феномену соціальної зрілості в ракурсі виявлення методологічних можливостей кожного складника ресурсного підходу. До результатів належить теоретичний аналіз базових позицій вивчення соціальної зрілості особистості та окреслення методологічної інтерпретації в системній, особистісно-діяльнісній, синергетичній та акмеологічній концепціях. Суб'єктна доктрина аналізу заявленої проблеми дає змогу об’єднати основні положення розгляду соціальної зрілості як особистісної компетентності із залученням базових соціальних здібностей та мобілізації психологічних ресурсів особистості. Запропоновано теоретичну схему прояву соціальної зрілості в межах ресурсних можливостей особистісної компетентності. Виокремлено дві методологічні орієнтації (орієнтація на результат та орієнтація на унікальність), які зумовлюють прояв цього феномену ознаками зовнішньої і внутрішньої мотивації; виокремлено види зовнішніх і внутрішніх психологічних ресурсів, які у комплексі визначають "потенціал компетентності" в усій сукупності системно-синергетичної цілісності прояву самореалізації особистості як суб'єкта соціальної діяльності; обґрунтовано, що у потенціал компетентності соціальної зрілості задіяні аксіологічний, рефлексивний та антиципаційний механізми функціонування. У висновках зазначено, що запропонована теоретична схема прояву соціальної зрілості в межах ресурсних можливостей особистісної компетентності може успішно використовуватися у прикладних розробках профілактично-розвивальних психотехнологій із урахуванням соціального статусу, соціокультурного розвитку, статевих і гендерних моделей поведінки особистості
Завантаження
Посилання
Bandura A. (1997). Self-efficacy : the exercise of control. N.Y.: W.H. Freeman&Co.
Bondar, S. (2003). Personality competence is an integrated component of students' learning achievements. Biology and chemistry at school. 2. 8-9. (in Ukraine).
Boryshevskiy, M. Y. (2013). Conceptual principles of the problem of self-creation of personality. Personality psychology: a scientific journal. 1. 39-47. (in Ukraine).
Virna, Zh. P. (2003). Motivational and semantic regulation in the professionalization of a psychologist. Lutsk: Vesha (in Ukraine).
Kostyuk, G. S. (1988). Selected psychological works] Мoscow : Pedagogika. (in Russian).
Krevs'ka O. O. (2018). Motivational factors of professional self-realization of the personality: dis. ... cand. psychol. science. Lutsk. (in Ukraine).
Lazorko, O., Virna, Z., Brytova, H., Tolchieva, H., Shastko, I., & Saienko, V. (2021). Professional Safety of Personality: System Regularities of Functioning and Synergetic Effects of Self-Organization. Postmodern Openings, 12(2), 170-190.
Manokha, I. P. (1995). Man and the potential of his existence. Experience in synthesizing ontological and psychological cognitive techniques. Kyiv : Stimyl. (in Russian).
Markov, В.Н. (2002). Personal foundations of social stability. Social sciences and modernity. 1. 136-143. (in Russian).
Mykytyuk, S. O. (2013). Theoretical and methodological principles of the resource approach to the professional training of future teachers: dissertation abstract. ... doctor. ped. science. Ternopyl. (in Ukraine).
Pal'chevskiy, S. S. (2008). Acmeology. Kyiv : Коndor. (in Ukraine).
Pustovoit M. V. (2019). Personal security in the structure of social maturity of the individual: dis. ... cand. psychol. science. Lutsk. (in Ukraine).
Rybalka, V. V. (2003). Methodological issues of scientific psychology. Kyiv : Nika-Tsentr, 2003. (in Ukraine).
Rubinshnein S. L. (2005). Fundamentals of General Psychology. SPb : Piter. (in Russian).
Sannikov, A. I. (2015). Psychology of life choices of personality. Оdessa : Izd-vo VMV. (in Russian).
Serdyuk, L. Z., Shamich, O. M. (2017). Self-determination of specialty as a psychological basis for self-realization. Actual problems of psychology: zb. sciences. work. К.-Shytomyr : Vyd-vo ZhDU im. I. Franko. Т. VI. 13. 164-173. (in Ukraine).
Tatenko, V. А. (1996). Psychology in the subjective dimension. Кyiv : Vidavnychyi tsentr "Prosvita". (in Russian).
Frankl, V. (1990). A person in search of meaning. Мoscow : Progress. (in Russian).
Hall, K., Lindsy, G. (2000). Personality theories. Мoscow : EKSMO-Press. (in Russian).
Shtepa, O. S. (2004). Proprium of personality. Practical Psychology and Social Work. 2. 26 34. (in Ukraine).
Yung, K. G. (1991). The archetype and the symbol. Мoscow : Renessans. (in Russian).
Yavors'ka, G. (2005). Socio-professional maturity of cadets of higher educational establishments of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine. Оdesa : PLASKE ZAT. (in Ukraine).